Az eddig ezen a blogon bemutatott régi bútorainknak szerencséje volt abban, hogy a padláson vészeltek át több évtizedet. A Singer varrógépünk, mely a 60-as években ment tönkre sajnos mostoha sorsra jutott. Anyósom emlékei szerint még az ötvenes években használták a csónakos Singer varrógépet, aztán a 60-as években megmakacsolta magát és nem volt hajlandó öltéseket végezni. A családi emlékezet szerint hívtak hozzá műszerészt, aki azt mondta, hogy a javítása többe kerülne, mint egy új varrógép, így került szegény Singer az alagsorba a kazánházba. A kazánházban télen száraz van, de sajnos az alagsori helyiség sajnos nyáron nagyon párás, sajnos így ment még jobban tönkre ez a varrógép. Amikor megláttam úgy éreztem, hogy ez a varrógép többet érdemel. Gyártási számot nem találtam a gépen, de a működési mechanizmusa alapján látszott, hogy a Singer varrógép kezdeteiből talán még  XIX. századból származik. Nem is tudták, hogy déd vagy ükszülők vásárolták-e, ez már ember emlékezet óta a családban volt. Egy ilyen családi ereklye csak jobb sorsra érdemes. A varrógépet ráadásul már a faluból többen kinézték és szerették volna jelképes összegért, vagy anélkül  elvinni, hogy ne legyen porfogó. 2009 januárjában aztán gondoltam egyet és a varrógépet fellelt állapotában  felhoztam Budapestre, gondoltam előbb-utóbb restauráltatom és jó lesz pipereasztalnak. Hívtam is hozzá bútorrestaurátorokat, mondtak is a restaurálására árakat, a legolcsóbb 30 ezer forintot, a legdrágább 120 ezer forintot mondott. Meg is egyeztem a legolcsóbb bútorrestaurátorral, akinek láttam referenciamunkáját a szomszéd utcában, tényleg szépen dolgozik, csak éppen ígéretét megszegve nem jött a varrógépért, és a végén el is tűnt. Közben én belejöttem az öntöttvas restaurálásba, lásd az antik mérlegeimet, aztán gondoltam egyet hogy legalább az öntöttvas lábát restaurálom. Napokig rozsdátlanítottam a vázat, fúrógépre szerlt drótkoronggal és drótkefével. Aztán a kapott egy R55-ös kezelést és utána matt fekete festékkel az egészet lefújtam. Azokat a részeket, melyek eredetileg is aranyozva voltak, ismét learanyoztam. Az intarziás asztallap egy még meg nem valósított álom, sajnos a mi asztallapunk olyannyira tönkrement, hogy menthetetlen, emiatt kerestem a varrógépünkhöz egy korban hozzáillő donort. Találtam is egy donort, szerencsére 8 ezer forintért meg tudtam venni. A donorral egy kissé befürödtem, mert a fénykép és a valóság egy kicsit mást mutatott. Kiderült, hogy az OnLine piactéren levő fotó 2007-ben készült és azóta egy fűtetlen fészerben raboskodott szegény. Közben eljött feleségem születésnapja, tovább nem tudtam várni, így egy egyszerű IKEA IVAR íróasztal lapot kapott, melyet lányom szerencsére már kinőtt. Most van egy ideiglenesen összerakott pipereasztalunk, mely már fél éve szolgál a hálószobánkban.   

Szerző: MULTMENTO  2010.03.29. 20:03 9 komment

Címkék: bútor pipere

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr851878916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cZs · http://zsoltzomborszki.blogspot.com/p/adria.html 2010.11.23. 18:44:34

Üdvözöllek!
Örömmel, és némi sajnálattal olvastam küzdelmed a rozsdával. Néhány jó tippet ha adhatok:
zsoltzomborszki.blogspot.com/p/adria.html
Egyébkét gratulálok! cZs

MULTMENTO 2010.11.24. 08:11:58

@cZs: Köszönöm a linket. Az égetés tényleg látványos és eredetileg én is gondoltam erre a megoldásra. A legnagyobb gondom a munkaasztal interziájának a megmentése, ehhez beszereztem egy donor gépet, melynek használhatóbb a munkalapja, de egy restaurátor ezt is egy vagyonért (98eFT)-ért vállalta volna. Ennek a felújítása még hátravan, mert azzal azért szebb és fiókja is van. Ennek felújításához szívesen fogadok tanácsot,oktatást.
Köszönöm a hozzászólást ! G. József

cZs · http://zsoltzomborszki.blogspot.com/p/adria.html 2010.11.24. 08:52:12

Üdv!

Az égetés, mint lehetőség jön szóba.
1000 Ft-ért géppel tisztíttatom. Gyors, és tökéletes.

Asztallapot olyat kel venni, amit feltudsz újítani.
A restaurátort nem lehet, és nem érdemes megfizetni.
A Szekrényessel volt melóm.
zsoltzomborszki.blogspot.com/p/szekrenyes-vgfelujjitasa.html

A gép szép, 15.000-ért.
teszvesz.hu/item1331085192_singer_varrogep.html

Sokkal szebb, ha magad csinálod.

Gyakorlat teszi a .....................

Sok sikert!
cZs

MULTMENTO 2010.11.24. 14:35:14

@cZs: Én is egy hasonlóan szép gépet vettem fénykép alapján feleennyiért. Csak szállítás után derült ki, hogy a fénykép két évvel koprábbi volt és azóta a gép egy nyitott szin alatt állt letakarva, és az intarziájából szinte semmi nem maradt, de azt hiszem megoldom magam a felújítását, legfeljebb nem kapja vissza az egykori teljes mintázatát :-)

cZs · http://zsoltzomborszki.blogspot.com/p/adria.html 2010.11.24. 17:42:29

Azt akartam kihozni belőle, hogy van ami már nem éri meg rendbe hozni!
Saját tapasztalat :-(

@X 2010.11.25. 05:44:51

Bocs'- szokás szerint - ha nem a témához tartozik. De ha érdekelne mást is, akkor :
nol.hu/kult/20101120-a_gramofon_nasza_a_varrogeppel
(Írtam - más témánál - én most "öreg" kőlapok (hidegburkolat) vásárlással foglalkozom. Nagyon sok időmet elveszi,- mert pl. látom, hogy a kb. azonos régi kőlapok ára Pécsett (1 m2) az 7 - 12.000 Ft-ig ,- ezzel szemben Budapesten meg 14.000-től kezdődnek ! Na, igen !- a "piacgazdaság!" (...)

szebimarci 2019.02.15. 18:56:57

Kedves Múltmentő!

Tudom, régi a cikk, de csak most találtam rá. Nekem is gyakorlatilag ugyanilyen varrógépem van, csak nekem nincs asztalom, helyette viszont fa intarziás, ún. vendégasztalos, kézi meghajtásos a gépezetem. Kissé el is kell keserítselek, mert varrógépasztal lábán lévő márkajelzés, embléma alapján (ami önmagában egy művészeti alkotás, érdemes benne megfigyelni a méhkaptárat, a Cupido-t illetve az S-betűt benne a tűvel, alján egy csónakkal) ez nem egy igazi Singer, hanem egy másolat, amelyet feltehetően az 1890-es években gyártottak, minden bizonnyal Németországban. A Singer sosem ilyen emblémát használt, illetve sosem "The Best Singer Machine" néven gyártotta a gépeit. A gép formája és működési elve viszont valóban Singer szabadalma. Anno kicsit utánanéztem a Singer történetének. Amint a Singer gépek kezdtek elterjedni, kis varrógépgyártó üzemek - kihasználva a márka ismertségét, a szabadalmi díjakat meg nem fizetve - kezdtek el Singer néven varrógépeket gyártani, részint Németországban. Singer természetesen beperelte ezeket a kis üzemeket jogtalan név- és szabadalomhasználatért, a per(eke)t meg is nyerte. Innentől kezdve a kis gyártók nem használhatták a Singer nevet, hanem saját néven kellett gyártaniuk. Az én varrógépem a 28246-os gyári számú gép (a gyári számot amúgy az embléma alatt, az öltéstávolság beállító gomb mellett találod), ugyanezzel az emblémával, csak a Best Singer Machine helyett a The Sewing Mfg. Co:ny Trade Mark felirat van rajta. A németországi gyártást pedig abból feltételezem, hogy egyrészt az intarziás szabócenti ami a gépem vendégasztalában van, jellemzően Németországban volt elterjedt, továbbá a csónakon a D.R.G.M. felirat van, ami a Deutsches Reichs-Gebrauchsmuster, azaz Német Birodalmi Szabványminta rövidítése, ez pedig 1891 és 1945 közötti gyártásra utal.

Üdvözlettel: Szeberényi Márton

MULTMENTO 2019.02.16. 11:51:49

@szebimarci: Kedves Márton,
Egy csöppet sem keserítettél el, a varrógépet illetően. Én nem gyűjtő vagyok, és nálam a varrógépgyártás, illetve gyár története ugyan érdekel, de nem keseredek el attól a gépünk nem eredeti Singer gyártmány. A gép állványát elújítottam, és most pipereasztalként funkcionál. Mint családi emlék van számunkra eszmei értéke. Köszönöm, hogy részletesen írtál a saját gépedről. Üdvözlettel: Geibl József
süti beállítások módosítása