Még decemberben tette fel „@X” — nevű kommentelőm a következő kérdést:

Véletlenül nincs egy "gyűjteményed" a Zsolnay termékek márkajelzéséről ? (védjegy - márkajegy - stb.) Tudom, a Herendieknek van ( a neten) a Zsolnayaknak nincs ! Igaz pl. a lexikonban találtam 3 db-ot (Zsolnay kerámiajegyek), Kösz' - ha lenne valami.
 
Válaszoltam, is, hogy van, de nem túl rendezett formában. Brestyánszky Ilona: Ismerjük meg a kerámiát könyvében a Zsolnayak vagy 60 féle jelölése megtalálható, van amelyiknél évszám is van, van ahol csak évszázad. Ezen kívül a több, mint 3000 különféle jelölés ABC sorrendben van, így több oldalról kellene összevadászni a pécsi gyár jelöléseit. Katona Imrétől is vannak porcelán szakkönyveim, azokban talán még kevesebb Zsolnay jelölés van, mint B. Ilonánál.
 
A véletlen megint segítségemre jött, pár százasért az egyik antikváriumban megtaláltam a pécsi Zsolnay múzeum katalógusát, az 1970-es években kiadott prospektust 20000 példányban adták ki, és eddig az általam ismert szakkönyvek közül ebben van legjobban és legrészletesebben összefoglalva a Zsolnay márkajelzések fajtája és története.
Érdekes számomra, hogy a Nikelszky Géza 1922-ben tervezett jelölését Brestyánszky Ilona könyve a XIX. századba teszi. Melyiknek lehet igaza? — azt én nem tudhatom, mindenesetre a régiségpiacokon mindenki ennél a jelölésnél B. Ilonának hisz és ennek megfelelően magasra tartják az árat.
 
 
 
 
 
 
 
 
Ugyanúgy érdekes, hogy a pajzspecsétesnek is nevezett jelölést ezen prospektus szerint 1911-től használják. Én azt hallottam róla, hogy Zsolnay Vilmos halála után kezdték el használni, azt szimbolizálja a kör szélén levő 3 „pajzsocska”, hogy a három Zsolnay testvér vezeti a gyárat. A B. Ilona könyve a fekete színű pajzspecsétet a XIX. századra datálja.
 
Már gyerekkoromban a hasas Zsolnay bögre volt a kedvencem. Férfiasan bevallom, hogy én hétköznapokon is a Zsolnay tányért választottam a hétköznapi Gránitgyári helyett. Most éppen a kedvenc bögrém a nefelejcses Zsolnay. Amennyiben meg kellene mondanom, hogy melyik Zsolnay védjegy tetszik nekem legjobban, akkor én mindenképpen Zsolnay Júlia kézjelére szavaznék. Utánanézve, talán nem véletlenül: 
 
Zsolnay Júlia: (1856. február 15. - 1950. április 2.) Júlia igazi művész volt, nem mindig mozgott a realitások talaján. Hozzá kötődik a perzsa, az indiai és a lótuszmotívum is. Férje a lengyel származású Sikorski Tádé, híres bécsi építész. 1883-ban, mint művészeti vezető kapcsolódott be a gyár életébe. A vezetés mellett tervezőművészként is alkotott. Mint képzett építész nagy szerepe volt a gyár épületdíszítő burkolatainak fejlesztésében, ő tervezte a Zsolnay-mauzóleumot is. Júlia nem volt hagyománytisztelő és puritán. Neki sikerült először függetlenítenie magát a gyártól. Ugyan a családi házban éltek, de már nem a gyárnak dolgozott, hanem festőművész lett. Gyermekei születése után is a festésnek élt, még késő öregkorában is festett. 93 évesen halt meg, miután az államosítással mindenétől megfosztva Miklós fia lakásában élt. Képeit nem tudták megtartani, szétszóródtak a világban.
 
A prospektus öt oldalát, talán legjobban nagy képeken lehet olvasni, ezért az alábbi albumba tettem őket közszemlére:
Szerző: MULTMENTO  2011.02.11. 17:48 komment

Címkék: porcelán papír épület kerámia

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr502654404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.02.11. 20:24:30

Szenzációs !!! Nagyon köszönöm ! Végre megtudtam a TJM jelentését ! Alaposan végignéztem a jelzéseket az indafotós oldalon - és "természetesen" azonnal lekaptam a polcomról az én Zsolnay régiségeimet...
Hamarosan bemutatom őket !

ultramega o.k. 2011.02.12. 11:23:50

Hja, a Brestyánszkyban van azért hiba bőven, de még így is az egyik leghasználhatóbb könyv a témában. Egyébként ha egyet lapozol, ott a Nikelszky-féle jelzés a helyes dátummal is.
Pajzspecsétesből is van vagy ötféle, kisebb eltérésekkel, a datálásnál az is szempont, milyen anyagú, vagy mázalású tárgyon találod. A helyzetet ráadásul bonyolítja, hogy a '60-as évektől újra elővették a jelzést.:)

@X 2011.02.12. 14:42:49

Őszinte leszek ! Engem különösebben nem érdekeltek volna a Zsolnay márkajelek,- max. csak annyira,hogy esetleg egy-egy tárgyról tudjam,hogy az Zsolnay-e vagy sem. Mivel egy ismerősöm "nyaggatott", hogy neki lenne rá szüksége,- kért meg,hogy kutakodjam utána. [Bizonyára ismeritek az esetet: amikor elvárják,hogy a sült galamb a szájukba kerüljön!- stb. ] - persze (gondolom)- egészen más annak az esete, aki pl. vásárol,vagy komolyabban gyűjt, vagy "csak" pl. szeretné tudni azt, hogy kb. mikor készülhetett. OK !- @Múltmentő munkáját én is elismerem + kösz' !
(kellett ezt épp' most olvasnom... persze, hogy egy nagyítóval (!) végignézem a "régi" (öröklött) tárgyakat, meg az újabbakat (70-es évek elejéről)- aztán kellően el is ment a kedvem...
a.) Mert - szerintem - igaza van @ Ultramega o.k. - nak ! - találtam olyan jelzést (70-es évek elején vett tárgyon)- amiből kiérződik, hogy "elővehették" a jelzést !
b.) Bosszantó, ha a márkajelzés alig "vehető ki"- mert a tetejére még rányomtak egy háromszög alakú (?) valamilyen "bélyegzőt" vagy mit.
Így aztán - esetemben marad a már bevált módszer : elegendő,ha a márkajelet látom, a gyártási évvel meg nem foglalkozom. :-)

ultramega o.k. 2011.02.12. 18:57:42

@@X: A modern porcelánnál (II. világháború után), valóban nincs nagy jelentősége az adott darab korának, de pl. egy eozin-készítménynél egyáltalán nem mindegy, hogy a '10-es, '20-as években készült, vagy 1970-ben.
Az az a fekete háromszög azt jelenti, hogy osztályos a tárgy. Piros körben egy 1-es elsőosztály, zöld négyzetben (ha jól emlékszem) egy 2-es másodosztály, fekete háromszögben 3-as az pedig harmadosztály.

MULTMENTO 2011.02.13. 08:06:03

@ultramega o.k.: Szeretem is a Brestyánszky könyvet. Én is láttam, hogy a Nikelszky jelzés kétszer van benne, ugyanakkor a régiségpiaci eladók szinte mindig a XIX. századra datálják ezt a jelzést.

ultramega o.k. 2011.02.13. 10:17:48

@MULTMENTO: "a régiségpiaci eladók szinte mindig a XIX. századra datálják ezt a jelzést."

Sajnos a szakmámban tevékenykedők jó része nem áll a helyzet magaslatán. Ha hentesek lennének, már nem lennének ujjaik.
süti beállítások módosítása