Az előző posztomhoz @X a következőt írta egyik kommentjébe:

„Majd még belenézek blogodba ("múltba")- esett-e szó régi pénzekről ?
A napokban rendeltem. Azt hiszem ez a honlapjuk www.muzeumgaleria.hu
 
Erről, meg úgy az inflációról jutott eszembe, hogy már múlt év nyarán akartam írni a pengőről meg az inflációról. Az alábbi cikk juttatta eszembe a nagy magyar hiperinflációt:
Már akkor elolvastam, és eszembe jutott egykori történelemtanárom, aki százpengős pénzeket hozott be órára és azon demonstrálta az inflációt. Emlékeztettet arra a dalra, amikor „havi kétszáz pengő fixszel az ember könnyen viccel”-t. és előszedett két százpengőst. Elmondta az cikkben is emlegetett a gazdasági, termelési okokat és utána körbeadva a két százpengőst megkérdezte, hogy mi mire gondolunk ez alapján az okokról. Várta a választ, de a jó válasz nem érkezett. Aztán megmondta az infláció egyik legfőbb okát a pénzeken szemléltetve. Az egyik pénzt a Vörös Hadsereg Parancsnoksága, a másikat a Magyar Nemzeti Bank adta ki. Azaz nem egy kézben volt a pénzpiac és sokkal több pénzt nyomtattak, mint amennyit a termelés és kereskedelem igényelt. Azóta is, ha 100 pengősöket látok, mindig ez a rendhagyó történelemóra jut eszembe.
Képek : A kétféle 100 pengősök.

 

Szerző: MULTMENTO  2011.02.17. 21:02 komment

Címkék: arizona papír

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr472669061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.02.18. 10:00:56

Nekem nincsenek régi pénzeim (hovatovább újak se nagyon) – de ha a „pengő” szót meghallom egy gyerekkori kínosan mulatságos eset jut eszembe.
Szegény dédanyám az érelmeszesedés olyan fokán volt már, amikor a megérkező nyugdíját eldugván, fél óra múlva nem emlékezet arra, hová tette. Ezért nagyszüleim azt a cselt eszelték ki (tekintve, hogy a postástól ők vették át a dédi nyugdíját is), hogy nem adják oda a „jó” kis forintot, hanem (mert volt maradék) pengőt adnak a dédinek. Úgyse jár ő vásárolni sehová.
Hát ez volt a nagy tévedés, mert egy nap, öcsémmel az iskolából hazafelé jövet összefutottunk a dédivel. Ráadásul egy kisbolt közelében. Szegény dédi, jó akart lenni hozzánk, adott valamilyen pengőt, és mondta, menjünk be, s vegyünk rajta édességet. Azt se tudtuk, hogy kerülünk ki a slamasztikából, de azért csak-csak kiokoskodtuk, hogy most épp nincs az a fajta csoki, amit mi szeretünk, majd holnap kell visszajönni érte. Ezzel aztán a kellemetlenséget ügyesen kikerültük – a kecske is jóllakott a káposzta is megmaradt.
Hát ennyit tudtam én hozzáfűzni a pengő-s témádhoz.

2011.02.18. 12:39:03

Ha már régi pénz, akkor nekem erről a beregszászi múzeum ugrik be, amit az ottani lelkes iskolaigazgató hozott össze. Itt látható egy 1918-ból származó papír rubel.A látvány megdöbbentő, mert középen egy önkényuralmi jelzés díszeleg, nem is kicsiben, és nem a jól ismert vörös csillagról van szó.
Természetesen lefényképeztem, és át kis küldtem Múltmentő barátomnak, aki gondolom ugyanígy elcsodálkozott a dolgon.

ultramega o.k. 2011.02.18. 20:16:56

@sudi4: A század elején még a jószerencse, gazdagság szimbóluma volt. Az NSDAP csak 1920-tól kezdte használni - és átírni a jelentéstartalmát. (Mondjuk én is csak néztem, amikor az első ilyen elém került.)

Az 1930-as kiadású százpengős érdekessége egyébként, hogy a Szálasi-kormány 1944-ben újra nyomtatott belőlük. Az eredetiektől csak a szériaszám előtti csillag különbözteti meg őket. Jóval ritkább előfordulásúak - és így a gyűjtők által keresettebb darabok -, mint a 'simák'

2011.02.19. 09:39:53

@ultramega o.k.: Igen tényleg érdekes látvány volt. Most így visszatekintve a történelmi eseményekre.

@X 2011.02.19. 15:38:46

Ne öregedjetek meg soha ! (...) Bár melegében (frissen) olvastam a témát,- [kellett nekem javasolgatni ! :- ) ] - a hozzászólásra nem maradt "időm!"
Máshol említődik,-hogy kitől gondoljátok,hogy "öröklődött" a pl. a pénzgyűjtési "szenvedély" ?- az én történetem :
(röviden) - mert vendégeket várunk (...)
a.)Édesapám anno hadifogoly (is) volt - és ha nem is "túl részletesen", de említette, hogy ha "nagy baj" történne... mit érdemes magunkkal vinni / magunknál tartani... (biztos ismeritek, hogy pl. kitelepítésnél stb. mit és mennyit lehetett vinni ) - szóval : akkor hallottam, hogy legyen aranypénz.
b.) A sors "fintora" - (hogyan,hogyan sem ?) - halála után nekem "csak" a pénzgyűjtő "albuma" vagy mi jutott,- és jó, ha 3-4 nem túl értékes (magyar) fém pénz volt benne. (na, de borítsunk rá fátylat.) (ma már)
c.) Igaz, már számát sem tudom, hogy "életemben" mennyiszer vontak ki pénzt a forgalomból (és mikor) - majd jöttek az új pénzek. Mivel a 70'-es évek 2.felében született gyerekeim még használták és emlékeznek... hát... ezt-azt eltettem nekeik... amíg bírtam ! :-) 2 gyerek... 10/20/50/100/200/500 Ft-ig bírtam... tán' még 1000-es is van ?- (Bartók) aztán leálltam ! :-)
Persze fémpénzekből "bőségesen" van - igaz, csak "mutatóba"- nem "évszám" /kiadás szerint. 2/5/10/20/50 fill. > és felfelé... 200-ig !
d.] - Vannak eléggé "különleges" pénzei, is ?- négyszögletes ( Rubik kocka, ill.Kempelen F.sakkozó automatás ] -és "mesesorozatok (!( [200Ft] - amire anno azt írták a mellékelt iraton, hogy fizethetnék is vele a boltban ! - bár még nem próbáltam. És nem is fogom.
Na, ennyit.
Folyt legközelebb. :-)

@X 2011.02.21. 07:46:43

(ha érdekel valakit is )
nem volt időm folytatni -
Nem tudom, ki tudta, hogy a "világ" legnagyobb papírpénze a magyar Egymilliárd "billpengő" volt - (1946?)- bár nem került forgalomba... viszont a legnagyobb papírpénz ( használták is ) a magyar százmilliárd "billpengős" volt.
Bár nem kutakodtam utána... csak egy pps-ben ?- kaptam anno "leg,leg,leg" témában egy összeállítást!"
Persze, pontosítsátok !
süti beállítások módosítása