Előző posztomban bemutatott Várnai Zseni a verseskönyvét Villányi Andornak dedikálta. Gondoltam utánanézek ki is lehetett a könyv első tulajdonosa. Villányi Andor névre keresve nem sok találatot kaptam, főleg nem olyat, akinek 1941-ben a könyvet ajánlhatták. Addig kutattam, míg kikövetkeztettem, hogy az első tulajdonosa nem lehetett más, mint Villányi Andor író, született Schwabach néven Villányban, egy borkereskedő családba. Mint íróról a neten nem sok információt találtam róla, bár eladó könyveit annál inkább. Legrészletesebb életrajzi ismertetőt Dr. Pusztai Béla Villányról írt helytörténeti könyvében találtam:  A villányi kaszinói élet különös alakja volt a 30-as években az 1887-ben Villányon született, magas, szikár, redingotban járó fekete, széles karimájú kalapos, öles léptű Villányi (Schwabach) Andor író. Édesapjával, aki még a századforduló után is jó nevű borkereskedő volt, élt a Rákóczi u. 19. szám alatti mutatós nagy házban. (Jelenleg Napközi Otthon.) Gyakran találkoztam, beszélgettem vele, mert három házzal arrébb éltem. Andor fővárosi írói sikerei után pihenni jött haza. Ilyenkor rendszeresen lesétált a postára a Budapesti Hírlapért. Visszafelé betért a Kaszinóba, gyűjtötte a témákat. Sokat elidőzött itt, tehette, agglegény volt. Jegyzetelgetett. A falu tipikus figuráit viszontláttuk könyveiben. (A férj és egyéb elbeszélések) Középiskolái elvégzése után a Budapesti Hírlap kötelékébe lépett, Rákosi (1842-1929) felfedezettje. Rákosi már ismert író, politikus volt, amikor 1881-ben megalapította a Budapesti Hírlapot. Villányi Andornak tíz könyve jelent meg, közöttük a legnagyobb sikert Mária című regénye aratta. Színdarabjai: Királynőm meghalok érted (Magyar Színház, Bp.) Attak című darabjával nyílt meg a budapesti Belvárosi Színház. Itt került színre a Legénykérés és A fekete liliom című darabja is, 16 egyfelvonásos darabját adták elő a fővárosi kisebb színpadok. Mint újságíró is sikeres működést fejtett ki, több fővárosi lapba is írt. Villányi Andorról és a Schwabach családról 1944 ősze óta nem tudunk. Forrás: http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/magyarorszagi_nemzetisegek/nemetek/villany/unser_beruhmtes_weindorf_wieland/pages/000_konyveszeti_adatok.htm

villanyi_emlekkonyv010.jpg 

Az írás alapján még a szülői házáról is tudok képet mutatni, amelyikben ma óvoda működik. Kép forrása: http://kikericsovoda.hu/ovodarol/

villanyi_emlekkonyv001.jpgA mára már lassan elfeledett írótól kíváncsiságból az első útba eső antikváriumban kerestem és találtam könyvet. Ebből néhány kis írást szokás szerint be a posztba is beteszek.

villanyi_emlekkonyv002.jpg

villanyi_emlekkonyv003.jpgvillanyi_emlekkonyv004.jpgvillanyi_emlekkonyv005.jpg

 

villanyi_emlekkonyv006.jpg

villanyi_emlekkonyv007.jpgvillanyi_emlekkonyv008.jpg

villanyi_emlekkonyv009.jpg

Szerző: MULTMENTO  2015.07.01. 06:26 2 komment

Címkék: könyv épület

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr177560030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2015.07.01. 19:16:01

A könyv - amit ezúton is köszönök - kedves történeteket tartalmaz és kár hogy csak három vers van benne, gyanítom több is született.És sajnálatos, hogy nyom nélkül tűnt el ebből a világból....

MULTMENTO 2015.07.01. 20:26:14

@aranyosfodorka: Én nagyon csodálkoztam, hogy szülővárosában nincs egy emléktáblája, legalább a családnak, aki már a XIX. században a Villányi bort árulta, lásd például itt: helytortenet.com/villany-schwabach-pinceszet-regi-ceges-level-also-kubinba-kuldve
Az internet is elég mostohán bánt vele, bár korabeli kritikákban megtaláltam, és nem dicsérték.
süti beállítások módosítása