Februárt egy mindenki által jól ismert derelyevágó felújítással kezdem. Tudom sokaknak nem kincs ez, hisz a bolhapiacok egyik leggyakoribb terméke. Ez a konyhai eszköz sokféle formában, és anyaggal létezik. Sok kis műhely készítette, de egyszerű szerkezete folytán régen a férj készítette otthon a fészerben. A derelyevágóból nekünk is volt otthon, egy sokat használt rézgörgős, a sok költözésnél aztán valahogy lába kélt ennek az ősi darabnak. Annak idején nagymamám barátfülét készített a segítségével. Mindig nagy ünnep volt, ha barátfüle került az asztalra. Mint sok krumplis étel, ez is a magyarországi németektől került be a magyar háziasszonyok konyhájába. 

De nézzük csak, honnan eredeztetik a magyarban legtöbbször használt barátfüle elnevezést. Persze sokan leegyszerűsítve arra gondolnak, hogy a barátok, szerzetesek készítették. De a történet a 19. századba – amikor még sokan beszéltek Pest-Budán németül – egy budai Freund nevű vendéglőshöz vezet vissza. Az ő étlapján szerepelt a lekvárral töltött tészta: Freunds gefüllte Tasche, tehát a vendéglős tulajdonképpen magáról nevezte el a fogást. Ezt először vízben kifőzték, majd olajban kisütötték.  Később a vendéglős magyarosította is a nevét Barátra, így a német és magyar nevek egyvelegéből állt össze a barátfüle név. Másik legismertebb neve a derelye, de a tölteléktől függően említik még mákos füle, lekváros füle néven is. Idehaza legismertebb a szilvalekváros és túros változat, pirított zsemlemorzsába forgatva. Persze, hogy a „nagy nudli rokonnak”, a dödöllének ugyanúgy van hagyományőrző fesztiválja, mint a barátfülének. Csak éppen az egyiknek Nagykanizsán, a másiknak meg éppenséggel Fülén.

Tippek, fortélyok

- A tésztához az áttört krumplit hagyjuk szobahőmérsékletűre hűlni, csak utána adjuk hozzá a többi alapanyagot.
- A tésztát ne pihentessük, hanem azonnal álljunk neki gyúrni.
- Ne ijedjünk meg, ha először nagyon ragad, a krumpli vizességétől mérten adagoljunk hozzá lisztet addig, amíg egynemű, de még lágy tésztát kapunk.
- A krumplis tészta könnyen letapad, ezért ha vízbe raktuk a darabokat, óvatosan keverjük fel főzőkanállal.
- A krumplis tészta készítmény akkor jó, ha feljött a víz felszínére.
- Ha kivettük a vízből, azonnal hempergessük a zsemlemorzsába, de ne keverjük, mert a tészta még nagyon lágy. Rázzuk össze és várjunk pár percet.
- Dolgozhatunk derelyeformálóval is, aminek előnye, hogy erősen lezárja a tésztát, így főzés közben egészen biztosan nem nyílik szét.
- Hasznos lehet a derelyevágó vagy rádli, amivel nemcsak ügyesebben lehet kanyarintani a tésztát, de mivel a tészta széle hullámos lesz, sokkal mutatósabb is.

Dőlt betűs részek forrása: http://hvg.hu/gasztronomia/20100222_tokeletes_nudli_baratfule

E kis gasztronómiai kitérő után had térjek vissza az én műtárgyamhoz. Már régóta megvan az otthoni közönséges derelyevágóm, olyan, amit újonnan lehet kapni, kicsike kerékkel. Használata vastagabb tésztáknál nehézkes, ezért régóta nagyobb kerekű verzióra vágytam. A bolhapiacon meg is találtam a számomra praktikus darabot. A nyél festése már kopott, és nyelébe egy házilagosan becsavart képakasztó karika tartózkodott. Az alábbi képen látszik az eredeti és a felújítás utáni állapot.

februar_mutargya1.JPGA felújítása nem volt bonyolult. Először levakartam a régi festékréteget a bugylibicskámmal, és addig csiszoltam smirglivel, amíg a felülete pácolható nem lett. Cseresznye színűre eresztettem be, majd az egészet selyemfényű vékonylazúrral kezeltem. A végén a régi képkarikát lecseréltem egy szintén régi, de kisebb darabra. A jól sikerült felújítás után indultam a konyhába, és a fűszertartóként funkcionáló törölközőtartó rúdjára akasztották. Olyan ott, mintha mindig is ott lett volna.

februar_mutargya2.JPG

februar_mutargya3.JPG

februar_mutargya4.JPG

februar_mutargya5.JPG

Addig néztem a törölköző rúdon függő derelyevágómat, amíg az meg nem szólalt: „Testvér kellene mellém, mert így egykeként unatkozom” - Ezek után a fiókból elővettem az én eddig használt derelyevágómat. Egy kis csiszolás, kenés, fúrás, csavarozás, és íme, itt van a régi is felújítva.

februar_mutargya6.JPG

februar_mutargya7.JPG Ezek után most már ketten várják, hogy előbb-utóbb használjam is őket.

Nem kellett soká várniuk. Feleségem diós szilvalekváros süteményt kívánt. Én ezek után fejemre tettem a szakácssapkám, amit 2015 Karácsonyára hozott a Jézuska. Tésztája teljesen egyszerű zabpelyhes linzertészta. Tölteni darált dióval és szilvalekvárral szoktam. A süteményem valójában ugyanolyan alakú, mint a nagymamám barátfüle volt egykor, és ha nem is azzal a régi derelyevágóval – ő mindig rádlinak nevezte – készítettem, de az ő törölközőtartóján pihen, ha épp nincs szolgálatban.

februar_mutargya8.JPG

februar_mutargya9.JPG

februar_mutargya10.JPG

februar_mutargya11.JPG

februar_mutargya12.JPG

Szerző: MULTMENTO  2016.02.03. 06:39 8 komment

Címkék: fa barkács fém bútor régiségpiac

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr918306526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2016.02.03. 08:17:00

1. Íz utolsó képek láttán összeszaladt a nyál a számban :-) Kár, hogy nem "élőbb" ez a net, megkóstoltam volna azt a sütit, nagyon gusztusos !!
2. A derelyevágóm pont olyan, mint a te fiatalabb példányod és meglehetősen gyakran használom is, ugyan nem derelyéhez, hanem én a sós-stanglit vagdosom ezzel...

mammka2 2016.02.03. 09:55:14

Nem tudom miért ,de nagyon vonzódom a derelyevágókhoz.:)
Szépen felújítottad,bár én a kopottakat is szeretem..:)
És nem csak felújítasz,hanem sütsz is! Ó,de finom lehetett!!!!

MULTMENTO 2016.02.03. 19:38:32

@aranyosfodorka: Legközelebb viszek kóstolót a sütimből:-)
@mammka2: Eddig akinek a derelyevágós posztomról beszéltem, mindenkinek volt saját története otthoni eszközről, vagy gyűjtő barátról. A felújítás akkor teljes, ha a felújítás után az eszköz nemcsak dísz :-)

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2016.02.04. 16:06:15

@MULTMENTO: Azért egy érdekelne: akikkel beszéltél, a mi korosztályunk-beliek voltak, vagy fiatalok ? Nem tudom, az én "gyerekeim" tudják-e, mi ez az eszköz....Bár lehet...majd rájuk kérdezek.
Mert hogy az öregek tudják, az természetes, hiszen használták/tuk.

kyOrsi 2016.02.05. 21:09:34

Végre eljutottam odáig, regisztráltam, hogy kommentelni tudjak... :)

Így az elejére írom, míg el nem felejtem: jajgattam egy sort a gyönyörűségtől a törölközőtartóból kinevezett fűszerpolcod láttán...

Ámulok-bámulok és persze, hogy visszarepített a múltba a derelyevágó is.
Anyának otthon van derelyemetsző - mi így mondjuk/mondtuk - kb. 70 éves, még a Nagymamámé volt és ma is ugyanazzal a nyéllel funkcionál, az évtizedek összes nyomával rajta.

Nekem is van, de az még szégyenletesen új és sajnos alig használt...gyakrabban vágok vele eperlevél tésztát, mint derelyét...

Zabpelyhes linzertészta? vevő vagyok az ilyenekre, a családom előnyben részesíti és van ám saját főzésű szilvalekvárom (no cukor és tartósítószer) hozzá :)

MULTMENTO 2016.02.06. 20:33:06

@kyOrsi: Örülök, hogy itt is regisztráltál. A családi örökségből nagyon kevés maradt meg, ezt a törölközőtartót. Nagyon szeretem, jólesik, látni a Dédnagymamám hímzését.
Szilvafánk nekünk is van, de soha nem jutunk odáig, hogy lekvár is készüljön belőle:-)

MULTMENTO 2016.02.06. 20:37:00

@aranyosfodorka: A legfiatalabb 30 körül volt, akivel a derelyevágóról értekeztem. Nemcsak dísznek használják otthon a konyhában.
süti beállítások módosítása