Én a nyolcvanas években többször jártam az Erzsébet sörözőben a Lenin körút 48 földszintjén. Az emlékezetem szerint a bejárat körül pirogránit díszítés volt. Most, amikor elmentem, hogy lefényképezzem a Zsolnay-s sorozatomhoz, alig ismertem rá. A fekete festés és a fekete cégér alól szerencsére egy kevés még megmutatható és fotózható. A ház legfelső emeletén levő csempeburkolat még eredeti formájában ragyog. Ilyenkor sajnálom, hogy nincs teleobjektívem és profi felszerelésem a fényképkészítéshez.

erzsebet_sorozo1.JPG

Most már nem sörözőként funkcionál a földszinti üzlethelyiség, hanem egy éjszakai bárként él, biztos nagyobb bevételt hoz, mint egy söröző étterem. A nyolcvanas években előre kellett helyet foglalni, mert nagyon népszerű volt a söröző és étterme. Akkoriban az a hír járta, hogy a város legjobb tatár bifsztekje ebben az étteremben kapható. Én meg azért szerettem a sörözőbe menni, mert a berendezése még korabeli volt, és nem cserélték le a színes üvegablakait sem.

erzsebet_sorozo2.JPG

erzsebet_sorozo3.JPG

erzsebet_sorozo4.JPG

erzsebet_sorozo5.JPG 

1887/88-ban Ulrich Keresztély terve szerint épült 3 emeletes eklektikus lakóház. A Budapest Látogatók Lapja 1893-ban arról írt, hogy a fővárosban minden frekventált utcasarkon, ahol tegnap még nyoma sem volt kávéháznak, ma már van. Azonban ezekről a bécsi mintára készült kávéházakról sokáig nem vettek tudomást. Annál inkább észrevették az ebben a házban megnyílt Magyar Kávéházat. Tulajdonosa Nérey Dezső volt, aki egyúttal a kávés ipartestület alelnöki tisztségét is betöltötte.

 magyar_kavehaz2.JPG

1935 nyarán Tarján Vilmos újságíró, a New York kávéház egykori tulajdonosa vette meg az 1933-óta itt működő Erzsébet söröző-t. Tarján alatt írókkal, újságírókkal, színházi emberekkel bővült a vendégkör, és működött hosszú időn át. Az Erzsébet Söröző Bacchus-pofái - az egyik árpakalászokból és komlólevélből, a másik szőlőfürtökből font koszorút visel -, ők a sör és a bor megszemélyesítői. Forrás: http://www.mszp007.hu/modules.php?name=Reviews&rop=showcontent&id=189

erzsebet_sorozo6.JPG

erzsebet_sorozo7.JPG

erzsebet_sorozo8.JPG

erzsebet_sorozo9.JPG

erzsebet_sorozo10.JPG

Ajánlott wikipedia szócikk a ház tervezőjéről: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ulrich_Kereszt%C3%A9ly

Szerző: MULTMENTO  2016.05.21. 06:28 2 komment

Címkék: épület kerámia zsolnay épületkerámia

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr318722202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2016.05.21. 15:02:56

Az efféle primitív barbárságot én meg nem érthetem, fel nem foghatom...Az ilyen "felújításokba" senki nem szól bele ? Engedélyt nem kell kérni ? (Bár ha nem műemlék a ház, akkor biztos nem kell...)

MULTMENTO 2016.05.22. 11:20:18

@aranyosfodorka: Én sem értem, mert emlékezetemben a söröző -étterem portálja mindig is karbantartott jó állapotban volt. Öntöttvas oszlopok díszítették kétoldalt a bejáratot. Próbáltam keresni róla képeket, de sajnos nem találtam. Lehet, hogy a sárga szögletes burkolat alatt minden megvan épségben, de hogy ezt miért engedte az építési hatóság ?!
süti beállítások módosítása