Feleségemnek több hétvégén munkája volt Újpetrén, nekem sofőri feladatom volt. Az oda vissza vezetés közötti időben, nyakamban a fényképezőgéppel sétáltam nagyokat a faluban. Ott készült az alábbi fotósorozat.

sofor_ujpetren1.jpgMár a falu határában tegeznek, ez tetszett.

sofor_ujpetren2.jpg

sofor_ujpetren3.jpgA temető fölött zivatarfelhő is volt, kaptam is belőle egy keveset.

 sofor_ujpetren4.jpg

sofor_ujpetren5.jpgA gabonatábla szélén pipacsot is fényképezhettem.

 sofor_ujpetren6.jpgA folyondár, vagy szulák a legelterjedtebb gyomnövényünk. Gyermekkoromban sokat gyűjtöttem, mert a disznók nagyon szerették.

 sofor_ujpetren7.jpg

sofor_ujpetren8.jpg

sofor_ujpetren9.jpg

A falutól nyugatra, a temető után található az 1757-ben, barokk stílusban épült kápolna. Ma már nem szolgál vallási célokat. Az előtte található “Golgota”, a homokkőből épített három feszület (Krisztus és a két lator) a XVIII. századi népi szobrászat kiemelkedő alkotásai.

sofor_ujpetren10.jpgA kápolna melletti hatalmas faeper megállásra késztetett. Később alig tudtam eltüntetni a kezemről a nyomait.

sofor_ujpetren11.jpgA római katolikus plébániát 1745-ben alapították, ekkortól vannak meg az anyakönyvek is. A falu mai templomát 1760-63 között barokk stílusban KIimó György püspök kezdeményezésére, herceg Batthyány Károly építtette.

sofor_ujpetren12.jpg

sofor_ujpetren13.jpgAz 1793-ban homokkőből készített alkotást a “legszentebb szentháromság” tiszteletére emelték. Szűz Mária szüleit, a Három isteni személyt, és Szűz Mária mennybéli megkoronázását láthatjuk rajta.

sofor_ujpetren14.jpgEzt a tulipános kapudíszt nem tudtam kihagyni.

sofor_ujpetren15.jpgAmikor első alkalommal mentünk épp felújították az út melletti homokkő keresztet.

sofor_ujpetren16.jpgA következő alkalommal már felújítva hirdette, hogy itt igyekeznek megőrizni az örökséget.

sofor_ujpetren17.jpg A falut elhagyó táblán, további látogatásra várnak. Úgy gondolom, még többször megyek.

Dőlt betűs részeket innét idéztem: http://ujpetre.hu/wp/kozsegunkrol/muemlekeink/

Szerző: MULTMENTO  2016.10.29. 06:21 2 komment

Címkék: virág épület temető szakrália

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr411831291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2016.10.31. 08:20:54

Én úgy emlékeztem, Újpetrén volt valami melegvizes strand is (ezer éve - vagyis „az én időmben”) Most sehol semmi mást nem találtam, mint ezt:

„Újpetre térségében ugyanis viszonylag nem nagy mélységben (450 m) szintén ismert termálvíz (44 C°).”
library.hungaricana.hu/hu/view/BARM_Mono_1977/?pg=189&layout=s

Ezek szerint nincs ott már semmiféle fürdő (már ha egyáltalán ha jól emlékszem és volt valamikor….)

MULTMENTO 2016.11.01. 20:02:22

@aranyosfodorka: Én semmiféle egykori strandnak nem láttam nyomát. 30 éve ősszel mezőgazdasági munkára jártunk oda ősszel Grécpusztára. Jó is lett volna, ha lett volna termálkút, mert így mindig elfogyott a fürdőben az a kevés meleg víz amit a villanyboylerek adtak.
süti beállítások módosítása