Amikor a Bakóca feliratú téglát megláttam barátom telkén, tudtam ez kell nekem. Bakóca, az apai családom ősi fészke. Nagyapám házának tűzfala is BAKOCA feliratú téglákból épült. A képen épp ezen téglafal előtt áll Apám és Anyám. A fotósnak a jegyes párról kellett volna képet készítni, de szemmel láthatóan a téglafal nagyobb hangsúllyal szerepel a képen.

bakoca_teglafal1.jpeg

A BAKOCA tégla sokáig az asztalom alatt vesztegelt, de azért így is néha hasznát vettem, amikor nehezék, vagy ajtókitámasztó kellett. Feleségem már többször kért meg rá, hogy tüntessem el a téglát is, és a több felhalmozott egyéb barkács maradékot. Én most egy mindenes íróasztal lámpát készíttetem. Nem is tartott sokáig, míg összehoztam. Könyvespolc építéséből maradt egy gyalult fahasáb. A hasáb egyik fele éppen téglaszélességű volt. Én négy nagy 30mm átmérőjű lyukat fúrtam rajta. Kettő lyuk fölé került egy-egy IKEA lámpakar. A másik 2 lyuk fölé került a tégla és lyukanként egy asztalos pillanatszorító. Így most együtt az íróasztalomon egy asztali lámpa, de ez csak egy pillanatnyi látszat, mert ha kell ez képes átalakulni kártyapréssé, fejhallgató tartóvá, stb. Kaptam egy sokoldalú eszközt a barkácsoláshoz, és a család sem mondja, hogy „ne őrizgesd azt a téglát”.

bakoca_teglafal2.jpg 

bakoca_teglafal3.jpgA Bakócai téglagyárról az alábbiakat tudtam összeszedni

1908-ban alapítja a téglagyárat Koch Ferenc A gyár 15-16 alkalmazottat foglalkoztat, évi termelése téglában és cserépben 1 millió darab. 

1937-ben tulajdonos Scheffer Mátyás (vendéglős, hentes és homokbánya tulajdonos, téglaégető. Azonkívül vaj- sajtmester, szénégető, strandfürdő tulajdonos.) A téglaégető Godisa határában van.

A második világháborúig a Bakóca-Godisai tégla- és cserépgyár tulajdonosa Spahr Károly.

Egy hirdetés szerint 1955 júliusában 14 betöltetlen állásra kerestek munkaerőt, tehát az államosítás után még javában működött. De, hogy meddig? Forrás: http://forum.index.hu/Search/showArticleResult?topic_id=9096635&aq_ext=1&aq_text=Bak%F3ca

bakoca_teglafal4.jpg

Szerző: MULTMENTO  2017.01.07. 06:38 komment

Címkék: barkács épület Hónap műtárgya

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr9512084737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2017.01.07. 18:56:26

Hogy neked milyen ötleteid vannak :-)
Ez a Scheffer Mátyás egy ezermester lehetett - manapság nem lenne gondban, ha elveszti egyik munkahelyét - mehetne a másikra...

MULTMENTO 2017.01.07. 20:40:53

@aranyosfodorka: Scheffer Mátyás nekem is felkeltette az érdeklődésem, de sajnos a neten alig találtam valamit. Egy Baranyai helytörténeti könyvben találtam annyit, hogy az államosítás után kitelepítették Hortobágyra. Biztos, hogy az ő élettörténetéből is lehetne regényt írni :-)
süti beállítások módosítása