Írtam a blogon, hogy magyarországi származású német feliratos falvédőket gyűjt a családunk. A múlt év végén sikerült egy újabb Barcsi származású falvédőt vásárolnom. A falvédő mondanivalója is időszerű. Ha váratlanul tíz vendég jön, nem kell kétségbe esni! Elég egy kis forró víz és máris vendégül látható dupla annyi vendég, mint amennyit vártunk.

nemet_kozmondas3.jpg

Bárcsak ilyen egyszerű lenne! Próbáltam magyar idézeteket, közmondásokat keresni hasonló helyzetre, de csak az alábbiakat találtam:

Akármilyen kedves vendég, három napig untig elég!
Hívatlan vendégnek az ajtó mögött a helye.

Forrás: http://www.e-kompetencia.si/egradiva/mad_2/07/

nemet_kozmondas4.jpgA véletlen aztán úgy hozta, hogy egy Soroksárról származó szöveg nélküli sváb falvédővel találkoztam, amelyiken éppen 10 vendég van hímezve, és egy levesestál. A motívumok nagyon hasonlóak a barcsi falvédőével, ezért megkérdeztem az eladót, hogy van-e ennek a falvédőnek mi a története. Kiderült, hogy korábban ehhez is tartozott egy szöveges kendő, melyre ugyanaz a szöveg volt hímezve, mint a barcsira.

A szövegre keresve, aztán megtaláltam, hogy a falvédőn olvasható szöveg Burgenlandból ered.

"Fünf sind geladen, zehn sind gekommen.
Gieß Wasser zur Suppe, heiß alle willkommen."

                                             Aus dem Burgenland

Forrás: https://www.aphorismen.de/zitat/56338

Érdekes, hogy még ma is beszerezhető német nyelvterületről hasonló előnyomott falvédő. A szöveg asztal fölé falra írva is megrendelhető, illetve fatáblára festve is megvehető.  

nemet_kozmondas2.jpg

nemet_kozmondas1.jpg

Szerző: MULTMENTO  2017.01.21. 07:12 1 komment

Címkék: régiségpiac

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr3712093773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2017.01.21. 08:33:30

A mai napra szükséges mosolymennyiséget megszereztem. Köszönöm ! Nagyon aranyosak a falvédők és ezt a mondást sosem hallottam még.
süti beállítások módosítása