Újra használható és tökéletes a régi sodrófánk. Végre elhoztam az esztergályostól, aki megújította ezt a vagy nyolcvanéves darabot. Nagy szerencséje volt, mert januárban az eltüzeléstől mentettem meg. Amennyiben tűzre kerül néhány forintnyi meleget adott volna, így meg 500 Ft-ért kapott egy új fogót az esztergályosnál és még sokáig a család segítője lesz.

Ezt a sodrófát szinte minden nap láttam. A hatvanas években nem volt kész tészta, így minden nap, ha kimentem a konyhába, édesanyám vagy nagymamám a deszkán ezzel nyújtotta a tésztát. Amikor szerencsém volt a tésztából egy kis darabot csentem és azt nyersen megettem. Persze ennek nem örültek, mert féltették szerénységem. Amit viszont megcsináltak a kedvemért, hogy egy darab nyújtott — még fel nem aprított —levestésztát a sparhelt öntöttvas lapján megsütöttek. Az így elkészített pászka szerűség a tejeskávéhoz ideális volt. Azt is jó volt nézni ahogy a tésztadarab a forró vaslapon megsült, sokszor felhólyagosodott.
A család aztán a korszerűsítés útjára lépett és gáztűzhely került a régi sparhelt mellé. Ezután ritkábban lett begyújtva a jó kis sparhelt, én pedig azóta sem ettem sparhelten pirított tésztát. Lehet, hogy nem is ízlene már.
Ennek a sodrófának számomra egész jól ismert az előélete. Nagymamám szerint ezt még a két világháború között a helybeli asztalos készítette a család részére. Míves kis darab, praktikus, kényelmes fogni, van súlya, hogy az már eleve segítsen a nyújtásban. Látszik, hogy nem sablonnal tömeggyártott darab, hanem gondosan egyedileg esztergált. Amikor költöztünk a sodrófa is költözött velünk. Aztán hogy hogyan, azt már sajnos senki sem tudja megmondani, de egyszer csak az egyik fogója letörött a 80-as években. Nagymamám ahelyett, hogy javítani vitte volna vett egy új műanyag sodrófát helyette. Ma is megvan otthon az csúnyácska műanyag sodrófa, nem szeretem. Ez a szép sodrófa, pedig a nyári konyhában pihent házicérnával felkötve egy fali szögön. Úgy emlékszem 1988 telén az egyik disznóvágáson apósom is besegített, és meglátta a madzagra felakasztott sodrófát. Apósom közölte, hogy ő majd esztergál egy fogót, és használhatóvá varázsolja ezt a sodrófát. Így került ez a sodrófa Véméndre, ahol mondhatni két és fél évtizedet várt. Apósom már sajnos nem tudja ígéretét beváltani, sógorom meg tűzrevalónak gondolta, így került aztán a kazánházba. Én meg januárban felismertem gyerekkorom sodrófáját, így kiloptam a fáskamrából, és felutaztattam Budapestre. Én is hónapokat pihentettem otthon, míg végre elvittem a szomszéd kerületbe a Csanády utcába a faesztergályoshoz. Fuchs úr szakszerűen leoperálta a törött csonkot, és lám most újra régi pompájában virít a konyhánkban.
 
Képek: Törött sodrófa a tűzifa között. A restaurált sodrófánk a konyhánkban.
Szerző: MULTMENTO  2011.07.01. 21:04 4 komment

Címkék: fa bútor öntöttvas

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr233031200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.07.02. 08:16:36

Hajszálra pontosan ilyen az én sodrófám is ! A hatvanas évek közepén vettem, önálló háztartásom első darabjai közt volt. Mai napig használom. De formára ugyanilyen volt a nagymamámé is. Én azokat a modern, cső formájúakat nem szeretem. Hogy a műanyagról már szó se essen....

2011.07.02. 09:04:16

Vasló igaz, a gyermekkorunkban nagy használatban volt a sodrófa.Mi nem vettünk tésztát a boltban, talán mert egyfélét lehetett csak kapni amiben a nagyi nem bízott.Szóval minden héten a nagyi meggyúrta, kinyújtotta és megszárította az arra a hétre szánt tésztát.Nagy gyakorlattal végezte, és én annyira szerettem nézni, ahogy szinte papír vékonyságúra nyújtja, majd összehajtogatja, felvagdossa. Én nem lopkodtam, mert mint már mondtam, utáltam enni.

@X 2011.07.02. 11:42:03

Már az is megérne egy kis kutakodást, hogy (-bár mi is így neveztük-) miért sodrófa a neve ?-mert nevezik nyújtófának is. hagyján! Látom a neten, hogy készül/kapható fából, műanyagból és még rozsdamentes vasból is (!) - de azt, hogy csapágyas sodrófa !...hát,valami oka kell,hogy legyen, ha kitalálta valaki.
Más : azért "jobb" háztartásokban,pl. mint a mienk... :-) tartozott hozzá egy gyúródeszka is ! ( Több mint fél évszázad után is emlékszem, amikor abból szálka ment a körmöm alá...)
(Bizalmas : nekünk egyik gyerekünk (volt) rajztáblája a "gyúródeszka"...)

MULTMENTO 2011.07.02. 20:54:27

@@X: Érdekes, mi is rajztáblát használunk gyóródeszkának :-)A főzőműsorokban meg azt látom, hogy majdnem mindenütt a konyhapulton nyújtanak, gyúrnak :-(
süti beállítások módosítása