Barátom újabb különleges családi örökségéről küldött képet és információt.

„100-120 éves falióra. Faragott,esztergált, üvegezett. Gót betűs R.A.porcelán monogram az ingán. A gyártót,de nem tudtam megfejteni. Dédnagyapai örökség”
Elkezdtük a nyomozást az Interneten, meg a Antikvitás üzletekben. Sikerült is találni egy ikertestvért az egyik üzletben. Annak hátán Budapesti órás jelzés a XIX. század végéről. Talán ezt is éppen itt Budapesten szerelték össze alkatrészekből.
Azt hittük, hogy az inga betűi a gyártó monogramja, de mint egy órás ismerősünktől megtudtuk RA a Francia szavakból képezett rövidítések: retard=késés, avance=siet.
 
Ugyan sok mindent nem árult el a készítőjéről az óra, de a mai napig szépen és egyenletesen jár. Aki akarja még meg is hallgathatja, milyen szép hangja is van.
 

Szerző: MULTMENTO  2011.11.11. 05:36 4 komment

Címkék: óra fa fém Hónap műtárgya

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr233363625

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.11.11. 07:22:26

Nagyon szeretem a régi órákat ! Szép darab ez is! Ezt az "R - A" jelzést én nem tudtam, örülök, hogy ennyivel okosabb lettem blogodat elolvasva.
(Mellesleg megnéztem az én öregemet, azon nem találtam ilyen jelet. Lehet, hogy ez a készítés idejére, vagy helyére is utal valamilyen szinten.)

MULTMENTO 2011.11.11. 08:01:06

@aranyosfodorka: Óragyűjtők fórumain is keresgéltünk, de ahol ezzel azonos szerkezet volt, ott sem volt a szerkezetben gyártó. Az európai integráció a XI. században is olyan magas volt, hogy itt is feltehetően francia, svájci, esetleg német szerkezet ketyeg a dobozban, de a tok nagy valószínűséggel Budapesten készült.

Jakus Dezső 2013.12.12. 22:44:16

Nekem is van egy hasonló órám, nagyapai örökség, csak annak a hátlapján 112-es sorszám szerepel. Régóta keresgéltem már a neten utána de eddig sehol nem találtam használható infót...

MULTMENTO 2013.12.15. 10:37:18

@Jakus Dezső: Az egyik aukción láttam egy ugyanilyen órát. Ott azt mondták róla, hogy egy Pesti órás készítette ezeket Franciaországból importált óraszerkezettel, és egy lőrinci asztalos által készített óratokba. Ez is valószínűleg itt Pesten készült a XIX század második felében, esetleg a XX. század elején.
süti beállítások módosítása