Terézvárosból most sok művész és íróember emléktáblája után következzék egy mérnök, kereskedő motorversenyző emléktáblája a Hunyadi térről.
Urbach a húszas évek legendás motorversenyzője, majd a Mátra kismotorkerékpár konstruktőre és gyártója volt. Az államszocializmus évtizedei alatt Urbach László részt vett a Dongó, kerékpárra szerelhető segédmotor és a Berva mopedek tervezésében is. Az Eperjesen született Urbach 1923-ban szegődött el Majláth Mihály budapesti motorkerékpár-kereskedőhöz. 1929-ben kilépett a Majláth cégtől. Egész pontosan a Majláth cég Hunyadi téri üzletét igazgatta a továbbiakban, míg Majláth a gróf Zichy Jenő utcában folytatta pályafutását.
Az 1930-as években jelentősen megnőtt a motorkerékpározás iránti érdeklődés. Különösen keresettekké váltak az ún. segédmotoros kerékpárok, melyek vezetéséhez nem szükségeltetett jogosítvány. Urbach, aki Európa sok országában megfordult, egyre inkább hajlott arra, hogy maga is foglalkozzon kismotorok gyártásával.
Mivel a külföldi gyártókkal folytatott tárgyalásai nem vezettek sikerre, így idővel – a kereskedelemben és a versenyzésben korábban szerzett tapasztalatai felhasználásával – saját fejlesztésbe kezdett. Ennek eredményeként 1938 végére elkészült a Turul, melyet 1939 tavaszától Mátra néven kezdtek el forgalmazni. A Mátra az akkori legmodernebb építési elveket követte, a jármű kiválóságát a keresettsége és a kiemelkedő versenyeredmények is mutatták. A Mátra gyártása a háború miatti megszakításokkal együtt az 1949-es államosításokig tartott.
Urbach a második világháború viszontagságait a Horthy Miklós kormányzó fiaival ápolt barátsága miatt sikeresen vészelte át. Szerencsére ez a kapcsolat később nem számított fekete pontnak, így a pártállam időszakában is számítottak szakértelmére. 1945-ben egyik alapítója volt a Gépjármű Roncsgyűjtő Központnak, majd rá egy évre utódának, a Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Rt.-nek, közismert nevén MÖGÜRT-nek.
Az 1950-es években részt vett a Székesfehérvári Vadásztölténygyárban gyártott Dongó, kerékpárra szerelhető segédmotor és az egri Finomszerelvénygyárban készült Berva mopedek tervezésében is. 1977 augusztus 18-án hunyt el. Forrás: http://magyarjarmu.hu/emberek/urbach-laszlo/
Ajánlott cikk: http://totalbike.hu/magazin/2013/01/08/matra_a_magyar_motor/