Már két hete, hogy a Kacatboltban jártam és vásároltam egy különleges fémdobozt. A fémdobozokat mindig is szerettem, főleg ha még hasznosítani is tudom. Ennél a fémdoboznál az ragadott meg, hogy az elmúlt 80-90 évben előnyére patinásodott. Ezen kívül mindig is szerettem a régi magyar csomagolástechnika különlegességeit, és ez igazán magyar, bár a cég neve olaszos hangzású, az oldalán pedig japán gésa kínálja a teát. Hiába ez a doboz is úgy volt magyar, mint mostanában a Suzuki autónk, vagy egyéb konzervjeink.

Visszatérve a doboz megvételére, nem mindennap vásárolok úgy, mint akkor. A boltba betérve nem mindennapi fogadtatásban részesültem. A tulajdonos eladó kitörő lelkesedéssel fogadott, és mondta, hogy már régen látott és várt, mert jó híre van. Aztán miközben nézegettem a bolt újabban érkezett árukészletét mesélte is: „Minden alkalommal, ha új, addig ismeretlen vevő érkezik a boltba, megkérdezem őket, hogy honnét tudnak a boltról. Így próbálom megtudni hogy melyik hirdetési hely a hatásosabb. Az egyik addig ismeretlen vevőtől is kérdeztem, aztán mondta is, hogy a Múltmentő blogon olvasott az üzletről. Képzelheti mennyire csodálkoztam.”
Ezen én is csodálkoztam, hisz a statisztikák szerint nem sokan olvassák a blogbejegyzéseimet, és az olvasóim egy részét ismerem is. Azért remélem blogolvasóm nem fölöslegesen ment a Kacatboltba.
Folytatva doboz történetét, először kézbevettem, nézegettem, nyitogattam, és közben újabb darabokat figyeltem. Nézegettem parfümös üvegcsét, bambis üveget, melyen még a címke is rajta volt. Eltöltöttem a boltban egy jó kis időt, beszélgetve a tulajdonossal a tárgyakról, meg a hozzá tartozó kis régi kedves élményekről. Nem kell ám rosszra gondolni, a szép tárgyak jó emlékeket idéznek fel. A látogatásom végén azt vettem észre, hogy önkéntelenül is vonzódom ehhez a Fratelli teatartóhoz. Nem tudtam otthagyni. Hazafele ki is gondoltam, hogy hogyan fogom hasznosítani. Már fél éve, hogy a munkahelyemen új fénymásolópapírt kapunk „ellátmányként”. A papírnak különleges és szokatlan a csomagolása. Régies zöld alapon „OLD STYLE EXTRA WHITE” felirat és a háttérben egy régies épületcsoport. Első alkalommal kollégám az üres dobozt behozva végigkérdezte az osztályt, és mindenki azt hitte, hogy whisky-s üvegek lehettek ebben a dobozba. Röviden a terv az lett, hogy a dobozt kibélelem egy karton dobozkával, melyet a fénymásolópapír dobozából alkotok.
Ezen a hétvégén meg is alkottam a nagydobozból a kisdobozt. A Fratellis teadoboz most kapott egy kétrekeszes teatárolót. Mindkettőbe különleges tea fog kerülni.
 
Doboz felirata:
 
FRATELLI DEISINGER TEA-KÜLÖNLEGESSÉGEI
BUDAPEST FERENCIEK TERE 1.
 
A Fratelli cégről:
 
Ugyanis a múlt század békeéveiben létezett egy Fratelli Deisinger nevű fiumei cég, mely fióküzletet nyitott többek közt Budapesten is, mégpedig az 1902-ben felépült úgynevezett Királyi bérpalota földszintjén. Ezt a csemegekereskedést hívta a pesti ember leegyszerűsítve Fratellinek (minek következtében a Deisinger fivérek nevéből maga a Deisinger feledésbe is merült).
Gyerekkoromban, ha a környéken jártunk, törvényszerűen bementünk "a Fratellibe", ami természetesen még nem önkiszolgáló rendszerű volt, hanem régi stílusú fa-üvegkombinációs pultos, L-alakú belső térrel rendelkező üzlet, mindig jó szagok voltak benne és nagy tömeg. Persze kellett sorbaállni vagy háromszor, egyszer amikor kiválasztottuk és kimérettük, amit venni akartunk, aztán a pénztárnál, majd pedig vissza a blokkal a csomagolt áruért. Nagy üvegdugós üvegtartókban kimérhető cukorkák, édességek, praliné, parány, franciadrazsé és társaik tarkállottak a pulton és én azért emlékszem erre ennyire élesen, mert valami ilyesmit mindig méretett ki Anyu úgy is, mint luxuscikket.
Ez egy részlet innét:
 
Togo tea. Japán tearitkaság. 1931-ben jelent meg a világpiacon. Páratlanul finom illata és aromája van. Amerikában igen népszerű.
 
A Fiumei Társaság árjegyzékei a tea elkészítéséhez kapcsolódó hasznos tanácsokat is tartalmaztak. Több levelet is közzétettek, melyeket a vevőktől kaptak. Ezek kitűnő reklámfogásnak bizonyultak. A dicsérő sorokból: "A Jánoshidai Premontrei Rendház évek óta a Fiumei Kávébehozatali Társaságnál szerzi be szükségleteit és mind a kiszolgálás pontosságával, mind pedig a minőségekkel teljesen meg vagyunk elégedve. Jánoshida, Újhelyi Tivadar házgondnok". "A Munar teájuknál jobbat életemben nem ittam, pedig mindig a legjobbat vásároltam, ami csak kapható volt. Gyula, Wieland Dénes gyógyszerész."
A versengés a vevők megnyeréséért fokozta a reklámot, mely nem egyszer speciális kampányban nyilvánult meg.
A Seelig és Hille cég 1927/28-ban Magyarország részére is megrendezte a "teáskanna" védjegyű teájukat propagáló kirakatversenyt. A legszebb és leghatásosabb kirakat rendezéséért 8000 márka ösztöndíjat osztott ki.
A Fratelli és Deisinger cég budapesti fióküzletei kirakatát időről időre hatalmas festett képek díszítették, melyeken mosolygó gésák kínálták a teát, vagy éppen a méltósággal trónoló Síva istennő mind a "száz" kezében teásdobozt tartott.
A fenti részlet „S. Nagy Anikó: A tea megjelenése Európában, tengeri útja” cikkéből innét:
Képek: Árjegyzék képei árverésről: http://axioart.com/, a többi saját fotó a teadobozunkról.

Szerző: MULTMENTO  2011.04.17. 12:55 3 komment

Címkék: papír recept fém

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr142833379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@X 2011.04.18. 07:23:00

Bocs' ha megint nem a témához "szólnék!" Egy régebbi emlékem/élményem : kb. egy évig nekem is volt blogom,és akkor megtapasztaltam, hogy ... pl. [ne bízza el magát az ember,de ne is keseredjen el!- stb.]- vagy kedvelt történetem : Ancsel Évától a "Hogyan kell harangot önteni." - stb. Ismétlés, hogy autodidakta is vagyok - a netezéshez - stb. Azt én is "láttam" (naponta) mennyien kattantak rá a blogomra,- és látta, a viszonylag kevés hozzászólót is ! Aztán volt olyan is, hogy egyetlen napon kb. 1200-an (!) tekintették meg a blogomat! - gondolom, EGY valaki "szórakozott velem!" (?) - ma már nem érdekel.
Persze, volt "életemnek olyan időszaka" : "mentem elöl a zászlóval" (nagy lelkesen...) - majd amikor "visszanéztem" - láttam, hogy a "nagy tömeg" egészen máshol jár.... [de ez egy más történet - lehetne. ]
Ne legyek "egoista" sem... (szerintem) nem a mennyiség a fontos, hanem a "minőség!" - bár ez is félreérthető. [nem magamra gondoltam - stb. ]
***************************************
Úgy emlékszem, én pl. a koos.hu blogon olvastam először "rólad." Azóta sem jutottam el addig, hogy megkérdezzem,- pl. az abban ajánlott blogoknak az olvasottsága emelkedett-e ?
Persze, választ én nem nagyon várok.
ismerjem el, nem is mindig van "érkezésem" arra, hogy pl. a válaszokat elolvassam ?- (vagy valami ilyesmi)
Ennyit - most.

szépjuhászné 2011.04.25. 17:44:37

Kedves múltmentő!

Azt hiszem, én voltam a vevő, aki a blogjára hivatkozott. Itt olvastam először a Kacatboltról, rögtön izgalomba jöttem és ahogy tehettem, meg is látogattam. (Először pont zárva volt.) Nem távoztam üres kézzel. :))

MULTMENTO 2011.04.25. 20:52:50

@szépjuhászné: Kedves SzJ !

Nagyon örülök, hogy talált kedvére valót. Nekem munkából hazafele útbaesik és gyakran nézek be a boltba, hátha jött új áru, de általában csak gyönyörködök egyes tárgyak szépségében :-)
süti beállítások módosítása