Amikor Nagyapám a SOKOL rádióban ellenőrizte az akkumulátor töltöttségét, és azt hogy bekapcsolás után működik, akkor tudtuk már, hogy megint a szőlőbe készül. A szőlőben közel távol nem volt 220V, de volt térerő a Petőfi meg a Kossuth rádióhoz. Azt nem tudom melyik adót hallgathatta, de mintha azt mondta volna, hogy a Petőfi a szőlőben jobban fogható.

A hétvégén gondoltam nosztalgiázok egy csöppet. Aztán a bolt pénztárában egy 9V-os elemet raktam be. Gondoltam kipróbálom én is – mint Nagyapám egykor -, hogy használható-e még a SOKOL rádiónk. A hétvégi házunkban a szekrénybe még tíz évvel ezelőtt én csomagoltam el a rádiót, mivel a szőlőhegyen már nem volt rá szükség, hisz bekötettük az áramot. A hétvégi házba lekerült a régi tranzisztoros vezetékes rádió, a SOKOL pedig elemtelenül visszakerült eredeti dobozába.
A fűnyírás után – főleg, hogy a végére a fűnyíró is elromlott – a kertben nagy lett a csönd. Én meg a kis konyhakertet kezdtem el gyomtalanítani. A SOKOL rádióba előtte az új elemet beraktam, és bekapcsoltam. Meglepődtem tíz év pihenő után tisztán és élvezhetően megszólalt a rádión a Petőfi rádió középhullámon. Azt gondoltam, hogy működni fog, hisz a Szovjet technikáról tudtuk, hogy robosztus, de működik.  Azt gondoltam, hogy majd recsegve fog megszólalni, de nem a hangja tökéletes volt, talán jobb, mint az egy éves Grundig vezetékes rádiónk.
Így történt, hogy a kiskertünk gazmentes, én meg gazdagabb lettem, mert nem maradtam le a Petőfi rádió híreiről. Csak azt sajnálom, hogy a Szabó család rádiójáték sorozat legújabb epizódját nem hallgathattam, mert a nosztalgia azzal lett volna tökéletes.
Képek: Csendélet a hétvégi házunk ablakából. SOKOL rádió a fán, ahogy én hallgattam. A rádiónk és eredeti csomagolása.

 

Szerző: MULTMENTO  2011.05.19. 07:56 7 komment

Címkék: rádió épület

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr52915850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.05.19. 11:25:45

Köszönöm hogy megemlítetted a sokol rádiót.Nagypapám nagyon szerette anno.Kedvenc kisrádiója volt, mert hozhatta vihette.
Szép emlékeket elevenítettél föl ezzel, a gyerek koromat.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.05.19. 16:08:09

Nem tudom, miképp hálálkodjam....
A postodnak csak a címét olvastam el, s mint akit darázs csípet, felugrottam: Hiszen ilyen nekem is van !!! A nagymamámnak vettem még a nyolcvanas évek elején, amikor egyszer kórházba került... Véletlenül volt itthon beleveló elemem is, gondoltam kipróbálom én is. Ha hiszed, ha nem, NEM volt szükség az elemre, mert bekapcsoltam és láss csodát: nálam is megszólalt a Petőfi rádió !!!

Hát ez szép ajándék volt a mai napra !!!

@X 2011.05.20. 05:33:05

Bár műszakilag a rádiókhoz sem nagyon értek,olyan helyen dolgoztam, ahol többen is értettek a rádió és tv. (+egyebek) javításához. SOKOL-om sem volt soha, viszont (fiatalabbaknak) - anno a 2 db. 4,5 V-os (lapos) elem - befőttesüveg fedelének gumigyűrűjével (!) szintén fontos tartozék volt! :-) :-)
Tipp: ha a rádió "recsegne",-(hacsak nem "kontakt-hibás" - általában egy alapos "kiporolás" ( pl. porszívóval kifúvatás) anno sokat segített, ill. a "potméterek" = hangerő szabályozó és az állomáskereső "kontakt-spray"-jel való befújása! (megjegyzem 1973-75-ös évektől = házasságom kezdete) az akkori televíziónkat is portalanítottam, kb. évente, 2 évente....

@X 2011.05.20. 05:42:56

Nem tudom,ki-hogy' van vele... de pl. ez a történet (is) engem arra emlékeztet, ami inkább "hozzá kapcsolódik!" Engem "nem vidít" fel a "humorizálás" (vagy népi humor) ami pl. a szovjet berendezésekhez kapcsolódik. Nem tudom,ki tudja: pl. a rádiógyártásban IS nagyon jók voltunk... (pontosítandó) : már az 1960-as évben ?- milyen (magyar) tranzisztoros rádió volt ! ( az a zöld színű!- nevét elfelejtettem)- ill. úgy emlékszem, a KGST miatt a rádiógyártást Bulgária kapta meg kb. 1973-tól ?
Nem tudom ki emlékszik még a rövidhullámú adások (SZER / RAF) adásainak zavarására,- (bár a SOKOL is csak a közép és hosszúhullámot "fogta") - úgy olvastam anno, amikor megszüntették a zavarást (lefedés)- annak az évi költségéből "csinálták" a Magyarország c. hetilapot,- (kellett is ezt írnom) - főszerkesztője lehetett Ipper Pál ?... írom emlékezetből. (?)
Bocs'- elkalandoztam...

@X 2011.05.20. 05:59:08

Nem tudom, "visszatér-e" ide @Aranyosf ?-
mindenesetre (bár napjaink elemei/akkumulátorai és egyebek) már jobb minőségűek, mint a régiek!-de "elemmel" működő -és ritkán használt - készülékekből vegyétek ki! Továbbá : mert épp' a napokban "kínlódtam" egy 1973-as (!) ébresztőórával és egy szintén 37 éves elemes faliórával- bizony elég sokára indultak el... miután az elem érintkezőket finom csiszolóvászonnal megcsiszoltam. 8oxidálódás) El is gondolkodtam(...) miért "őrizgetem", vagy nem dobom ki! 8szelektíven!)- a gondom az volt, hogy (én is) arra/ "azokra" emlékeztem ezzel, akiktől kaptam! - Hát... így van ez valahogy...egy bizonyos életkor után ?
SOKOL = "Sólyom" ( bár talán tudtátok) és több szovjet márkanevet ne soroljak... POBEDA (autó) vagy a Rakéta porszívó,- bár már azt is kidobtam...(1973-as volt) és ilyesmik.
Fiatalkori "baklövésem" : amikor pl. hőfokszabályzós vasalót,turmixgépet,festékszórót... (többit elfelejtettem már) hoztam a "nagy SZU-ból" kb. 1974-1978 közötti években.
(úgy emlékszem : kb. azonos árban volt ( kb. 4,5 Rubel) a vasaló és 0,5 l vodka is... hát, elég sok "vasalót" (árát) megittuk akkor és ott...

Tyihij őrnagy 2011.05.27. 21:50:16

Biztos, hogy a Petőfi rádió szólalt meg a Sokolokon? A Petőfi nem sugároz sem közép-, sem rövid-, sem hosszúhullámon, csak FM-en, műholdon és interneten. Ez utóbbiakat meg a Sokol nem veszi... (Érdeklődőknek bővebben itt: www.mr2.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1136) Viszont a Kossuth mindenhol fogható 540 kHZ-en.

A @X által írt zöld rádió feltehetően a Minorion (export változatban Belgame néven is futott) lehetett. Burodics Imre tervezte, mely formáért az 1958-as világkiállításon díjat is kapott. A Tünde rádió is kis eltéréssel (más színek, skála, kapcsolás stb.) ugyanez. S még egy kicsi a népnevelő okoskodásból: Bulgária 1963-tól kapta meg a rádiógyártás "jogát", a Pacsirta készülékek teljes tervdokumentációjával együtt, amiből az amúgy elég jó Budapest készüléket alkották meg. Náluk - vajon miért??? - Nem Budapest, hanem RRG61 néven futott.

MULTMENTO 2011.05.29. 17:20:15

@Tyihij őrnagy: A hétvégén megint meghallgattam, és tényleg a Kossuth-ot fogtam rajta.
süti beállítások módosítása