Zsolnay Júlia visszaemlékezéseiben olvastam, hogy a Műcsarnok építéséhez az egyik alkalommal három vagonnyi épületkerámiát indítottak Budapestre. Naponta, amikor elmegyek előtte, vagy mögötte — általában váltogatni szoktam — megcsodálom az magát az épületet, és a díszeit, melyekből, mindig találok valami érdekességet. Most rögtön egymás után két posztot is közlök az egyiket szeptember 8-án, a másikat 12-én. Nekem ez a két nap összetartozik a naptárban. Mindkettő Mária névnap. Én a Mária nevű ismerőseimet 8-án szoktam felköszönteni. Gyakran kaptam meg, hogy túl korán teszem, mert a nyolcadika a Kisboldogasszony napja, és a valódi névnap a tizenkettedike. Így én most Mária nevű olvasómat, mindkét nap szeretném felköszönteni egy-egy Zsolnay épületkerámiás poszttal. Az első posztban készült képek a Műcsarnokot elölről mutatják be. A bejárati ajtó körül sok-sok Zsolnay kerámia díszítés, az ablakok körül szintúgy.  

„A Hősök terén álló bazilikális alaprajzú, 2300 m2-es alapterületű épület 1896-ra, a honfoglalás 1000 éves évfordulójának ünnepségeire készült el, Schickedanz Albert műépítész tervei szerint.
 
Az épület főmotívuma a hatoszlopos bejárati portikusz korinthoszi oszloprenddel. Hátsó falán Deák Ébner Lajos háromrészes freskója a szobrászat kezdetét Vulkán és Athéné alakjával, a művészetek kútforrását Apollóval és a múzsákkal, s a festészet eredetét a szerelmes pásztorral az antik legenda szerint ábrázolja. A közbenső képeken a festészet és a szobrászat allegorikus alakjai szerepelnek. A vörösrézből kovácsolt, kazettákkal díszített főkaput Sátori Pál készítette. „ Forrás: http://www.mucsarnok.hu/new_site/index.php?lang=hu&about=5&curmenu=305
 
„A Műcsarnok timpanonján a mozaikot Haranghy Jenő (1894-1951) festő, grafikus tervezte, Szent István királyunk halálának 900 éves évfordulójára, befejezve 1941-ben. A mozaik címe: Szent István a művészetek pártfogója.
 
A sarokban egy oroszlán ül, Janus Pannonius a pécsi székesegyház makettjét tartja, mögötte Szent Imre herceg és talán Gellért püspök, lábánál a Turul madárral...” Forrás:

Szerző: MULTMENTO  2012.09.08. 03:46 2 komment

Címkék: épület zsolnay épületkerámia

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr14756172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2012.09.08. 15:09:50

Köszönöm szépen a meglepit ! :-)

Amúgy gyakran elcsodálkozom, hogy egy egy kisebb épületrész díszítésére (pl. ablak) is milyen hangsúlyt fektettek anno.Nekem most talán épp ez tetszik a legjobban. Egyszerű és mégis valahogy elegáns.

MULTMENTO 2012.09.08. 16:27:55

@aranyosfodorka: Örülök, hogy tetzsik. Szándékosan választottam ezt az épületet, hisz nekem is nagy kedvencem. Többször mentem ár a műcsarnokba kiállítás nézésre is. Az épület körbejárása, és az épületdíszek megtekintése mindig nagyobb élmény volt, mint abenti fizetős kiállítás meglátogatása.
süti beállítások módosítása