Minden évben, ha szeptember, akkor nálam az nemcsak a tanévkezdés, hanem a bányásznapokra való emlékezés. Negyed százada, hogy utoljára bányásznapon voltam Komlón, mégis ebben az időszakban színesebben visszajönnek azok az emlékek. Bányásznapról: http://hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1ny%C3%A1sznap

Bányásznapi fényképeim ugyan nincsenek, de ez alkalomra kerestem régi komlói fényképeket a FORTEPAN-on. Egy kis saját kommentárral az alábbiak a kedvenceim:

banyasznap1.jpgKomló, kilátás a Pécsi út felől Szilvás felé. A VÁTI Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ Tervtárából. Kép készítés ideje: 1969. A kép készítésének a helye a körzeti gyermekorvosi rendelőnkkel szemközti járda. A képen szereplő kislány, akár egykori játszópajtásom is lehetett. Az épület alatt volt a „Fekete gyémánt” étterem. Bányásznapon és fizetésnapokon sokszor nehéz volt asztalt foglalni.

banyasznap2.jpgKomló, kilátás a Juhász Gyula utca felől, előtérben jobbra a Városház tér. Kép készítés ideje: 1969. Jól látszik a kedvencem, a komlói víztorony. Szerencsére ezen is lehet látni a drótkötélpályát, és a rajta a csilléket. A domboldalon szerettem megpihenni, és nézni a csilléket. Egyszer le is festettem, mely a rajztanáromnak annyira tetszett, hogy megtartotta.

banyasznap3.jpgKomló, Kossuth-bánya (Altáró), a kisvasúti átrakó. Kép készítés ideje: 1962. Amikor ez a kép készült még csak egy éves voltam, de amikor 17 évesen levittek egy bányalátogatásra bennünket, ugyan így nézett ki.

banyasznap4.jpgA szilvási általános iskola. A a bejárat fölötti frízt Török János tervezte, Zsolnay pirogránit. http://artportal.hu/lexikon/muveszek/torok-janos-3474. Kép készítés ideje: 1969  Komlón van egy 1937-es Zsolnay dombormű is a belvárosi általános iskolán. http://www.kozterkep.hu/~/16142/

banyasznap5.jpgKomló „csillesor”, mely akkor a bevásárló utca volt. A játékbolt kirakata előtt engem is sokszor le lehetett volna fényképezni. Amikor elmúltam 10 éves, inkább a könyvesboltot látogattam. Kép készítés ideje: 1969  

 

 

Ez a Cseh Tamás dal ugyan a pécsi bányászokról szól, de a komlói bányászokról is hasonlót lehetett volna írni.

Szerző: MULTMENTO  2013.09.07. 06:46 2 komment

Címkék: épület emléktábla sarokház zsolnay épületkerámia Komló

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr605483237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2013.09.09. 20:04:48

1. Nem egészen értem, hogy az én blogomban miért nem jelentkezik azonnal, ha új anyagot teszel be...
2. Bizony, nekem is szép emlékeket idéztek fel a komlói képek. Bár én nem ott éltem, de sokszor jártunk ott, máig szívesen, jó érzéssel gondolok arra az időre.
3.Olyan sokszor gondolom, hogy a kötélpályát egy-két csillével, csak a nosztalgia kedvéért vajon miért nem lehetett meghagyni, lelopták volna ?

MULTMENTO 2013.09.09. 20:24:03

@aranyosfodorka: Ezt én is tapasztalom, hogy még a Te blogodon a korábbi posztom látszik. Nemrég voltak fennakadásaim, mert a saját blogomba egy napig adminisztrátorként sem tudtam belépni. Remélem meg fog javulni. A csilléket én is nagyon hiányolom, és az Zobák bányai aknatornyok látványát.
süti beállítások módosítása