Amikor a kapu alatt az Ábrányi család emléktábláját megpillantottam, még nem tudtam hová tenni a családot. Aztán otthon a neten nem kellett sokat keresnem, és máris az Ábrányiakról és az Ábrányiaktól olvastam. Olyan sokat, hogy a családom már megint soknak találta a gép előtt eltöltött időmet.
Ábrányi Kornél (eredetileg Eördögh Kornél) (Szentgyörgyábrány, ma Nyírábrány, 1822. október 15. – Budapest, 1903. december 20.) magyar zenei író, zeneszerző, zongoraművész, zenepedagógus.
Ábrányi Alajos és Kállay Teréz fia, Első felesége Medve Jozefin. Gyermekeik: Ábrányi Kornél (1849-1913), aki szintén író, újságíró és ifj. Ábrányi Emil (1850-1920), aki költő, műfordító és újságíró lett. Unokája, legifjabb Emil nagyapja útját követve zeneszerző és karmester lett. Második felesége Katona Clementina (1858-1932) író és újságírónő volt.
Szabolcs vármegyei nemesi családból származott. Családja Ördög-Ábrány Szabolcs megyei községben volt régi birtokos, a család igazi neve „Eördögh”. Apja, Ábrányi Alajos 1843-ban a régi családi név helyett felvette a családi birtok nevét. Otthonukban a reformkori szellemi élet egyik központja működött. Házukban megismerte a később a »szabadságharc hegedűsének« is nevezett Rózsavölgyi Márkot, valamint a verbunkos zene képviselőiként híressé vált Lavotta Jánost és Bihari Jánost. Vendégeik között ott volt Boka Károly is.
1834-ben Nagyváradon ismerkedett meg Erkel Ferenccel, az ő hatására választotta a zenei pályát. Első szerzeménye 1841-ben jelent meg Magyar Ábránd címmel, s a következő évben zongoristaként is debütált Nagyváradon.
1843-ban külföldre ment, hogy nyugat-európai zenészektől tanuljon. Münchenben ismerkedett meg Liszt Ferenccel, akinek egyik legodaadóbb híve és barátja lett. Párizsban Chopintől és Kalkbrennertől vett zongoraórákat. Rövid londoni, majd magyarországi tartózkodás után Bécsbe került, ahol Joseph Fischhof tanítványa lett. Első pesti koncertjét 1847-ben adta, amikor végleg hazatért tanulmányútjáról.
1848/49-ben állami hivatalnok és kormánybiztosi titkár volt. A szabadságharcban önkéntesként és nemzetőrként vett részt. Az ezt követő önkényuralmi években Pesten élt. 1860-ban megalapította az első magyar zenei szakfolyóiratot, a Zenészeti Lapokat, amelynek 1876-ig főszerkesztője volt. 1863-ban szintén ő volt az egyik alapítója a Zenészsegély Egyletnek, majd 1865-ben az ő indítványára jött létre az Országos Magyar Dalárdaegyesület, amelynek 1888-ig vezértitkára volt. 1875-től jelentős szerepet játszott a Zeneakadémia felállításának előkészületeiben, majd 1883-ig titkárként, nyugdíjazásáig, 1888-ig pedig tanárként dolgozott az intézményben. Zeneszerzést, zeneelméletet, zenetörténetet és zeneesztétikát tanított. Utóbbi témában 1877-ben tankönyve jelent meg, amely első jelentős ilyen témájú zeneirodalmi kiadvány volt Magyarországon.
1882-től szerkesztette a Zenészeti Közlönyt és állandó zenei rovatot vezetett a Pesti Naplónál, a Magyar Sajtónál és a Pester Lloydnál. Életművének maradandó értéke zenei közéleti tevékenysége. Rendszeresen publikált zenei írásokat. Írásaival Frédéric Chopin, Liszt, Richard Wagner, Hector Berlioz és magyar kortársai művészetét népszerűsítette, könyvet írt Mosonyi Mihályról, Liszt Ferencről és Erkel Ferenc életéről és munkásságáról. Budapesten 1876. október 28-án mutatta be a Nemzeti Színház Bizet Carmenjét. Ludovic Halévy szövegkönyvének első fordítója id. Ábrányi Kornél volt. Maradandó értékeket hozott létre magyarországi zenei kultúrpolitikai tevékenységével. Fő műve: A magyar zene a XIX. században, 1900
Ábrányi Kornél (Pest, 1849. december 31. – Budapest, 1913. március 11.) magyar író, újságíró.
Tanulmányait Győrött és Pesten végezte. 1868–75 között a sajtóiroda főnökeként különböző miniszteri hivatalokat viselt. 1876-ban a Kelet Népe, 1878–81-ben a Magyarország, 1882–83-ban az Ország-Világ, 1887–94 között és 1901–02-ben a Pesti Napló szerkesztője volt. 1884–1901-ben előbb Nemzeti Párti, majd 1896-tól pártonkívüli országgyűlési képviselő, 1906–1909-ben a miniszterelnöki sajtóosztály főnöke lett. 1878-tól a Kisfaludy Társaság, később a Petőfi Társaság is tagjául fogadta. Számos regénye, több költői, ill. színpadi műve, az egykorú lapokban igen sok politikai cikke és tárcája, valamint „Kákay Aranyos Nr. II.” álnévvel néhány politikai röpirata jelent meg.
Ifjabb Ábrányi Emil (Pest, 1851. január 1. – Szentendre, 1920. május 20.) költő, műfordító, újságíró; id. Ábrányi Kornél zeneszerző fia, ifj. Ábrányi Kornél öccse és id. Ábrányi Emil író unokaöccse. Felesége 1881-től Wein Margit operaénekesnő, fiuk a zeneszerző-karmester Ábrányi Emil 1882-ben született.
Pesten született 1851. január 1-jén. Tanulmányai végeztével írói hivatásának élt, és több lapnál tárcaíró és színikritikus volt. Első verse 1866-ban jelent meg. 1885-ben a Koszorú című hetilap szerkesztője. 1873-tól a Pesti Napló, 1879-től a Magyarország, 1896-tól a Budapesti Napló, 1904-től 1907-ig A Nap belső munkatársa volt.
1889-ben a keceli kerület országgyűlési képviselőjévé választották, függetlenségi programmal. 1876-tól a Petőfi Társaság tagja, majd 1880–1890 között másodtitkára. 1885-től a Kisfaludy Társaság tagja.
1906-tól haláláig Szentendrén élt, a ma is álló Ábrányi-villában, a szentendrei Szamár-hegy északi lábánál. Aktív közéleti személyiség lett, 1913-tól a helyi városfejlesztő egyesület elnöke. Dumtsa Jenő mellett a második, akiről még életében utcát neveztek el, a villájához vezető út 1913-tól máig is Ábrányi Emil utca. A villát az 1930-as években a család Goldberger Leónak adta el.
Verseinek nagy hatása volt a századvégi ifjúságra (hírnevét ezek alapozták meg), melyeket a „szerelem, haza és emberiség” ihlették (Tolnai nagylexikon); „nagy formakészségről tanúskodó, nemes pátoszú, de sokszor szónokias hangú költeményeivel az elsők egyike, akik Arany irányával szemben a nemzeti elem helyett az egyénit és az általános emberit juttatják érvényre költészetükben”. Kisebb sikere volt saját drámáival.
Működésének legkiválóbb oldalát műfordításai jelentik. Legnagyobb jelentőségű e téren Byron Don Juanjának átültetése (Budapest, 1884 és 1892), akinek Manfrédját is lefordította. Számos színművet is magyarított, köztük Edmond Rostand Cyrano de Bergeracját (Budapest, 1898) és Sasfiókját (Budapest, 1903), Maeterlinck Monna Vannáját és Henrik Ibsen Solness építőmesterét. Műfordításai ma is klasszikus értékűek.
Vers Ábrányi Emiltől
GYERMEKEK A KALVÁRIÁN.
Gyászolni mentem a Kalváriára.Ah, annyiszor megvigasztalt e hely,Ha fölmerengtem hosszasan a fára,Hol emberek Istent gyötörtek el.Könnyekre lágyít kinzatása képe,Rögzött keservem itt oly olvatag!...A szenvedés e roppant tengerébeBúm beleomlik mint vékony patak. Amint állottam, szótlanul, sötéten,Felhőtlenül sugárzott rám az ég.Gyermek-kacaj csengett a szomszéd rétenS ujjongva jött a kedves csőcselék...Apró fiúk. Imént jöttek világra.Még új nekik. A föld merő gyönyör.Igy száll a méh először a virágra,Hogy szűzi ajkkal mézét szívja föl. Mind kacagott. Ugráltak szana-széjjel.Egy perc alatt övék lett a halom.Kergették egymást féktelen szeszéllyelS fogalmuk sem volt, hogy a siralomHelyén táncolnak. Víg zajuktól zsongottAlant a sír, hol szent homály borong.A pillangó, mely mellettük csapongott,Épp ugy nem tudta, mily téren bolyong. Bujósdit játsztak. Kanyarogtak szerteA faragott szentek közt. RöpködöttMind valamennyi. Egymást majd leverte.S míg meg-meg bújtak a kereszt mögött,Sapkájukat a vérző szegre tették.Igy játszottak soká. Ekkor, talánMert bús-mogorva arcom észrevették,Tovább szaladtak, vissza nézve rám... Tovább szaladtak... s én magam maradtam.Ó játszatok csak, kedves gyermekek!Csak játszatok, jó kedvvel, szakadatlan,Nem látva mást: virágot, fényt, eget!Eljő a perc, hogy e halommal szembenVergődve áll meg minden gondolat,És sírni fogtok, mint az én szemembenMost könyre köny gyűl, gond s önvád alatt! Ha láttok hitványt, polcról-polcra kelve,S égszülte lángészt, túrni lenn a port;Ha láttok Júdást, büszkén pénzt zsebelve,S nagyot hogy' köpdös a bitang csoport;Lemond a szív, nehogy kétségbe essékS a tört léleknek nincs mit várnia:Belátjátok majd, hogy bús kötelességAz összes lét s a föld - Kalvária!Wein Margit (Ábrányiné Wein Margit) (Lesnyek, 1861. december 15. – Budapest, 1948. november 28.) énekesnő (szoprán).
Édesapja, Wein János a Fővárosi vízművek első igazgatója és részben megteremtője. 1881-ben a Színészeti Akadémia opera tanszakán végzett, 1884 és 1899 között a budapesti operaház tagja. Bécsben (1897.) és Kolozsvárott is fellépett. 1882-ben feleségül ment Ábrányi Emil költőhöz. 1901-1920 között a Zeneakadémia tanára. Több opera címszerepét elsőként énekelte Budapesten. Főszerepet énekelt a következő operákban: Melinda (Erkel: Bánk bán), Gara Mária (Erkel: Hunyadi László), Papagena (Mozart: Varázsfuvola), Cherubin (Mozart: Figaro házassága), Zerlina (Mozart: Don Juan), Lola (Mascagni: Parasztbecsület), Nedda (Leoncavallo: Bajazzók), Rosina (Rossini: Sevillai borbély), Gilda (Verdi: Rigoletto), Musette (Puccini: Bohémélet).
Emil feleségéhez írt verse
OLY SZÉP, MIKOR...
- 1881. -
Oly szép, mikor bús, hosszu éjszakáraA láthatárt új hajnal fogja át.Pirúl az ég s az ébredő, setét földBoldog sejtésben sírja harmatát.Mikor rám néztél, mélyen elpirultál,Míg szép fejed szelíden meghajolt.Ó kedvesem! E bűbájos pirosságKezdődő üdvöm hajnalpírja volt!
Ha gondolok rá, nedvesűl az arcom.
Halk permetegként hull a könny oda.Ne félj! E könny itt hajnalodni kezdőBoldogságomnak csendes harmata.
Források: https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81br%C3%A1nyi_Korn%C3%A9l_(zeneszerz%C5%91); https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81br%C3%A1nyi_Korn%C3%A9l_(%C3%ADr%C3%B3), http://mek.oszk.hu/00500/00582/00582.htm