Haladás és hagyomány mindkettő fogalom nagyon a miénk. Napról napra újabb és még újabb számítógépekkel dolgozunk, én is egyre jobb és korszerűbb számítástechnikai gépekre vágyom, mégis hagyományos régi tárgyakkal, megszokott eszközökkel veszem körbe magam. Lányomra ugyanez jellemző, ha lenne pénze a legdrágább hordozható számítógépet venné, és használná. Ugyanakkor régóta emlegeti, hogy ő saját maga szeretne szódát készíteni. Nem ám modern szódagéppel, hanem a legközönségesebb hagyományos szódásszifonnal. Tulajdonképpen a hétvégi házunkban is van szódás szifonunk, használhatná a lányom azt is. A mi szódásüvegünk még a nyolcvanas évekből származik, műanyag fejű modern darab. Az én gyerekkoromban egyszerűbb alumínium szódásszifonok voltak, inkább egy olyat tudnék elképzelni a lányomnak.

Emlékszem a hatvanas években nehezen lehetett a szódásüveghez hozzájutni, szüleim az ÁFÉSZ boltban külön feliratkoztak egy szódásüvegre, hogy legyen nekünk is olcsó szódánk, ne csak a szikvizestől vásárolható drágább. Az iskolában komoly beszélgetéseink voltak a szódásszifonról. Egyes „jól értesült” gyerekek azt mondták, hogy azért nincs, mert gyártanak eleget, kell a fegyverekhez, mert ez a szódásszifon nemcsak szódakészítéshez jó, hanem vadászrepülő gyártáshoz. Azokban a hidegháborús időkben még igaz is lehetett. Ipari csúcsteljesítménynek számított nekünk akkor az a szifon, talán ezért is lenne jó megint egy ilyenhez hozzájutni. Hazafelé sétálva aztán egy régiségkereskedésben megláttam gyerekkorom szódás szifonját. Igazi magyar alumínium szódásüveg, nyakán felirat „Made in Hungary”, még a szifon feje is fémből van. Nem modern rozsdamentes, hanem egyszerű magyar alumíniumból.
Ez kell a lányomnak ! — Kiáltottam fel, csak úgy magamban, aztán meg is vettem. Rögtön a felújítását is megoldottam, mert ha a lányomra hagyom tíz év múlva sem készülne benne szóda. Én meg elhatároztam, hogy ebből márciusra használható szódásüveg lesz. Lett is. Nem kellett hozzá sok utánajárás, mert alkatrészeket még lehet vásárolni hozzá.
Tulajdonképpen csak jól jártam a szifonnal, mert ehhez egy új szifon árának töredékéért (kevesebb, mint feléért) hozzájutottam, és ezentúl kevesebb teli ásványvizes palackot kell felcipelnem az ötödik emeletre. Az ásványvíz és szódavíz közötti árkülönbözetet, meg félre fogom tenni, és elutazunk rajta. Azt még nem tudom, hogy hova utazunk, de azt igen, hogy a szifont és a patronokat visszük. Nem fogok én a pálmafák alatt palackos ásványvizet inni !?
 
Ezen az oldalon rengeteg szódával kapcsolatos linket találni:
Ezt a blogbejegyzést ugyan másfél éve írták, de ma is elgondolkodtató:
 
Kép: Felújítva a retro szódásszifonunk, megfelelő hátteret is találtam hozzá!
Szerző: MULTMENTO  2011.03.01. 07:36 12 komment

Címkék: recept fém

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr872700352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.03.01. 09:03:33

És gyermekkorunk termoszaira emlékszel még? Meg az ugyancsak alumíniumból készült uzsonna tartó dobozokra? Ami a kirándulások elengedhetetlen kelléke volt!

MULTMENTO 2011.03.01. 09:27:49

@sudi4: Emlékszem, otthon még hagyományos üvegbetétes termoszt használunk, csak "rakétának" hívjuk. Alumínum uzsonnás dobozom nem volt, de alumínum tejaskannával jártam friss tejért:-)

2011.03.01. 10:20:18

@MULTMENTO: Igen azok a termoszok.Nekem nagyon tetszettek gyerek fejjel, mert színesek voltak.Ellenben piszok érzékenyek, amik a legkisebb koccanástól is tönkrementek. Eltörött bennük a betét.Kicsi koromban nagyon szerettem még gyűjteni a tejesüvegek száját lezáró színes alumínium darabkákat.Tudom volt sötétkék, meg püspök lila, sárga.Elbűvöltek a színességükkel kicsi gyermekként.

MULTMENTO 2011.03.01. 10:42:05

@sudi4: A betétek törésére én is emlékszem. Lehetett a betétet külön is venni, de nem volt minden méretben. Emlékszem arra, hogy csak rövid betét volt, ezért lyukas zoknikkal kitömtük a műanyag tokot, hogy stabil legyen. Igaz hogy így csak fele annyi folyadék fért bele, de legalább használható volt.

2011.03.01. 11:39:18

@MULTMENTO: Relatíve rövid idő alatt, hatalmasat változott a körülöttünk lévő világ!

@X 2011.03.02. 10:15:10

Ne bonyolítsam, hogy (anno) egy repülőtéren voltam katona (soráll./ 2 év) és a rep.gépeket milyen lúggal tartották tisztán !- (68-70) - Majd egy (kb.) vill.motorokat javító cégnél dolgoztam,- ahol a motorok állórészét igen erős lúgos oldatban áztatták. Vigyázat !- nem azokat, melyeknek "háza" (állórész) alumíniumból volt ! A lúg (anno) "pasztilla" /tabletta formában volt.
Persze,én is behordtam üzemünkbe az összes "dzsuvás" edényt... melyek 1-2 perc (max!) áztatás után, ragyogtak,mint "Salamon t**e?" -
Később otthon is - elég sokat (?) "lúgoztam."- manapság már inkább csak azt a "hideg zsíroldót" alkalmazom.
Szinte már nincs is Al. edényünk. (használatban)
Na, igen!- "kegyeleti" okokból...(retro) van itt minden... "kikta" fazék... habszifon... kávéfőző... NDK (!) kenyérpirító...és ne soroljam !
Ennyit most ! - mert pl. mosógépszerelő érkezésére várok...)
Variációim :
(szerelő javaslatára...) hol TRISÓ-val... hol 1-2 üveg ecettel - hol házt.vízkőoldóval (!) - 60 vagy 90 C°-on )üresen) "megjáratom a gépet!" - de ez megint egy más téma lehetne.
Tipp: mosógépem - felültöltős - (német...) BOSCH - valószínűleg vagy "csapágyas" - vagy ékszíj ?... vagy amit a szerelő mond... bár vagy 12-15 éve csak őt engedem belepiszkálni ! (mosógépeinkbe)
Témától eltérésért - bocs' ! :-)

@X 2011.03.02. 10:39:42

Hibákért /melléütésekért elnézést. ( pl. KUKTA fazék) - mellesleg kb. valami ehhez hasonló -mint a fotón - szódás üvegük volt nagyszüleimnek is. (Kész "kabaré" ?- ők nem cserélgették benne annyit a (gumi) tömítéseket... mit anno pl. én - pedig akkor már müa.feje volt. Jó történet ?- amikor kezünkhöz fagyott a "patron"-és egyéb (ma már) vicces történetek.
Más :
vagy 7-8 éve "állnak" nálam hab és szódavíz "patronok"- 1-2 helyen próbáltam "visszaváltatni" - értsd = adjanak érte pénzt,- de nem sikerült.
Más : ( fejlődtünk...) elkezdtem egy kis boltból müa. palackos szikvizet hazahordani... [ Volt időszak, elsősorban fröccs készítése miatt - stb. ] - A napokban... gondoltam... minek áll itt több palack ?- visszaviszem... és majd nyárom elkezdem újra az... ivást... stb.
Eladónő : nem olvastam mi van ráírva ? [Hát nem.. ] Palackot nem lehet visszaváltani! - mellesleg 200 Ft/db. volt anno - a "betétdíj!" - így aztán most van 3 db. müa.palackom ? :-) :-)
"Kedvelt témám!" : hol fogjátok meg (szállításkor) a müa.szódásüveget ?- Kifolyócsövénél ?... aztán milyen időközönként tisztítjátok le ?... és isztok-e úgy, hogy szátokba veszitek ?... :-) :-) - mert énvelem csak-csak előfordulnak ilyenek is ! :-)
Bocs' nincs időm, a linket keresni !- bár biztosan ismeritek ?- Szegeden,- a víztoronyban van szódásüveg és egyéb ...kiállítás ! Pontosítsátok !
[ Szoktatok szódavízzel virágot locsolni /öntözni ?- és ilyesmik. ] - :-) :-)
Hát... bőbeszédűségért bocs'- ill. de sok mindent elmondhatna az ember a gyermekének... vagy unokájának ? :-) :-)

MULTMENTO 2011.03.02. 10:45:35

@@X: Remélem nem lesz nagy baja a mosógépednek. Főleg, ha rendszeresen karbantartod a TRISÓ-val és ecettel. Nálunka az ecet nem nagyon vált be mosógépnél meg kávéfőzőnél vízkőoldásra, de hát úgy néz ki mosógépe válogatja:-)

@X 2011.03.02. 10:48:00

Bocs' "embere válogatja"- "nagyobb" gyermekem 1976-ban született - (igaz,német a termosz...) de mind a mai napig nem törött el. [ Eltérés a témától... napok óta egy (magyar) üvegből készült almareszelőt keresek... valahol itt kell lennie... ] -
Más : (honvédség) hát... majd egy évig (?) abból a 2 részes csajkából ettem... ( fiatalabbaknak Vatera-n van fotó ?) - azt is lúgoztuk... aztán a kulacsot is... Hisz' nem egyszer attól függött - (szobaszemle ! )egy-egy hétvégi "eltáv" - vagy pár nap szabadság ! ismétlés : meguntam?- én pl. a 2. évben nem voltam szabadságon... (v.ö. a sok "rinyálással" - VV4- de ez is más téma ! ) - Való Világ RTL - stb.

@X 2011.03.02. 10:57:35

Utóbbi időben kb. 2 évente hívtam a szerelőt - kb. 8-10 ezer... (igaz, volt már szivattyú motor csere) - és ilyesmik. Most is egy 10 ezrest tettem el... :-) (reménykedjünk...) - Az is igaz, sok olyasmit is megcsináltatok vele - amihez lusta voltam ?- ( állítsa be "vízmérékbe"... csavarja le a víz befolyó és kifolyó csöveket... (ott is vannak szűrók) - ilyesmik.
Gázkazánhoz is minden évben hívok szerelőt - kb. 4.000 (?) - aztán azt hiszi az ember, hogy most akkor minden OK ! :-) Hangsúlyozom : csak "ismerős" szerelőket hívok! - de ne bonyolítsam...
Kinek-kinek... más -és más az élete... ( !- a műszaki berendezései is !) - és ennyit.
Kávéfőzőt kb. már 1-1,5 éve nem ecetezek... mert van vagy 8 éves !- bár "dögölne be!"- és akkor végre vennénk egy újabbat ! - pl. nem kapok hozzá (szilikon) gumitömítést... na, lényegtelen.
Tipp: :-) :-) Porszívó témában is igen jó vagyok ! - komolyan !

viteez 2011.03.14. 20:54:50

sziasztok!

először is a blogírónak köszönöm a linket :) igen, ugyan a bejegyzés másfél éve íródott, de azóta is aktívan működik itthon a szódagyár, és rég vettünk már utoljára palackozott gömbös vizet...

a patronok beszerzése is kisebb gond, mind gondoltuk. tescóban, auchanban, sparban kapható, vissza is váltják csak nem szem előtt van. esetenként a pénztárosnál kell kérni az új patront, a régit pedig az üvegvisszaváltóban kell leadni :)

a szifonok beszerzése is olcsóbb lett, apósék megváltak az ő régi szifonjaiktól a javunkra :)

a másik téma: vízforraló, mosógép, szifon vízkőtelenítésére nekünk az ecet nagyon bejött...

viteez 2011.03.14. 20:57:41

a bloghoz pedig gratula, örülök, h a link kapcsán rátaláltam, fel is veszem a readerembe :)
süti beállítások módosítása