Az előző posztom úgy látszik több barátomnál hozta elő a hatvanas éveket. Felemlegettük a tejeskannát, és láss csodát barátom már is előszedte vidéki haciendájában lakó tejeskannát. Ez éppen nem a magyar ezüstből készült, hanem zománcozott fémlemezből, de mégis féltve őrzött kincse barátomnak. Nyaranként talán még vázának is használják, mint mi a vidéki házunkban, de sajnos már frissen kimért tejet nem szállítanak benne. Múlt év nyarán még találkoztam egy tejes kocsival, melyből kimérve is lehetett tejet vásárolni. De jó lett volna, ha akkor nálam lett volna a régi tejeskannám!  A szomszédos Ausztriában pedig négy évvel ezelőtt Willendorfban még tejautomatát is láttam, sőt ki is próbáltam, vettem belőle tejet. A prospektus szerint a környékbeli gazdák pasztőrözött tejét lehetett ott megvásárolni. A tej olcsóbb volt, ha saját bögrébe kértük, máskülönben meg papír bögrét adott hozzá az automata. Nagyon tetszett, de jó lenne, ha nálunk is lehetne már így valódi tejet vásárolni.

Amíg a fentiekben emlegetett tejautomaták nem lepik el kis hazánkat addig a régről maradt tejeskannánkat nézegetve emlékezhetünk tejeskannás élményeinkre.
Én például emlékszem, hogy nagyon szerettem tejért járni, mert amíg András bácsi fejte a Riskát, Mari néni a vásárlókat szóval tartotta a konyhában. Minden este érdekes falubeli történeteket, jó kis pletykákat lehetett hallani, pedig nem is volt nagy falu a miénk.
Barátom megpróbálta kitalálni a korát, gondolta az alján levő ár alapján megfejthető a pontos gyártási éve. Ugyanakkor a hatvanas és hetvenes években olyan stabil volt a forint, hogy ez a kanna lehet 1958-as is, de készülhetett 1980-ban is.
Képek: Barátom bonyhádi kétliteres tejeskannája
Szerző: MULTMENTO  2011.03.03. 21:08 6 komment

Címkék: fém zománc

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr932708328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@X 2011.03.04. 07:45:25

Most csak annyit a témához, hogy 1967-ben kezdtem dolgozni, egy üzemben. (Műhelyben - fizikai dolgozóként- stb.) Ott "ceglédi kannák" voltak !- hagyján... mert a közeli (?) "Bagó-kút?"-ra jártak a sm. (segédmunkások) "friss" vízért... amit vagy 40-en (vagy tudom is én) ugyanabból a kanna fedélből ittunk meg !
manapság (2011) olyan, mintha valami "rituálé" lett volna ?- ( meg alkalom,a munka abba hagyásására...) stb.
1967-et írtunk... (!) más téma lehetne, hogy ki mindenkivel dolgoztam együtt !
Kis felsorolás :
volt csendőr... volt SS katona... (mindegyik elé a volt értendő) - légiós,majd onnan szökött - katonatiszt (45 előttről) - 4 általánossal (tanácselnök) -ki sikeresen visszatért a GULAG-ról... Kanadába disszidált hegesztő... majd onnan visszatért... 56'-ban (valamiért) elítélt... stb. Na, ennyit - mert igazatok lehet! - Mi köze ennek a tejes (vagy) ceglédi kannához ! :-)

@X 2011.03.04. 07:50:51

Esetleg a témához - TEJ - ( Pécs) ill. esetleg @Aranyosf. jobban tudja!
Van pl. tejszállítás ( autóval) - hetente 2x (?) - és a "Boci,boci tarka" a szignál... és van/volt lakossági vita !- tűrni kell-e ezt ? (hangerőt- amikor pl. du.én alszom...) - és ellenkezőleg... meg,hogy a "mozgóárusok" mennyi adót fizetnek. (vagy kellene fizetniük) - mindez Google... aki nem ismerné,vagy érdekelné. :-)

2011.03.04. 08:24:51

Örömmel tudatom Veled, hogy márpedig friss tejet lehet kapni.A 2-es főút mellett Dunakeszin minden nap ott áll a tejes kocsi ahol lehet friss tejet vásárolni.
Kicsi koromban én is azt ittam.De nem szerettem a fölét, azt mindig leszedtem.Ma már nem bírom meginni, mert annyira hozzászoktam a tejet alig látott dobozos készítményhez.Tudom hogy ez nagy hiba:-(

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.03.04. 18:10:58

Valóban, Pécsett több boltban is van már pécsváradi, házi tejet árusító automata (175.-Ft/lit).És van az autós is,adott időben, adott helyen felhangzik a dal és lehet menni akár kannával is a magyarszéki házi tejért.
Én nagyon régóta a piacon, egy bicsérdi asszonytól vásárolom a tejet. (160.- Ft/lit)
Sudi4: én meg a boltit lennék képtelen meginni... :-)
Mellesleg a mi régi tejeskannánk 3 literes volt, kívül kék, belül fehér zománcos. Kár, hogy az üveges tej megjelenésekor leselejtezte valamelyik családtagom.

2011.03.05. 08:21:46

@aranyosfodorka: Igen.Az "igazi" tejnek teljesen más volt az íze, az illata.A nagymamám alumínium lábasban ( hogy ez egészséges volt-e arról lehet vitatkozni) forralta föl, és minden reggel azzal ébresztett.És mivel nagyon vézna soványság voltam, minden egyes kortyomat figyelte, hogy legalább ez már bekerült a gyomromba.Aztán eltűnt a gyermekkor , az alumínium lábas és Nagyi is....Jött a felnőttkor a dobozos tejjel.Mivel nem voltam friss tej közelében,ezért tökéletesen "asszimilálódtam".

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.03.05. 17:32:49

@sudi4: sosem késő visszaszokni ! :-)
Ez legalább garantáltan magyar és garantáltan tejből van!
süti beállítások módosítása