Az idei költészet napjára Ady Endrétől szeretném kedvenc veresemet idézni. Már napok óta dúdolom magamban Ady „Imádság háború után” című versét. A 70-es évek óta kedvencem ez a vers. Először a Szélkiáltó együttestől hallottam egy iskolai kiránduláson. Nem akármilyen kirándulás volt. A Mecsekben a Melegmányi Völgyben volt egy egész napos főzőversennyel és kulturális programokkal színesítet iskolai rendezvény. A színház színpada egy erdei út volt, a nézőtér pedig a domboldal. A fák között az avaron ültünk és hallgattuk az előadást.

Ady mindig is kedvenc költőm volt, már általános iskolás koromban elolvastam Bölöni György: Igazi Ady című könyvét. Egyetemista koromban pedig táborozásokon sokszor énekeltük, hisz a legtöbb gitárosunk tudta játszani.
Most amikor kikerestem a verset, csodálkoztam, hogy ez a vers 1908-ban jelent meg először a Nyugatban. Azt gondoltam, hogy ez biztos Ady első világháború alatt írt vereseinek egyike lehetett, de nem, ez bizony az első világháború előtt már megvolt.
A képeket 2011 április 10-én készítettem Budapesten a VI. ker. Benczúr utcában, az egykori Liget Szanatórium falán elhelyezett Ady emléktábláról.
 
Ady Endre  
Született 1877. november 22. Érmindszent; Elhunyt 1919. január 27.
Nyugat · / · 1908 · / · 1908. 5. szám
ADY ENDRE: IMÁDSÁG HÁBORÚ UTÁN
 
Uram, háborúból jövök én,
Mindennek vége, vége:
Békíts ki Magaddal s magammal,
Hiszen Te vagy a Béke.
 
Nézd: tüzes daganat a szivem
S nincs ami nyugtot adjon.
Csókolj egy csókot a szivemre,
Hogy egy kicsit lohadjon.
 
Lecsukódtak bús, nagy szemeim
Számára a világnak,
Nincs már nekik látni valójuk,
Csak Téged, Téged látnak.
 
Két rohanó lábam egykoron
Térdig gázolt a vérben
S most nézd, Uram, nincs nekem lábam,
Csak térdem van, csak térdem.
 
Nem harcolok és nem csókolok,
Elszáradt már az ajkam,
S száraz karó a két karom már,
Uram, nézz végig rajtam.
 
Uram, láss meg Te is engemet,
Mindennek vége, vége.
Békíts ki Magaddal s magammal,
Hiszen Te vagy a Béke.

Szerző: MULTMENTO  2011.04.10. 16:33 3 komment

Címkék: könyv épület emléktábla

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr442814588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@X 2011.04.11. 05:51:10

Csak egy tipp,így hajnalban (?)- [bár épp' elégszer "telelihegtem" a netet azzal, hogy pl. a költészetet (verseket) egyáltalán nem kedvelem,- de ne bonyolítsam, itt és most.]
Ha nem ismernéd, van egy könyv (kb.)
Rockenbauer Zoltán: A halandó múzsa
(Ady özvegye,Babits szerelme,Márffy hitvese) - én könyvtárból kölcsönöztem.
Mit mondjak ?- nehezen lehetett "letenni!" - A cím senkit ne tévesszen meg! - (épp' elég sok minden olvasható benne Adyról is.)

MULTMENTO 2011.04.11. 07:24:41

@X Sokan vannak, akik a költészetettel hasonlóan vannak, mint Te. Én nagyon szeretem a jó verseket, mert sokszor néhány sorban többet mondanak, mint egyes regények 400 oldalban. Köszönöm a könyvajánlást, még nem olvastam.

petdeutsch · http://skypesuli.hu/ 2011.04.12. 09:32:30

nem beszélve Ady veresiről, zseniálisak
süti beállítások módosítása