Én bizony egyes tárgyakról nem tudom megmondani, hogy micsodák. Pontosabban ez a padláson talált tárgy vagy sámfa, vagy kaptafa. Én inkább a sámfára szavaznék, mert nem cipészhagyatékban találtam, de lehet, hogy mégis kaptafa, mert én a kaptafát rugósként ismertem egy meg egy fix nagyságú tárgy. Megnéztem az interneten sámfáról és kaptafáról készült fotókat és definíciókat, de attól sem lettem okosabb. Így jobb híján a kedves olvasóra bízom, hogy minek gondolja ezt a tárgyat.

Egy kis segítség a meghatározáshoz innét:
sámfa
‘láb alakú fa eszköz, amelyet cipő kifeszítésére használnak’. A szó sám előtagja ismeretlen eredetű.
kapta
‘kaptafa, fából készült lábfej alakú cipészeszköz’, ‘‹átvitt értelemben› sablon’: regényei mind egy kaptafára készülnek.
Szláv eredetű szó: szerb-horvát, szlovén kopito, szlovák kopyto’ (‘pata, kaptafa’). A magyar szóalakra a nyíltabbá válás és a két nyílt szótagos tendencia hatott: kopito đ kapita đ kapta. Lásd még kapocs, kapotnyak, kopja.
A sámfám története számomra ott kezdődött, hogy a padláson megpillantottam sok ócskaság között, lásd az első képen. Nekem nagyon megtetszett, kerestem a párját, de nem találtam. Aztán elhoztam magammal hoztam, mert ugyan így fél-párasan eredeti funkciójában használni nem tudom, de ezzel nekem így is további terveim vannak.  Restaurálása nem tartott sokáig, mert csak nagyon koszos volt, így alaposan háziszappanos vízzel lemostam. Száradás után szétszedve lecsiszoltam, aztán méhviaszos kencével átkentem, és máris újszerű állapotban ragyog. Kipróbáltam a cipőbe, de az én 42-es cipőmben lötyög. Ha valamelyik nagyapáé lehetett, akkor kislábon élhetett.  
Képek: A sámfám vagy kaptafám útja a padlástól az asztalomig.

Szerző: MULTMENTO  2011.06.04. 16:16 3 komment

Címkék: fa

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr412956842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.06.04. 17:31:33

Én ezt mindenképp sámfának tartanám/mondanám, még akkor is, ha az u.n. rugós, modernebb változat az ismerősebb ezen a néven. Persze a kaptafa is hasonló, hiszen ha megnézed a Google képeket, akkor láthatsz cipészműhelyt, ahol ott lógnak a kaptafák - melyeknek az volt a szerepe, hogy rájuk húzva/igazítva a bőrt, készültek a cipők. A sámfával meg csak a már kész cipőt tartotta karban, (feszítette ki) rendesebb gazdája.

2011.06.05. 08:07:43

Nem a sámfa funkciójához tartozik, csak vicces!Palócföldön a gügye Ignác bácsi ha lustálkodni akart, azt mondta: "sámfára verem a gatyám"( részlet családi legendáriumból, a palóc részlegből)

@X 2011.06.05. 08:44:58

Kissé sajnálom, hogy @Aranyosf. (is)legalább annyira felejt, mint én ? (családi történeteket )
Bár ebben az esetben nem !
Szerintem is sámfának mondanám, én is örököltem egyet az Édesapámtól, bár már továbbadtam az unokájának. (fiamnak)
Megjegyzem - kb. 50-es évek közepe (?) a csizmához alkalmazta,- igaz, a későbbiekben meg a cipőjéhez is alkalmas volt.
süti beállítások módosítása