Nagyon szeretek kirándulni. A kirándulásainkat szeretem megismételni, mert hiába megyünk ugyanarra a helyre az nem lesz ugyanolyan. Van amikor, kevesebb, de inkább másodszor, vagy harmadszor többet ad a hely. Az én kedvenc helyem a Majki kastély. A Majki kastélyba először 1989-ben jártam, azóta sokszor és sokakat vittem oda, hogy ők is megismerhessék ezt a csodát. Remélem szerencsés hétvége lesz, bár a legutóbbi majki látogatásunkkor a Kastély udvarán fekete macskát láttunk, de szerencsére nem futott át előttünk.

Kedvcsinálónak Majkról Esterházy Péter  Harmonia Caelestis regényéből idézek két részletet
 
A nagymamának küldött levelekre oda kellett írni U.P. Oroszlány. Utolsó posta; s ez oly titokzatosan hangzott, mintha a nagymama a világ végén lakott volna, illetve még azon túl is egy lépéssel. Rendszeresen kellett írni, nem levelet, hanem lapot, nyílt postai levlapot, és ő is ilyeneket küldött nekünk. Elképesztően unalmas lapokat kaptunk s írtunk. Ő arról, hogy milyen az időjárás és hogy áll a kukorica, mi meg – lényegében mi is erről.
 
Majkon lakott, ezért ő volt a majki nagymama, ellentétben a pesti nagymamával, aki a Monitor utcában lakott.
 
A majki kastély eredendően egy szerzetesrendnek épült, a kamalduliaknak. Az öcsémmel volt egy kamaldulis-játékunk, lényegében összeveszés vagy veszekedés helyett. Nagymama mesélte, hogy ezek a „bencésekből léptek ki”, és nem beszélhettek egymással. A kamaldulizás azt jelentette, hogy a kezdeményező vigyázzállásból egy nagy, hangsúlyos lépést előrelépett, mintegy kilépett a bencésekből, és ezáltal nem lehetett hozzászólni. Az öcsém jobban betartotta a hallgatást, mint én, igaz, ő elég szemetül használta, vagyis vita közben, hirtelen kilépett a bencésekből, én meg ott álltam az érvelésem kellős közepén megfürödve. Ilyenkor lényegében úgy viselkedtem, mint II. József, amit nem részleteznék, de a kamalduliakat is ő tiltatta aztán be.
 
Fehérbarátoknak is nevezték oket, mert fehér csuhájuk volt, melyet elől-hátul kötény egészített ki, derekukon barátzsinór fogta össze; lábukon leginkább sarut, ritkábban csizmát viseltek, fejük tetejét borotválták, tarkójuknál félkörívben rövidre nyírt hajat és hosszú szakállt viseltek. A főépületet körbevevő cellaházakban laktak, ősapám építette nekik (nem tudta, hogy a nagymamámnak is építi). A házban négy helyiség volt, hálószoba, műhely, kamra, kis kápolna, és egy hosszú-hosszú folyosó. Meg egy kis udvar. A szomszédba nem lehetett átlátni. A némasági fogadalom nyáron és télen három-három napra föl lett oldva. Vajon mit beszélhettek ekkor egymással? Három napig mit? Ha megbetegedtek, kitettek egy fazekat az ablakba, innét tudták a fráterek, a fel nem szentelt rendtagok, hogy baj van.
 
Képek : A legutóbb Majki kiránduláson készült őszi képek
Szerző: MULTMENTO  2011.06.17. 07:52 3 komment

Címkék: könyv épület szakrália

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr572991242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.06.17. 09:32:09

Várom az idei látogatásról a beszámolót és esetleg újabb fotókat !
Habár olyan szépeket, mint a fenti két piros-vadszőlős, most nem fogsz tudni csinálni ! :-)

@X 2011.06.17. 17:08:54

Anno magam is olvastam a könyvet és,hogy' elfelejtettem már pl. a kamalduli remetéket. (is) Visont, ha nem is olyan régi épületek, ill. helyszín : a kb.Mánfa-Sikonda elágázás környékén (?) - ill. Magyarszék (?) a sarutlan kármeliták "kolostora" - csak mellette mentem el (párszor)- nem tudtam, hogy akár "hétvégi program" is lehetne ? :-)
karmelita.hu/?q=taxonomy/term/4
(remélve, hogy jól írtam be.
[Szót sem, hogy az építkezés (anno) "ügyei"- lehet, napvilágot látnak,ha lesz egy komolyabb vizsgálat ? Új püspök(ünk) is van... (stb.) na, de mindez egy más történet.
Esetleg pontosítani, hogy sarus vagy sarutlan ?- (én mindig keverem ...)
Kimaradt : (mert közelben van Sikonda)- nálam- valahogy-kimaradt a SPA jelentése ! :-) de már kezdem "tanulni!" :-)

2011.06.17. 17:47:05

Fényképezőgépeket előkészíteni:-)))))))
süti beállítások módosítása