Érdekes képeslap került e kezembe. A postai bélyegző szerint 1912 szeptember 5-én Budapesten adták föl a királyi postán. Én éppen szeptember 5-én láttam meg a régiségkereskedésben. Nem vagyok babonás, de ez a dátumegybeesés elgondolkoztatott. Kerül, amibe kerül gondoltam és megvettem a képeslapot. A képeslap elolvasása alapján egy érdekes korabeli történet bontakozott ki néhány perc alatt. A királyi posta sebessége is megfigyelhető, szeptember 5-én adták fel és a fogadóhelyen szeptember 6-án már megérkezett. Ma nem nagy kunszt egy nap alatt Nádasdladányra lejutni, hisz 93 km-re van Budapesttől. Ugyanakkor ezt a gyorsaságot manapság a postánál ritkán tapasztalom.

Amennyiben ma így címeznénk, hogy nincs rajta utca és házszám, biztosan meg sem kapnánk. Nekem egy hivatalos levelem címzését elrontották, a házszámban 7-et tévedtek, és a posta visszavitte úgy, hogy a „címen a címzett nem található”. A címzett, azaz én, száz méterre volt a téves címtől.
A formai jegyek után térjünk végre a szövegre:
„ Drága Kis Nellikém!
Bocsásson meg, hogy kedves lapjára ily soká válaszolok. S ami a menésemet illeti igazán még mindig nem tudom a biztosat mikor lesz mivel hogy mindig olyan dolgok jönnek. Közben ami vissza tart most péld. van egy állás kilátásban amely elsejére lesz betölthető ha tehát azt elnyerem ugy akkor amíg arra várok elsejéig még le megyek de ha nem úgy nem tudom édesem hogy mikor válthatom be ígéretemet ha nincs itt az ember úgy nem számíthat semmire. Képzelje édesem mennyi pénzem már el fogyott ép egy hónapja hogy állás nélkül vagyok. Hogy vannak maguk.? Kedves papáját sokszor nagyon sokszor üdvözlöm mamáját és a testvéreit csókolom. Úgy szintén magának sok puszit küld és öleli szeretettel. Mariska „
 
A képeslap mindkét oldalára apró betűkkel írva. Ráadásképpen a kép alá ferdén az következő kis bók: „A maga szép mása nézze meg jó. pá pá”
 
Mindezek mellé még az író Mariskáról is van egy igazolvány méretű kép ragasztva a képeslap sarkára.
Egy képeslap és egy kis történet Mariska álláskereséséről a 99 évvel ezelőtti Budapestről. Ugye milyen érdekes?

Szerző: MULTMENTO  2011.10.04. 01:15 4 komment

Címkék: papír

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr323271320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.10.04. 15:37:00

Emberi sorok és sorsok úgy 90 év távlatából. Nekem nagyon tetszenek azok a szép betűk a levelezőlapon.

@X 2011.10.04. 16:48:44

(Sok pontatlan adattal)
Anno Rockenbauer Zoltán : A másik Csinszka-Márffy Ödön múzsája (?) c. könyvben olvastam több helyen is, hogy Ady E.- írt "haza" levele(k)et - (mai Románia)-és az még aznap odaért ?- és ehhez hasonló történetek. (Ady E.1877-1919)- 92 éve halt meg ?- így aztán lehetett "valami" abban a 99 éves postai gyorsaságban!:-)
Nem tudom,ki emlékszik,de anno voltak vasúti postakocsik,- újságot is vittek éjjel-hajnalban,- stb. Úgy tudom, elég régóta, gépkocsival történik a szállítás. (expediálás)

@X 2011.10.04. 16:54:35

Bár bizonyára Bp.-en ez nem hír, azaz ismert. Pécsett ilyesmi van :
Van ugyan biciklis futár Pécsett... ( a cím)(Googleba írva)

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.10.04. 16:56:43

Mindig gondolom, hogy egy ilyen pár sorból micsoda regényt lehetne kanyarítani, ha volna az embernek ideje az íráshoz...
A levél bizonyos része akár ma is íródhatna...Sajnos.
süti beállítások módosítása