Az egyik régiségkereskedésben találtam a képeken látható evőeszközt. Ezt a formájú evőeszközt én nem tudtam mire használták egykor. Megkérdeztem az eladót, de ő sem tudta. Együtt próbáltuk megfejteni a titkot. Elővettünk nagyítót, értelmeztük a kanál nyelén látható mintát és jelölést. Azt tudtuk, hogy ezüst tartalmú, mert elfeketedett volt ez az eszköz. Akkor nem sikerült megállapítani, hogy mi is ez, de az eladó is, és én is kíváncsiak voltunk. A gyártót (Arthur Krupp Berndorf)  megjegyeztem és ebből kiindulva elkezdtem általa gyártott evőeszközöket keresni a neten. Sikerült is találni hozzá hasonlót, amelyről kiderült, hogy mi is ez.

Ezután már csak meg kellett vennem. Megtisztítottam – persze csak annyira, hogy maradjon meg a patinája -, és becsomagolta. Közben kitaláltam, hogy el fogom ajándékozni, méghozzá annak, aki kitalálja, hogy mi is ez.
Barátaink jöttek hozzánk ünnepi vacsorára. Soha jobb alkalom nem adódott arra, hogy most a vendégeink közül valaki jól járjon és elvigye haza azt a tárgyat, melynek a funkcióját megfejtette.
Az eszközt tradicionálisan nőknek  gyártották, így csak a jelenlevő hölgyek találgathattak.
Kitettem az asztal közepére, és kezdődött a játék.
A hölgyek közül, rögtön jött az első tipp: fejvakaró a konty alá.
Jöttek újabb próbálkozások: hónalj szőrtelenítő, valami izé ……
Próbáltam segíteni. Hoztam nagyítót, mellyel az eszközön levő mintát lehetett tanulmányozni.
A minta megfejtésére is volt ötlet: ablak előtt szerelemes pár
Erre jött a tipp, hogy ez égő gyertya eloltó kézi készülék.
Ez a megoldás, bár tetszett nekem, hisz akár erre is lehetne használni, de nem az. Aztán csak egyesült erővel rájöttek, hogy a nyélen ábrázolt kép: Jancsi és Juliska mese, ahol még a Vasorrú Banya is rajta van.
Felélénkült a csapat. Jöttek az újabb ötletek: Mézeskalács készítéshez mintázófa…Hússütéskor eszköz, mellyel a porhanyósságot ellenőrizték.
„Ez nem lehet más csak Jancsi micsodája, amivel kinyúlt a sütőlapátról és megizélte a Banyát” – volt az utolsó előtti tipp, mely nem volt helyes, de olyan derültséget váltott ki az asztaltársaságnál, hogy csak na.
 
Sikerült megfejteni, így nem maradt rám az eszköz.
 
Aki a képek és a szöveg alapján nem jön rá, hogy mi is ez - a szöveget kijelölve jobban - olvashatja a megfejtést:
 
Amikor még nem volt turmixgép
A csecsemőnek még nem volt foga
Az anyatej már kevés volt
A csecsemőnek már volt gyerekszobája
 
Ekkor született ez a nélkülözhetetlen eszköz, főzelék aprító, pépesítő kanál. Egyszerűen villával is meg lehetett volna oldani. Falun ugyanezt megoldották fakanállal. A városban az Úri csecsemőknek adatott meg, hogy szüleik ilyen kis kanállal törjék össze a csecsemőnek szánt főzeléket. A kanál Arthur Krupp 1843-ban Berndorfban alapított fémáru gyárának terméke. Ezt a kanalat valószínűleg az 1920-as években gyártották. Díszítése igazán gyerekeknek való, hisz a Jancsi és Juliska mese illusztrációja van rajta. 

Szerző: MULTMENTO  2011.12.13. 04:59 3 komment

Címkék: fém

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr133457933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mammka2 2011.12.13. 16:16:47

:))))))) Megyek hozzád vacsorázni!Enni is kapok,meg még ajándékot is,ha kitalálom.:) Nagyon jó ötlet!!!!!!
Nagy szíved van,hogy elajándékoztad! Nagyon érdekes darab!

mammka2 2011.12.13. 16:18:59

Felteszek a blogomba egy lámpámat, elküldtem volna emailben,de nem látom,van-e itt címed?
Legalább más is találgathat...Segítesz megtudni róla többet ,ugye? Köszi!

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.12.14. 07:55:06

Én se jöttem volna rá ! Sosem láttam még ilyent, mellesleg nem is hallottam róla, hogy létezne ilyesféle eszköz.
A vendégeid jól szórakoztak, te ajándékot tudtál adni (ami külön öröm) - csak irigykedni tudok (picit).
süti beállítások módosítása