Régi apró dokumentumok között válogattam a bolhapiacon. Az egyik alig kopott kis könyvecskéről azt gondoltam, hogy 10-15 éves kisebb formátumú határidőnapló. Jegyzéknapló, olvasható arannyal nyomtatva a borítón. Én a jegyzéknapló szót még soha nem hallottam. Kinyitottam a könyvecskét, és lám a teljes címe:  Jegyzéknapló az elemi iskolai tanítók részére az 1910-1911 tanévre.

Kíváncsiságom fokozódott, amikor a könyvbe belelapoztam. A kis könyvecske számomra azért is érdekes, mert elemi iskolai tanítók részére sok akkori hasznos tudnivalót tartalmaz nyomtatott formában, és mellesleg nagyon sok lapján egykori tulajdonosának kézzel írt bejegyzései találhatóak naplószerűen. Biztosan nem idegeneknek szánta a beírást az egykori tulajdonos. – gondoltam, amikor olvasgattam.
Már meg is feledkeztem volna arról, hogy piacon vagyok , úgy belemélyedtem a könyvecske tanulmányozásába. Az eladó aztán megkérdezte, hogy érdekel-e. Bólintottam, hogy igen, és kérdeztem az árát. Az eladó azt mondta 500Ft. Én meg azonnal rámondtam, hogy rendben. Lehet, hogy alkudni is lehetett volna, de valahol úgy éreztet, jobb, ha én őrzöm tovább ezt a kis kordokumentumot.
Jegyzéknapló: az előző századforduló idején kiadott Kalendárium féle, a mai határidőnapló elődje. Létezett többféle változatban, például:  gazdák számára,  ügyvédek, közjegyzők, bírák és birósági végrehajtók számára.
Szerző: MULTMENTO  2011.12.19. 04:08 4 komment

Címkék: könyv papír

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr863473995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.12.19. 15:29:08

Hát ez igazi kincs ! Ha valami ilyesmi kerül a kezembe (szemem elé) mindig elgondolkodom, mennyire más lehetett az ő életük.A bejegyzésekből arra gondolok, hölgy lehetett a tulajdonos (=varrással kapcsolatos bejegyzések)ám az is lehet, hogy nem is csak egy ember használta a füzetecskét.Mindenesetre - szerintem - értékes darabot találtál megint.

MULTMENTO 2011.12.19. 16:03:50

@aranyosfodorka: Jól tippeltél, az első tulajdonosától kevés bejegyzés van. A második pedig egy váci asszony volt 1928-ban, aki a hiányzó részeket kitöltötte, sokféle feljegyzéssel és sok "könyörgéssel". Ennek a könyvecske segítségével akár regényt lehetne írni.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.12.20. 09:20:14

@MULTMENTO: Próbáld meg (a regényírást) szerintem sikerülne....

MULTMENTO 2011.12.21. 18:28:42

@aranyosfodorka: Jó ötlet. Már én is gondolkodtam rajta. Majd apránként, ha időm is engedi, megfelelő alkotói helyem lesz, alkotótársam is lesz hozzá. Akkor biztosan belekezdek.
süti beállítások módosítása