A mai posztom ipari kerámiákról szól, így akit nem érdekel a téma ne is olvassa tovább. Nekem egy héttel ezelőtt, amikor még nem esett le az idei hó a városligeten át fényképezni való kedvem lett. Akkor nem a természetet, nem is a házakat, hanem villanyoszlopokat fényképeztem rendületlenül. A villanyoszlopokon a porcelán szigetelők érdekelnek, így hát olyan képeket készítettem, hogy ezek is látszódjanak.

Diákkoromban a komlói szénerőmű látogatáson voltunk. Az egész erőmű, olyan színtelen és egyhangú volt. Aztán kiértünk az udvarra, ahol az erőmű transzformátor állomása volt. Hatalmas színes porcelán szigetelők. A legszebb része volt az erőműnek. Az erőmű főmérnöke megjegyezte: „Zsolnay porcelán szigetelők”
A szénerőmű látogatás óta aztán figyelem a porcelán szigetelőket. Tudom, hogy a Magyarországon használatban levő porcelán szigetelők nagy része még mindig Zsolnay termék.
Az egyik kedvenc könyvem  a „Zsolnay” könyv 1980-ban a Corvina kiadó adta ki. Gyár és családtörténet Zsolnay leszármazottak tollából. Ez a könyv szerintem olvasmányos, egy valódi megtörtént családregény. Nem kitalált, mint a Dallas, vagy az Onedin család és mégis élvezhető. Itt olvastam: „1883 novemberi számlákban szerepelnek először szigetelők a Ganz gyár számára.„ (Mattyasovszkyné Zsolnay Teréz visszaemlékezései). A Zsolnay porcelánszigetelő gyártás ezek szerint már 129 éve létezik. Az általam fotózottak porcelán szigetelők egy része már biztos nem Zsolnay, ezt bizonyítja az a közeli kép is az egyik szigetelőről, mely az öntési hibát is mutatja. Szerintem a Zsolnayak ilyent nem engedtek volna ki a gyárkapun.
Szerző: MULTMENTO  2012.02.06. 08:44 6 komment

Címkék: porcelán fém épület

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr704071184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BiG_ 2012.02.06. 15:09:54

A beszkárt dekli nem semmi :-)

De hol az az "öntési hiba"?

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2012.02.06. 17:17:51

Érdekes téma. Megpróbálhatnád egyszer jobb fényviszonyok mellett lefotózni ezeket.

MULTMENTO 2012.02.06. 18:37:44

@BiG_: A fényképezőgép nem hozza ki, de az ötödik képen egy kicsit látszik, hogy az öntőformák találkozásánál egy kis "sorja" szerűség van. Ez szabad szemmel észrevehetőbb, de amúgy csak esztétikai hiba. A Beszkárt dekli nekem is kedvencem, már évek óta készültem lefényképezni:-)

MULTMENTO 2012.02.06. 18:40:38

@aranyosfodorka: Már régóta akartam írni róla, meg fényképezni. Sajnos mire oda jutottam tél lett. Majd jobb időben fényképezek még én Zsolnay szigetelőket.

BiG_ 2012.02.06. 20:11:14

@MULTMENTO: Ja az? Azt észrevettem, de szerintem nem hiba. Sorozatgyártási mellékhatás. Nem hiszem hogy ha mégis Zsolnay-porcelán lenne, hogy a kardjukba kéne dőlniük. A megbízható szigetelőképesség és a fizika-kémiai-mechanikai stabilitás a legfontosabb.

HunFluxus 2012.07.31. 10:36:41

Üdv,

Megjegyezném, nem csak Zsolnay szerepel az országban, a másik nagy gyártó a KŐPORC, főként telefon, 0,4 és 20 kV-on, emellett gyártott még a Hollóháza is, kicsit silány minőséget, és nem szabad megfelejtkezni a tömérdek importról, ami a keleti blokk országai adtak, szép számban az NDK és észak Korea. A telefon hálózaton gyakori a KŐPORC, 0,4 kV vegyes, az KŐPORC, Zsolnai a java része és import, 20 kV-on és fölötte pedig inkább Zsolnay.

Volt szerencsém egy egész 20 kV-os vonalat látni Bicske mellett kizárólag észak koreai szigetelőkkel. Ezek mára már ritkaságok, érdemes őket gyűjteni.

Több infó:
myinsulators.com/hungary/marks.html

Ha érdekelnek a szigetelők, keress meg segítek infóban:
www.facebook.com/insulator.zoltan/photos

A gyűjtemény Szekszárdon található, a másik gyűjtemény pedig Budakeszin.

Én a szakmai múltnak egy darabkáját próbálom menteni, régen az általános utcaképhez hozzátartoztak a távíró, távbeszélő, erősáramú oszlopok, amik mára eltűntek, és a legdurvább az egészben, hogy ahány ország, annyi konstrukció, pláne a BKV és a Posta-Matáv oszlopfej konstrukciói, szigetelői, amik hungarikumok, a világon máshol hasonló nincs.

Érdemes rágúglizni az "insulator collecting" kifejezésre ;-)

Üdv,
-Insulator Zoltan Hungary- Fluxus Művek
Villamosmérnök
süti beállítások módosítása