A budapestiek szerint még mindig a legjobb a Központi Nagyvásárcsarnokban vásárolni, mert lám az angol királynő is itt vásárolt, amikor Budapesten járt. Én pedig azért mentem fotózni, mert egy újabb gyöngyszem, amely Budapesten a Zsolnay gyár  és az ott dolgozók hírnevét dicséri.

Röviden ennyi az épületről a főbb tudnivaló: „Pecz Samu építész, műegyetemi tanár tervei alapján készült el 1897-ben, a szomszédos Közgazdasági Egyetemmel együtt. A magyarországi historizmus téglaépítészetének az egyik legszebb alkotása. A bejárati kőkapuk neogótikus stílusjegyeket viselnek. A tetőt a pécsi Zsolnay-gyár színes épületkerámiái fedik. Az épület alapterülete kb. 10 000 négyzetméter. Óriási vas tetőszerkezet fedi. Az épületet 1977-ben nyilvánították műemlékké. Az idők folyamán erősen tönkrement, 1994-re azonban felújították, 1999-ben pedig elnyerte az építészeti szakma legkiemelkedőbb nemzetközi elismerését, a FIABCI Prix d’Excellence díját.”Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6zponti_V%C3%A1s%C3%A1rcsarnok

Amikor legutoljára ott jártam, pont pécsi vendégeim voltak. A vendégekkel előtte a Nyugati pályaudvarnál jártam, amelyikről elmeséltem, hogy az Gustave Eiffel irodája tervezte. Vendégségem férfitagja, amikor meglátta a csarnok vasszerkezetét, megelőzött az idegenvezetési szövegem ismertetésében és mondta: „Tudjuk, ezt is Eiffel tervezte” —… Én meg javítottam, hogy ezt nem, de a szülővárosához sokkal több köze van, mert a Zsolnay gyárban készült sok részlete, amelyikre a lakásuk nézett évekig.

A képekről: A Vásárcsarnok néhány részlete, ahogy én láttam. Az utolsó kettő kakukktojás a főbejárattal szemben levő szecessziós épületről, melynek homlokzatán levő mozaikja szemet gyönyörködtető.

vasarcsarnok1.JPGvasarcsarnok2.JPGvasarcsarnok3.JPGvasarcsarnok4.JPGvasarcsarnok5.JPGvasarcsarnok6.JPGvasarcsarnok7.JPGvasarcsarnok8.JPGvasarcsarnok9.JPGvasarcsarnok10.JPG

Szerző: MULTMENTO  2012.10.06. 07:32 1 komment

Címkék: fém épület sarokház zsolnay épületkerámia

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr894819587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2012.10.06. 11:38:59

Hiába no, tudtak valamit ezek a régiek ! Annyit mindenképp, hogy a szemet gyönyörködtetés legalább olyan fontos, mint az épület gyakorlatim funkciója. És ők valahogy össze is tudták ezt a két dolgot hozni.
süti beállítások módosítása