Nógrád megyében a kiszemelt úti célok között Balassagyarmaton többször át kellett mennünk. A látnivalók nem nagyon csigáztak fel bennünket, de SZÉP kártyát elfogadó és jónak tűnő éttermet ebben a városban találtunk. Én a Svejk vendéglőt szemeltem ki, mely helyi ízeket és nemzetközi konyhát is ígért. Nem is csalódtunk, mert az első alkalommal annyira ízlett az ebéd, hogy másnap megint visszatértünk. (Akit érdekel, itt megnézheti, hol ettünk: http://svejkvendeglo.hu/ .

Ha már ott voltunk, sétáltunk a környéken. A város nem kápráztatott el bennünket. Nagyon sok a lerobbant épület, a történelmi múltra alig emlékeztetnek épületek. A fő utca éppen fel volt túrva, körforgalom épült éppen.

Az étterem utcája a Szabó Lőrinc utca, mint az egyik épületen levő emléktáblából kiderült, nem véletlenül.

balassagyarmat2.jpg

„A költő Szabó Lőrinc mozdonyvezető, vasúti fékező és Panyiczky Ilona gyermekeként született, ősei kálvinista papok és tanítók voltak. A protestantizmust és a magyarságot a harmincéves háború idején védelmező Bethlen Gábor erdélyi fejedelemtől a család nemességet is kapott, „gáborjáni” előnévvel. Családja hamar elköltözött Miskolcról, iskoláit már Balassagyarmaton és Debrecenben végezte.„ Forrás:http://hu.wikipedia.org/wiki/Szab%C3%B3_L%C5%91rinc

Találtam is Balassagyarmatról írt vereseket. Nekem ez a három tetszett nagyon.  

balassagyarmat1.jpgTemplom utca 10

Templom utca 10? Csak rágondolok.

Zár, kapu enged, árnyként suhogok,

s ugyanakkor döngő falak között

a kapualjat megrázva döcög

egy régi szekér. Nefelejcs, dáliák.

Saját magamban haladok tovább.

Tornác épül, derékszögben törik,

vadszöllő rakja föl hullt díszeit,

hátul a kertben, ébred a liliom,

s negyvenéves nyár gyúl egy ablakon.

Átcsapok az üvegen, mint a fény.

A konyhában az anyám jön elém,

kísértet, mint én. Bent még két szoba:

itt fekszem (orbánc!), ott bámulom a

szikrázó karácsonyfát... - Állj, ki vagy?! -

Az Egyedüli Jelen. - A tudat? -

Az Idők Együtt. - Mehetsz! - Mint a víz,

fut s áll a tükröd, Templom utca 10!

 

Kiállítás előtt

"Este elhozod. Huszat! Többet is?

Amennyit csak bírsz!" - súgta Kacskovics

Márta, osztályunk szép kisasszonya,

hogy legyen mit kiállítania

másnap, a vizsgán; és hogy meglegyek

a sok képpel (mert hisz a többiek

helyett is én festettem): "Menj, siess!" -

hazaküldött. "S legyen mind szép, szines" -

szólt utánam... Egész nap boldogan

gyártottam tükröt, asztalt, számtalan

virágot és mozsarat, fazekat,

szóval ami modelem csak akadt,

mikor - a rajz kész! - késő délután

kiderült, nincs több színes ceruzám.

Boltba? Csukva! Istenem, most mi lesz?

Kétségbeestem. A szó kötelez,

s a kérés, s igen, az: a bizalom!

Becsapjam az én jó kisasszonyom?

Porcellánkutya

Nem! Azt soha! Zokogtam. Mit tegyek?

"Miatyánk, isten..." Már esteledett,

s anyám se kapott festéket sehol.

Ekkor, mint később, bajban, annyiszor,

fény gyúlt bennem, gyors és kész gondolat:

ki a kertbe és vissza! Szirmokat

hoztam, levelet, ami volt, virág,

mindent, füvet, pipacsot, violát,

s mialatt lelkem jobban tündökölt,

mint a lámpánk, bedörzsöltem a zöld,

piros, sárga s egyéb nedveket a

papírba, a képekbe, ahova

épp kívánkoztak. "Derék fiu vagy,"

simogatta meg égő arcomat

Márta néni. A porcellánkutyát,

mit ekkor kaptam, vagy húsz éven át

megőrizte az emlék öröme.

Akkor eltört. Ez a története.

Forrás: http://mek.oszk.hu/01000/01068/01068.htm#30

balassagyarmat3.jpgEz a hirdető oszlop nagyon tetszett. Kár, hogy üres volt, és rendezetlen a környezete.

 balassagyarmat4.jpg

balassagyarmat5.jpg

A Szerb templom nagyon tetszett, kívülről. Be is mentünk volna, de az ajtón benézve amorf drótszobrokat láttunk, melyek nem hoztak bennünket lázba.

„A szentélyfal külső síkján 18. századi görög feliratos sírkövek vannak elhelyezve. A korábbi 1787-ben épült templomot 1909-ben lebontották és helyére 1911-ben építették a jelenlegi épületet. „Forrás: http://www.muemlekem.hu/muemlek?id=6518

Szerző: MULTMENTO  2013.09.04. 06:59 1 komment

Címkék: épület emléktábla szakrália

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr995482027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2013.09.04. 07:44:01

Nagyon, nagyon szeretem Szabó Lőrincet - örömmel olvastam a verseit.
Balassagyarmatra meg valószínű sosem jutok el - de ezek után már nem is vágyakozom oda....
süti beállítások módosítása