Vadászok a magyarországi régi német nemzetiségi ABC-s könyvekre, mert feleségem ezeket nagyon jól fel tudja használni kutatási és oktatási tevékenységéhez. Nemrég sikerült egy 1903-ben kiadott német középiskolai magyar olvasókönyvet vásárolnom. Feleségemnek még nem adtam oda, mert várom az alkalmat, amikor meglephetem vele.  Nekem addig is élményt jelentett beleolvasni a könyvbe, és utánanézni a könyvkiadási helyének, és az egykori tulajdonosának. Nagyszebenben adták ki, ami akkoriban az erdélyi szászok egyik fontos kulturális települése volt. Abból az időből találtam is német nyelvű képeslapokat is, melyekből be is raktam néhányat, hogy ne csak 100 évvel ezelőtti verseket és szövegeket olvassatok.

fritz_konyve1.JPG

nagyszeben1.jpg

fritz_konyve2.JPG

fritz_konyve3.JPG

fritz_konyve4.JPG

nagyszeben2.jpg

A könyvben levő bejegyzések és tulajdonosi pecsét alapján látszik, hogy a könyvet az 1920-as évek második felében is használták. Gull Friedrich, akit fiatal korában csak  Fritznek szólíthatták volt a tulajdonosa. Gull Medgyesen élt, és Medgyes magyar nyelvű honlapjáról kiderült, hogy a 10-es években az egyik Gull családnak még kocsmája is volt. Talán éppen a kocsmáros fia volt Fritz? Ez csak ebből a könyvből kideríteni nem lehet. Nekem nagyon jól esett ebben a múlt század elejei nyelvezetben írt kis versek, elbeszélések, mondák és egyéb tanítási anyagocskák olvasása. Gondolom a könyvből mindenki más és más részleteket emelni ki. Nem állítom, hogy a kimásolt részek tetszettetek legjobban, de így sikerült…

fritz_konyve5.JPG

nagyszeben3.jpg

fritz_konyve6.JPG

fritz_konyve7.JPG

nagyszeben4.jpg

fritz_konyve8.JPG

fritz_konyve9.JPG

nagyszeben5.jpgKépek forrása: https://kepeslapok.wordpress.com/2015/02/25/hermannstadt/nagyszebennyarivendegli1901jpg/ ; https://kepeslapok.wordpress.com/2011/03/21/nagyszeben/

Szerző: MULTMENTO  2015.10.03. 07:16 2 komment

Címkék: könyv papír

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr927784808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2015.10.04. 19:52:40

Egy lottóötös felét odaadom, ha valaki meg tudja magyarázni nekem, hogy ebben a hülye blog.hu-ban mikor lehet és mikor nem lehet kommentelni. Egyszerűen képtelen vagyok megérteni, felfogni és ha egyébként alacsony lenne a vérnyomásom, akkor elég lenne naponta csak benézni ide hozzád...
Lám, most tudok kommentelni - ne kérdezd, miért, és hogyan.....
Nagyon jó részleteket válogattál, nekem igen tetszik az "Étel és ital" c. fejezet :-)
És beírhattad volna a rejtvények megfejtését is, mert így mos csak "félművelt" maradok...

(Megnézem az előző anyagokat is, hátha sikerül oda is valamit beírnom....)

MULTMENTO 2015.10.05. 08:09:59

@aranyosfodorka: Megmagyarázni én sem tudom, hogy miért nem sikerült kommentelned. Nagyon hiányoztak a hozzászólásaid, és nagyon reménykedtem, hogy sikerülni fog :-)A rejtvények megfejtése sajnos nem volt a könyvben, így én is csak találgatni tudok. A másodikat, a méhecskéről ismertem, mert azt a nagymamámtól hallottam...
süti beállítások módosítása