Még múlt év őszén szinte belebotlottam ebbe a most bemutatásra kerülő patikafiókba. A Kacatbolt lépcsőjén üldögélt, és kínálgatta magát, meg a benne levő tárgyakat. A patikafiók fa részén nagyon látszik az idő vasfoga, nem úgy, mint a porcelán kihúzóján és a rajta levő zománc feliratán. Ennek a fióknak a kihúzó gombját talán épp a Zsolnay porcelángyárban készítették. A fiók anyaga fenyőfa, gondolom ez már a készítés idején is olcsóbb fafajták közé tartozott, meg könnyebb is volt vele dolgozni az asztalosnak. Tetszik az asztalos munkája, mert a több munkát igénylő fecskefark csapolást alkalmazta, és Nem is használt hozzá enyvet az összeállításban. Otthon könnyű volt lapra szerelni, és leszedni a szerelvényeket róla. Laponként letisztítottam, finom csiszolóvászonnal elvégeztem a végső lecsiszolást, és jöhetett az újbóli összeállítás. A fém szerelvényeket egyszerűen drótkefével és Ro55-el kezeltem, majd a rögzítő csavart matt feketére lefújtam a további rozsdásodás megakadályozása végett. A fiók méhviaszos kezelést kapott, hogy jobban tisztítható legyen. Az egyes műveletek között sok szünetet tartottam, de végül is csak elkészült.

Érdekes a fiók egykori múltja is. A fiók az eladó elmondása szerint a XIX. század végén készülhetett a Nemesbikki patikában volt szekrényfiók. A tulajdonosok később felhozták Budapestre néhány fiókot és mindenféle barkácsoláshoz szükséges hozzávalókat tartottak benne. Ebben a fiókban még a patikában „Cetaceum Speraceti”-t (lásd apró betűs szócikk) tartottak egykoron.Most én felújítás után kisebbik lányomnak fogom ajándékozni, aki remélem jól tudja hasznosítani.

Cetaceum, Spermaceti, cetviasz   latin orvosi kifejezés
Cetfaggyú, cetvelő. Az ámbrás cet testüregeiből és koponyájából nyert zsíros anyag. Avasodásra nem hajlamos. Felhasználják szájrúzsok alkotójaként, egyes termékekben méhviasz-pótlóként. 
 
Képek: A fiók vásárláskor az üzlet lépcsőjén. Fiók felújítás közbeni állapotokban. Fiók felújítás után jól megfér a modern könyvespolcon.

 

Szerző: MULTMENTO  2011.02.26. 17:11 3 komment

Címkék: fa porcelán fém bútor

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr372692935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.02.27. 08:22:48

Azért (is) szeretem a blogodat, mert mindig arra ingerel, hogy saját rejtett kincseim között kutakodjam. :-)
Most is eszembe jutott a fiók olvasása kapcsán, hogy valahol a pincében van nekem is egy fa, fiókos dobozom, ami elég régi lehet... No, majd megvizslatom, habár fogalmam nincs mi célt szolgálhatott, mert ezen semmiféle felirat nincs.
Benéztem nemrég a Király utca végén az ősszel megnyílt régiségkereskedésbe,s Rád gondoltam....Ott aztán vannak antik és retró cuccok rendesen...

MULTMENTO 2011.03.02. 10:50:07

@aranyosfodorka: Kíváncsian várom, hogy milyen további rejtett kincseket találsz :-)

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.03.02. 17:16:18

Már van is egy, holnap, vagy holnap után láthatod ! :-)
süti beállítások módosítása