Ez kérem kézi munka, otthon készült, bükkfából. – Kínálta portékáját az eladó.

Ez ugyan valóban kézzel készült, de volt abban a kézben elektromos kisgép is. – Gondoltam én erről a kalapácsnyélről.

Nekem már évek óta van egy kalapácsom nyél nélkül. Én, nem levélnehezéknek akarom használni a kalapácsfejet. Barkácsboltban láttam és vásárolhattam is volna nyelet, de úgy gondoltam az én egyedileg kovácsolt kalapácsfejem nem gépi egyennyelet érdemel. Azt terveztem, hogy vonókéssel magam faragok majd egy nyelet. A kalapácsnyél készítést egyszer még kipróbálom, de nem ezen a kalapácson. A piacon kínált nyelet én biza megvettem. Így a lelet megtalálása után négy évvel, már szögbeverésre is használható az én kalapácsfejem.

Nem hétköznapi fej ám az én kalapácsfejem. Magam ástam ki a telkemen. Az úgy volt, hogy mandulafának ástam egy nagy mély gödröt. Akkor egyszer csak elakadt az ásóm hegye. Azt hittem kődarab, és a lyuk mellé a többi kő közé dobtam. Amikor a fát elültettem, utána figyeltem föl, hogy az egyik kő különbözik a többitől, mert rozsdásnak látszik és szögletesebb, mint a halom többi köve. Tisztogatás után aztán kiderült, hogy ez egy rozsdás kalapácsfej. A kalapácsfej nem tucattermék, hanem egyedileg kovácsolt kézi munka. A kalapács orrán még egy mesterjegy is van, gondosan beütve. Kerestem én hasonló mesterjeleket katalógusban, de ezt a jelet nem találtam. Minden falusi kovács nincs feltüntetve ezekben a katalógusokban, de biztosan büszke lehetett a művére, ha megjelölte ezt a tucatterméket. Azt nem tudom mióta pihenhetett a talajban a kalapácsfej, de nem volt nagyon rozsdás, ezért vagy nagyon jó anyagú, vagy nem is régóta pihent a jó anyaföldben. Nyélmaradvány nem volt a fejben, ezért úgy gondolom, hogy tulajdonosa csak a kalapács fejét hagyta el. Azt gondolom, hogy a présházunk tetejét készítő ács szögelésekor repülhetett el a kalapács feje, amit később nem találtak meg. Nekem jutott az a szerencse, hogy ezt a fejet megtaláljam.

kalapacs1.JPGA kalapácsfej tömege: 400 gramm

kalapacs2.JPG

A kalapácsfejet tisztítás után RO55-el passziváltam, és matt fekete acryl festékkel festettem. A nyélfaragást, az illesztéshez magam végeztem. A végeredmény a kéziszerszám gyűjteményem becses darabja lett.  

kalapacs3.JPG

kalapacs4.JPG

kalapacs5.JPG

Szerző: MULTMENTO  2013.10.12. 06:37 1 komment

Címkék: fa barkács fém

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr265527502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2013.10.13. 15:51:36

Jó kis cím. Ha nem tekerek lejjebb, soha rá nem jövök, hogy miféle termésed lett a mandulafádon.... :-)
süti beállítások módosítása