Nemrég lányom vásárolt magának egy ugrálókötelet, modern műanyag, korszerű, jó drága. Járt is le az udvarra, és a garázsok közé, ahol senki sem látta ugrált is. Később aztán megunta egyedül az ugrálást, és édesanyjának is felajánlotta, hogy vesz neki egy ugrálókötelet, csak ő is menjen vele ugrálni. Feleségem aztán kikötötte, hogy ő szívesen ugrál, ha olyat kap, mint gyerekkorában volt neki. Ötvenen túl szeretünk nosztalgiázni, és gyerekkori tárgyainkkal körülvenni magunkat. Nagyobb biztonságérzetet ad még a sportszerek között is az egyszerű hagyományos. Lehet, hogy a modernnel könnyebb, de az egészségért és a szépségért azzal sem kell kevesebbet dolgozni. Amikor az ugrókötelezésnek utánanéztem, kiderült, hogy amit a néprajzi lexikonban olvasni lehet, azt emlékezetből is tudtam, és mindhárom ugróköteles játékot ismertem a gyerekkoromból.  Nem én játszottam ezeket, mert én inkább mentem a fiúkkal focizni, de a lányok előszeretettel ugrálóköteleztek. Mi fiúk, nézni szerettük, amint a lányok ugrálnak, és kis szoknyájuk is az ugrálás ütemére lebben.

„Az ugrókötelezésnek három változata ismert: mindegyik esetben arra kell vigyázni, hogy az ugráló gyerek lába bele ne akadjon a kötélbe. Az egyik változatban egy gyerek függőlegesen hajtja maga körül a kötelet, két végét a kezébe fogva. Ha ügyes, még haladni is tud vele előre, sőt van, aki hátrafelé forgatva is át tudja ugrani. A másik változatban ketten hajtják a kötelet, és egy harmadik ugrálja át. Ezt háromnál többen is játszhatják: egymás után ugranak, és aki az előre megszabott számú ugrásban nem hibázik, pontot kap. Számolás helyett mondóka is szerepelhet: ebben az esetben a játékosnak addig kell hiba nélkül ugrálnia, amíg az tart.

Játsszák úgy is, hogy a játszó gyerekek nevét mondogatják ugrálás közben, s akinél az ugráló elakad, az váltja föl. Ez leginkább abban a változatban fordul elő, amikor a játékot nehezítik: két lábbal, egy lábbal, keresztbe tett lábbal, égre nézve, behunyt szemmel stb. ugrálnak. A harmadik változatban egy játékos a föld felett vízszintesen körbe forgat egy kötelet, amelynek végén egy kisebb súly van. A többiek körben állnak, és mikor a kötél hozzájuk ér, átugorják. Ezt pányvázásnak nevezik. Forrás: http://mek.niif.hu/02100/02152/html/06/103.html

ugrokotelezes1.jpgMondóka az ugráláshoz:
 
Mackó, mackó ugorjál,
seregjél és forogjál,
tartsd föl a mancsodat,
terpeszd szét a lábadat,
mancsod érje a földet,
mackó, mackó ugorj ki!

 

 

Kép és mondóka forrása: http://lenvirag.blogger.hu/cimke/id%C5%91sek%20vil%C3%A1gnapja

Érdekes, hogy még ezt a mondókát is ismertem a gyerekkoromból. – Így aztán az egyik alkalommal, amikor a Garmada bolhapiacán jártam, megláttam egy vadi új régi típusú ugrálókötelet. Az ugrálókötél a Coca Cola testébresztő emblémáját viseli, gondolom valamelyik Coca Cola akcióhoz adhatták reklámajándéknak. Jó régen történhetett, mert ilyen akció nyomát a közelmúltban nem találtam.

ugrokotelezes2.jpg

Így aztán lett egy újnak kinéző retro ugrókötelem két gombóc fagyi áráért. Igencsak megérte, mert egy ugrálókötéllel sokkal több kalóriát lehet leadni, mint amennyit a két gombóc fagyi elfogyasztásával felvenni.

ugrokotelezes3.jpg

Az ugrálókötelet stílszerűen becsomagoltam, és át is adtam feleségemnek, csak úgy virág helyett. Így aztán legközelebb, ha a vidéki birtokunkra megyünk vetélkedhetünk, hogy a botos gyaloglás, vagy az ugrálókötelezés az egészségesebb.

ugrokotelezes4.jpg

Szerző: MULTMENTO  2015.04.22. 06:21 3 komment

Címkék: játék fa

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr867371540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2015.04.22. 10:00:57

:-) Hogy miket nem találsz, ill. kitalálsz ! 'Perszehogyvolt' nekem is.Sőt még ifjabb koromban egyszer én is újrakezdtem, de aztán fogalmam nincs mikor/miért mégiscsak abbahagytam, s ma már fogalmam nincs, hol lehet az ugrókötelem...No nem mintha használni akarnám. Jobban izgat a túrabot, amiről múltkor meséltél. Nem lehetetlen, hogy rászánom magam és veszek egyet én is.

mickey7 · www.dunaninnendunantul.blogspot.hu 2015.04.24. 00:12:11

De jó! Régi emlékeket idézett meg a bejegyzésed. Ha hiszed, ha nem éppen a napokban rendeltem magamnak én is egy ugrálókötelet. Holnap már hozza is a futár. Hadd ébredjen a test :)

MULTMENTO 2015.04.24. 12:53:42

@aranyosfodorka: Igen a túrabot az tényleg jobban kíméli az izületeket. Egyre több túrabotost látok, ez nekem is segít abban, hogy merjem használni.
@mickey7: Én is jártam már úgy, hogy párhuzamosan azt vásároltam, és használtam, mint amiről az olvasott blogok szerzői csináltak. Úgy látszik a térben távoli bloggerek véletlen cselekedeteiben is van hasonlóság, ennek csak örülni kell :-) cselekedetben egymást kedvenc
süti beállítások módosítása