Az idei tél óta vonzódom a diótörőkhöz. Ez úgy kezdődött, hogy múlt év decemberében eltört az egyetlen diótörőnk, ami nekünk volt. A diótörőnk mindössze húsz éves volt. Ajándékba kaptam édesanyámtól, talán ezért is indultam el nem sokkal új diótörőt vásárolni. Igazán nem is tudom miért ragaszkodtam hozzá, hogy megint diótörőnk legyen!? Egészen a kilencvenes évekig én és a családom megvolt diótörő nélkül. Amikor diót kellett törnünk, elővettük a kalapácsot és azzal bontottuk a diót. A telken, ha megkívánom a féltéglás módszert használom.

Most !? Nagy szükségét éreztem annak, hogy ismét legyen hagyományos diótörőnk. Az első kettőt januárban a Petőfi Csarnok bolhapiacán vettem. Az első a tipikus magyar hajlított köracélból készült. Szerintem ilyen van a legtöbb magyar háztartásban. A második egy különlegesebb, állítólag Svédországból származik.

diotoro_gyujtemeny1.JPG

A harmadikat, nemrég a Klauzál téri Antik Placc piacán vettem a kezemben. Az esztergált fanyél miatt kézbe kellett vennem. Amikor kézbe vettem úgy éreztem ez kell nekem könnyű és kézbeálló. Ráadásul egy kicsit dolgozhatok is vele, mert lecsiszolhatom a nyelét, és lekezelhetem, hogy a következő évtizedek téli estéin tudjam törni a vidéki birtokokon termett diót. Aztán..., lesz megint diós kifli. 

 diotoro_gyujtemeny2.JPG

Érdekes összeállítást találtam Orosz Pétertől: 
http://www.dioskonyv.byethost3.com/19-04/1.htm?ckattempt=1
; http://www.dioskonyv.byethost3.com/19-01/1.htm#;

Másik érdekesség. Amennyiben a magyar múzeumok digitális adattárban a diótörőre rákeresünk összesen csak kettő darabot találunk:  http://www.museum-digital.de/hu/portal/index.php?sv=di%C3%B3t%C3%B6r%C5%91&done=yes

Szerző: MULTMENTO  2016.04.23. 06:36 5 komment

Címkék: fa fém régiségpiac

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr248646072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2016.04.23. 16:28:48

Hogy te miket találsz !! Eszem megáll... Nagyon jók az Orosz P. cikkei/anyagai/képei - érdemes volt elolvasni, máskülönben eszembe nem jutott volna rákeresni...Mennyi változat létezik ! nem gondoltam volna.

mammka2 2016.04.23. 16:54:20

Nem csodálom: minden igazi háztartásba kell diótörő!:) Amit elsőnek mutatsz, én abból már törtem el,de van új.
A 2. ,az egészen különleges. Lehet vele diót törni,vagy inkább mandulát?
A 3. ismerős, de fanyéllel tökéletes.
Kedvet kaptam,hogy megmutassam az enyéimet is.:)

MULTMENTO 2016.04.24. 09:55:01

@aranyosfodorka: Én is csodálkoztam, hogy egy ilyen "hétköznapi" tárgynak is múzeuma van. És milyen érdekességek derülnek ki a diótörőről.

MULTMENTO 2016.04.24. 09:59:32

@mammka2: A 2.-nak nem látszik a diótörő belső része, az jól van érdesítve, ezért jól lehet azzal is diót törni. Mandulára mindegyik jó, bár abból sajnos kevés terem. Váram a Te diótörőidet is. Nagyon jól esik, amikor egy posztra blogbarátok reagálnak.

mammka2 2016.04.27. 10:58:59

@MULTMENTO: Elővettem a három diótörőmet, az egyik el van törve,a csavarnál, de pont azt nem találom,amit bolhapiacon vettem.Szerintem egy kosár dióban hagytam.Majd meglesz.és akkor mutatom.
Semmi extra nincsen benne, de mégis más,mint a többi.
Én olvaslak és írok,ha időm engedi.
süti beállítások módosítása