Érdekes, hogy többször voltam vendégségben és amikor a konyhát szokták bemutatni, általában egy felújított és modern eszközökkel felszerelt konyhát látok. Vajon más nem örökölt a nagyszülőktől régi használati tárgyakat, melyeket ma is lehetne használni? Lehet, hogy másnak nem fontos, hogy régi patinás, esztétikus és jól használható tárgyakkal vegyék körül magukat, ha főznek. Én mindenesetre több nagymamám korabeli eszközt nap, mint nap használok. Itt van ez a fali sótartó, a Kispesti Gránit gyárban készült az 1920-as években, a fedele is eredeti, bár az tisztítás után a konyhabútorral megegyező árnyalatú pácolást kapott és egy lakkozást, hogy tisztítani lehessen. Az aljára öntapadó filcet ragasztottam, bármelyik barkácsboltban vásárolható. A sótartó egyszerű ArtDeco díszítésű, sorozatban sablon alapján fújták rá a mintát (valójában nincs két egyforma), nekünk nagyon teszik és sokkal parktikusabb és egyszerűbb innnét venni a főzéshez a sót, mint a légmentesen záródó modern műanyag sótartóból. Aki próbált már takarítani egy műanyag sótartót az azt is tudhatja, hogy a zsíros konyhai piszok a műanyagról nagyon nehezen jön le, a porcelán könnyen tisztítható, hisz a felülete valójában üveg.

A sótartóról jut eszembe, hogy mostanában belőle a sót legtöbbet a túrós pogácsához használom. A túrós pogácsámnak a rövid története: Kisebbik lányom Győri osztálykirándulásról jött haza, és arról áradozott, hogy a szállásukhoz közel reggel egy péknél túrós pogácsát vettek, szerinte az osztály még olyan finomat nem evett. Mit csinál ilyenkor egy lányos apa? Megpróbál lánya kedvében járni, és túrós pogácsát készít. Én is ezt tettem, az Interneten utánanéztem túrós pogácsa receptnek, el is készítettem, de elsőre nem lett az igazi. Aztán a recepten finomítottam és eljutottam egy olyan szintre, hogy az ismerőseim a pogácsát "istenítik". Előfordult már az is, hogy a lányom osztályának küldtem be kóstolót a friss pogácsából, szerencsére azzal jött haza, hogy jobb, mint a győri pogi volt.

Akkor most itt olvasható a túrós pogácsa receptje, úgy, ahogy én készítem:

Túrós, sajtos pogácsa
 
Hozzávalók: 25 dkg liszt (fele rétesliszt, fele finomliszt); 25 dkg margarin (Rama); 25 dkg tehéntúró (én sovány 12%-ost szoktam hozzákeverni, de zsírosabb is jó); 1 evőkanál tejföl, só, 20-25 dkg sajt (Trappista)
 
A lisztet ki szoktam mérni úgy, hogy fele rétesliszt legyen, mert attól ropogósabb lesz a pogácsa, ezután hozzákeverek a liszthez egy kávéskanálnyi sót, majd a margarint, túrót és egy evőkanálnyi tejfölt. A margarint és a túrót az ujjaim között szétmorzsolom a liszttel, mindaddig míg össze nem áll egy homogén tésztává. Miután a tészta összegyúrásra került, jön a legfontosabb művelet a nyújtás, ezt gyúródeszkán végezzük, többször hintjük meg a gyúródeszkát liszttel és kézzel laposra szoktam nyújtani a tésztát, majd összehajtom, a nyújtást és hajtogatást én 15-20-szor szoktam megcsinálni, mert ettől lesz leveles a pogácsa. Miután a nyújtás-hajtogatással megvagyunk, jön a szaggatás.
A szaggatás előtt, ha van időnk a tésztát hűtőben pihentethetjük, ekkor még jobban összeáll és érik a tészta, én alufóliába szoktam csomagolni és úgy teszem hűtőbe. Előfordult, hogy a hűtőben 1 napot pihent a tészta és mégis nagyon finom lett.
Ennyi tésztából 16 db pogácsát szoktam kiszaggatni. A szaggatáshoz a tésztát kb. 1cm vastagságúra nyújtom és egy pohárral szoktam kerekre vágni, de újabban, hogy minél ropogósabb legyen a széle, késsel szoktam szabálytalan darabokra vágni és egy kicsit szabálytalanra formázom a pogácsákat, de egyenletes méretűekre, hogy majd egyszerre süljenek ki.
Miután a sütőfóliára a 16 darab pogácsát kiraktam, a tetejére szoktam egyenletesen sesam-, vagy lenmagot szórni, és ezek után szórom meg a tetejét reszelt sajttal. A reszelt sajtos hintés után finoman meg szoktam sózni a pogácsák tetejét, mert a sajt annál finomabb lesz.
A tepsit a sütőbe akkor tolom, amikor eléri a 200 oC-t . Miután a sütőben van a pogácsa a légkeverést be szoktam kapcsolni a sütőben, ha nincs légkeverés, sütés közben egyszer érdemes megfordítani a tepsit. A pogácsa 15-20 perc alatt elkészül, érdemes közben figyelni, nehogy túlsüssük, mert elképzelhető, hogy vannak gyorsabb sütők is, illetve tepsi vastagságától is függhet a sütési idő.
Szerző: MULTMENTO  2010.01.25. 08:03 1 komment

Címkék: porcelán recept

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr821699754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.01.26. 10:53:53

A túrós-sajtos pogiból ettem ( ahogy Józsi sütötte) és tényleg fantasztikus.
Mindenkinek ajánlom, hogy a recept alapján süsse meg!
süti beállítások módosítása