Még júliusban volt egy ötletem, hogy barátom szeptemberi kiállításához mézeskalácsból sütünk betűket. Otthon nem akartam életem első mézeskalácsát megsütni, mert azt hallottam, hogy elég macerás és kezdőnek nem ajánlott. S. Mari barátom már évek óta karácsonykor mézeskalácsot süt, és irigylésre méltóan díszíti. Marit nem volt nehéz rábeszélni a mézeskalács sütésre, hisz neki is kihívás volt, hogy nem egyszerű formát kell sütemény kiszúróval elkészíteni, hanem egy kicsit kreatívan alkothat. A mézeskalács betűk meseillusztráció kiállításhoz kellenek, így a betűknek meseszépnek kell lenniük. A megbeszélt sütés előtt már kaptam a telefonokat Maritól, hogy még a meséket olvasva eszébe jutott, hogy ezt is kellene hozzá venni, meg azt is. Jött telefon arról, hogy vegyek vékony ecsetet, aztán telefont arról, hogy mégse vegyek, mert megtalálta a régi ecseteit. Kaptam telefont arról, hogy szegedi piros papucsot is fogunk sütni a maradék tésztából, ezért vigyek piros ételfestéket. Igazán kreatív mézeskalács sütőt sikerült találnom.

Végre elérkezett a sütés napja, el is mentem Marihoz, hogy a már bekevert és pihentetet tésztából végre elkészüljenek a betűk és papucsok. Útközben még Mari rám telefonált, hogy vegyek elemeket, meg kék virágfestéket. Az útbaeső boltokban természetesen se kék ételfestéket, se CURACAO aromát sem kaptam. Vettem viszont kék gumicukorkát, jó lesz majd abból rátenni a kék virágokat. Mari már betűsablonokkal várt, azaz két készletet kivágott papírból, nekem már csak választani kellett a két sorozat közül. Szerencsémre azt választottam, ami a barátnőmnek is jobban tetszett. Így elkezdte Mari nyújtani és körbevágni az első betűt, természetesen a sablon a betűhöz ragadt, aztán nyersen szétszakadt. Mari átengedte nekem a betűk kivágását, hátha nekem jobban sikerült. Egészen jól ment, csak Mari ne szólt volna közbe, hogy jobban lisztezzem, mert odaragad, stb. Hiába a pálya széléről mindig könnyebb. Elkészültünk az összes betűvel, ki is sütöttük.
A neheze még hátravolt, mert a papucsforma nem akart összejönni.
Jött az ötlet, hogy papucssablont kellene készíteni ! Találtam is Marinál egy lemez pogácsaszaggatót. Egy kombinált fogóval, no meg némi kézügyességgel sikerült egy kétharmadnyi papucsformát összehozni. Sajnos a pogácsaszaggató palástja rövid volt, de sebaj, a legkacifántosabb részhez jól sikerült a sablon. Én elkezdtem papucsokat formázni, Mari elkezdte fehérrel díszíteni a betűket. A betűkkel el is volt Mari, én meg a papucsok készítésével. Természetesen a második tepsi papucsot el is égettük. Sebaj, nagyon nem égett meg. Bizonyításképpen Mari egyet az égettekből meg is evett. … Azután később az összes égettet.
De a neheze még hátra volt, a papucs festés. Mari meggypirosból és sárgából jól kinéző pirosat kevert, aztán festettünk, én kék virágot ragasztottam, és így tovább.
Késő este haza is értem, a papucsfigurákat Marinál hagytam.
Másnap délelőtt aztán jött a telefon Maritól: „A papucsok reggelre világos barnák, a kék virágok sötétkékek, ez így nem maradhat .. „
Én vidéken. Mari Budapesten. Óránként kapom a telefont, mit vegyek, mit ne vegyek, asztalosa már kapott eperpirosat, kék festék is van, vasárnap este menjek a papucsokért.
Eljött a vasárnap.  Szerintem jók lettek a betűk és a papucsok is. A készítésük azért lehetett volna egyszerűbb is. Utólag aztán rájöttem, hogy miért volt ilyen kalandos a papucskészítés: „ A mesekönyv címe - amihez a mézeskalács készült –, Kalamajka egy papucs körül”
Talán ezért volt ilyen fordulatos(kalamajkás) a mézeskalács történet, de hát végül is minden jóra fordult, mint a mesében.
 
Mézeskalács recept:
25 dkg méz,
5 dkg vaj,
3 egész tojás,
10 dkg porcukor,
1 evőkanál fahéj,
1 kávéskanál szegfűszeg
2 dkg szalakáli
70 dkg liszt
Alaptészta elkészítés:
A mézet és a vajat langyosítsd meg. Egy másik edénybe tedd az egész tojásokat, porcukrot és a fűszereket valamint a szalakálit. Turmixgéppel jól dolgozd össze, majd öntsd bele a langyos vajas-mézbe. Újból dolgozd össze és gyúrjál bele kézzel 70 dkg sima lisztet. Takard le és pihentesd szobahőmérsékleten 1 napig. Másnap nyújtsd ki kb. 4 mm vékonyra, formázd(2db:A; 2db:B; 1db:Cs; 2db:E;4db:K;1db:M;4db:T;1db:Z , papucs, hóember, turul stb..)kend be felvert egész tojással a tetejét, majd tedd fóliával bélelt tepsibe. Forró sütőbe süsd mogyoró barnára(4-5 perc). Ha kihűlt, gyönyörűen lehet díszíteni, a képekre díszként felragasztani. Csodálatos illat lengi be a teaházat.
Díszítő cukormáz készítése:
1 tojásfehérjéhez annyi jól átszitált porcukrot adjál, hogy összekavarva igen sűrű anyagot kapjál.(Habverővel nem szabad verni!)Kanállal rakj kicsi mennyiséget nejlonzacskóba, aminek sarkára kicsi lyukat vágtál. Úgy rajzolj, mint a ceruzával.
Szerző: MULTMENTO  2010.08.12. 20:42 1 komment

Címkék: papír recept

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr972217867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.08.13. 19:35:49

A legközelebbi mesém címe: Egy üveggolyó meditálása.Ehhez a meséhez biztos könnyebb lesz majd elkészíteni a mézeskalácsot.És nem lesz belőle kalamajka.
Köszönöm Nektek,nagyon-nagyon köszönöm.
süti beállítások módosítása