Eddig ismeretlen blogolvasóm küldte a következő képet és kérést : „Lenne egy nagy kérésem ! Esetleg tudnál-e tanácsot adni abban, hogy a képen  látható villanykapcsoló és hozzá illő dugalj hol kapható ? — A pontos választ ugyan nem tudom, de engem is érdekelne, hogy ilyen villamos szerelvényeket gyártanak-e, illetve árulnak-e még.

Arra viszont nagyon emlékszem, hogy ez a kapcsolótípus végigkísérte gyermekkoromat. Emlékszem, hogy nagyanyám, miután lefektetett aludni, kifele menet lekapcsolta a lámpát. A kapcsoló kattant egyet, de nem ám úgy mint a modern villanykapcsolók. Ennek a kapcsolónak egészen más hangja volt. Nem is csodálkozom rajta, hogy meg szeretnék tartania a ház felújítás után is.Már én is sajnálom, hogy a szülői házban az első villanyszerelési ténykedésem folyományaként a textil szigetelésű vezetések mellett kicseréltem az ilyen kapcsolókat és hozzá tartozó dugaljakat. Akkoriban úgy gondoltam, hogy az új csak jobb lehet. Aztán a régi kapcsolók helyett vettem színes billenő kapcsolókat, melyet akkor dobott piacra a magyar kereskedelem. Protekció is kellett hozzá, hogy a kívánt színekben és mennyiségben megvehessem a lakáshoz szükséges mennyiséget.

A régi kapcsolókat — melyek tökéletesen működtek 30 évig —, csak azért cseréltem le, mert nem tetszettek. Az új színes kapcsolókat, meg azért kellett lecserélni 10 éven belül, mert tönkrementek. Bizony a bennük levő rugó elfáradt, az alkatrészek eltörtek benne. Amennyiben nem cserélem le a képen is látható kapcsolókat, szerintem még mindig tökéletesen működne. Meg kell jegyeznem, hogy most a csere után 30 évvel már nagyon sajnálom a régi kapcsolókat.
Valójában csak szét kellett volna őket szedni, le kellett volna tisztítani őket, és működtek volna tovább. Ezeket a kapcsolókat annak idején nem tíz évre tervezték, hanem legalább két generációnak. Amennyiben megbecsüljük őket szerintem kiszolgálják még a harmadik generációt is.
Kép:  Régi típusú csillárkapcsoló egy régi hengerelt mintás falon.
Szerző: MULTMENTO  2011.01.27. 10:12 17 komment

Címkék: porcelán fém épület

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr762617502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.01.27. 17:25:42

Pont így jártam én is ! Lecseréltem a régit, most már "siratom"... :-(
Esetleg, ha megoldható, tavasszal egy vasárnap a pécsi "zsibire"(=kirakodó vádár) érdemes lejönni. nem kizárt, hogy rátaláltok egy ilyen kapcsolóra (is).

@X 2011.01.27. 18:11:34

(Kösz'.hogy említetted a "textil szigetelésű" vezetéket !- bár emlékezetem szerint az a külső borítása volt ? )Azokat kb. akkor illett volna már cserélni, amikor 110V-ról 220V-ra történt az áttérés ! (Pécsett ez valamikor...az 50'-es években ?) - máig "előttem vannak" a (falon kívüli) porcelán kapcsolók !- amiket még "tekerni kellett" (némelyiket)- nem pedig "kapcsolni."
[- mindenesetre én mindenkit óvnék attól, hogy - öreg villamos berendezéseket alapos és szakszerű felújítás nélkül "nosztalgikus okokból" alkalmazzon ! Pl. csak-csak van az elektromos áram "hőhatása" (pl. korrodált érintkezők esetében ]

MULTMENTO 2011.01.27. 18:39:01

@@X: A mi házunkban is megvan még a 110V-os hálózat nyoma. A pincében megvannak a régi porcelán szigetelők, melyeken a 110-es bejövő áram jött anno, ráadásként ezeket is a Zsolnay gyár készítette. Úgy tudom a régi kapcsolók porcelán betétje is Zsolnay. Jogos, hogy a régi villamos szerelvényeket beépítés előtt felújítnai kell. Én javasolnám, hogy aki ilyet újíttat fel az galvanizálónál vonassa be az alkatrészeket, veterán autók csavarjainál is szokták alaklmazni.

kisbela 2011.01.28. 08:02:55

Nálam még van egy ilyen kapcsoló szépen kattan és működik.Két aljzat,az egyiken felirat:RÁDIÓ.A ház úgy 50 éves.

@X 2011.01.28. 14:50:46

Tegnap már nem nagyon volt kedven (?) - belemélyedni a témába - említettem volna a "Bergmann-csövet!" Fogalmam nincs, hogy "szülőházamat" mikor és hogy' építették,- (1947 előtt)- de határozottan állítom, hogy 110V és "védőcső" (Bergmann) volt.
Majd alaposan meglepett, hogy 1962-ben (Pécsett /Uránváros) -panelba költözve... (igaz, a vezetékek kettős szigetelésű és Al (aluminium) vezetékek voltak - de benne a a betonfalban!) - majd 1973-ban újabb panelba költöztem - (ott már legalább volt védőcső) - ill. kb. 1978-ban már pl. az egész fürdőszobát (külön elemként) szerelvényekkel együtt hozták az autók és építették a házzal együtt !- stb. Aztán ... 2003-ban új családi házba költöztem... (meglepett, nincs védőcső...)- se... de az egy más történet !
Ezzel csak "érzékeltetném", - szinte minden változik ( szabványok - előírások) stb.

MULTMENTO 2011.01.28. 20:34:55

@aranyosfodorka: Tavasszal tervezzük, hogy lemegyünk Baranyába, és a pécsi vásárba is el szertnék jutni, soha nem árt egy kis nosztalgia :-)

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.01.29. 08:53:56

Ha vásárolni akarsz, duci pénztárcát hozz, mert van ugyan szinte minden, de manapság már az árát is jól megkérik. Igaz, lehet próbálkozni az alkudozással, nem tesco ez... :-)

MULTMENTO 2011.01.29. 09:45:16

@aranyosfodorka: A vásári forgatagban inkább nézelődni szoktam, ritkán vásárolok, és akkor általában kis apróbb kiegészítőt, vagy alkatrészt restaurálandó már meglévő tárgyaimhoz. Ezen kívül nagyon jó terep a "Zsibi" arra, hogy olyan tárgyat lássak jobb állapotban, mely Nekem is van, és az alapján meg tudom tervezni a saját felújítását. Nekem a "Zsibi" sokszor jobb, mint egy múzeumi kiállítás, és még olcsóbb is :-)

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.01.29. 10:49:38

Volt két képes tudósításom is, de most csak az egyiket találom:
aranyosfodorka.blogspot.com/2009/11/elmaradasom-potlasa-2-vasarnap-delelott.html
Szeretettel küldöm addig is, míg idejutsz.

MULTMENTO 2011.01.31. 07:22:49

@aranyosfodorka: Nagyon jó kis tudósítások. A látogatásaid eredményessége is az enyéimhez hasonló. Konkrét tárgyakat szoktam én is keresni. Pont olyan, amit keresek azt éppen nem lehet kapni. :-)

kisbela 2011.01.31. 13:35:05

@aranyosfodorka: Az előbb néztem meg egy lakást.Teljes felújítás előtt áll.Több ilyen kapcsoló is van.Érdekes,hogy panel!

MULTMENTO 2011.01.31. 14:07:34

@kisbela: 1978-ban még Baranyában ilyen kapcsolókat gyártottak, ezt biztosan tudom. 1978-ban már paneleket is gyártottak. Én nem csodálkozom ezen.

kisbela 2011.01.31. 16:00:31

@MULTMENTO: Köszönöm az információt.Leszerelem a kapcsolókat és elteszem.

TPiros · http://www.anrodiszlec.hu 2011.04.14. 14:54:33

Mamimnál még mindig ezek a kapcsolók vannak. Mióta megvagyok (~25-30 éve :P), semmi baj nem volt velük, csak időnként igénylik a takarítást :)

kis59 2012.02.06. 14:16:02

Nagyon masszív, tartós darabok.... NE felejtkezzünk meg az aljzatokról, én MOSTANÁBAN cseréltem vissza az újat a régire a nagy terhelési helyeken. Ugyanis a következő történt: A régi kerámiatestű, tehát nem tűzveszélyes.Volt benne a dugó csapocskáját befoglaló hüvelyen egy pici, U alakú rugó, ami szorította a hüvelyt, így mindig megfelelő volt a kontaktus. A mostaniaknál ilyet nem láttam, ezekkel az a tapasztalatom, hogy idővel a szorítás gyengül (a dugó lötyög a konnektorban, illetve könnyen megy ki-be). Ha nincs rendes kontaktus, akkor melegszik az aljzat és a rugó. Nálunk a mosógép (hosszabbító) dugója egyszerűen BELEOLVADT a konnektorba !!
A mai konnektorok/dugók: egyszerűen ipari hulladék, pár évig bírja, aztán csere...

attilav2 2012.07.10. 22:43:45

Láttam egy 70-es évek elején épült panelban stílusban hasonló csillárkapcsolót, kis módosításokkal a lakás eredeti házgyári állapotban van.

Módosítások:
Tapéta leszedve, glett+diszperzit van a falakon (nembánom mert szebb mint a házgyári tapéta). Műanyag ablakok.

Ezen kívül szinte minden eredeti építéskori, a villamos szerelvények, biztosító tábla(olvadós), kaputelefon konyhaszekrény.

Mamám albérletbe adja majd ki a lakást, kész időutazás volt bemenni.
süti beállítások módosítása