Én még emlékszem, hogy a nálunk spájzban (éléskamrának soha nem mondtuk, így most itt is így írom) volt még szilvalekvár szilkében is. Bár legtöbb konzerv már befőttes üvegbe került, de az igazi hamisítatlan lekvár csuporba, köcsögbe vagy szilkébe került, nevezzük ahogy akarjuk. A néprajzi meghatározásban a szilke kívül és belül is mázas cserépedény, de szerintem, amit én a kacatboltban találtam, az akkor is „szilvalekváros szilke”. Már csak a szójáték miatt is.Rátérve a lényegre ezt a szilkét a Kacatboltban pillantottam meg, tetszik, hogy a konzervgyár felirata és címere is rajta van a palástján. Úgy gondolom, hogy nem antik darab, mert felirata szerint „szilvaíz”-t árultak benne, a II. világháború előtt pedig még szilvalekvárnak hívták a szilvalekvárt. Végül is nem azért veszem ezeket a régi tárgyakat, mert antik darabok, hanem azért hogy használjam őket, meg szépek is legyenek, ez pedig szép. Egyetlen hibát nem találtam rajta, így ez eredeti funkciójában is használható. Nehéz darab, van falvastagsága. Az eladó szerint jó családból származik, így nem sokat gondolkodtam azon, hogy megvegyem. Funkciót is találtam neki, mert eddig nem volt a nassolnivaló aszalt gyümölcseinknek tárolója. Az aszalt gyümölcsök pedig akkor érzik jól magukat, ha egy kicsit szellőznek, de mégis zárt helyen vannak. Amennyiben ez a szilke egy jó fedelet kap tökéletes „nasitároló” lesz. Fedésnek legjobb a textil, így vettem is fehér konyharuhát, melyből szabtam egy négyzetes terítőt, amit egyszerű befőttes gumival rögzítek a szilke tetejére. Ajándéknak szánom a szilkét, így gondoltam a legjobb, ha a megajándékozott monogramját hímzem a sarkába, mégis csak így illik. Aztán, hogy valódi kompozíció legyen még egy kis elmaradhatatlan szívecskét is hímeztem a kendőcskére. Nekem így nagyon tetszik remélem az ajándékozott is értékeli a munkámat. Nem egy matyóhímzés, de egy férfitól gondolom több nem is várható, hisz eddig leginkább a leszakadt gombokat varrtam csak fel. Ez meg most csak úgy szívből jött.

 
Felhasznált irodalom:
Élet a régi Magyarországon(plakátkép) - Osiris, 2004
 

Képek: Kecskeméti konzervgyár plakát. Képek a szilkéről és a takaró kendőjéről

Szerző: MULTMENTO  2011.03.06. 08:03 3 komment

Címkék: textil kerámia

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr912714239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.03.06. 13:02:17

"Szív küldi szívnek szívesen"

2011.03.06. 13:02:59

"Szív küldi szívnek szívesen!"

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.03.07. 08:26:45

Ami a meghatározást illeti, ez a helyes kis darab valahol átmenet a szilke és a köcsög között – ahogy utánanézem a mek.niif.hu-n, vagyis majdnem mindegy, miképp nevezed. Mi a nyúlánkabb fajtájúban tartottuk a szilvalekvárt, és köcsögnek neveztük. Ebből volt füles és fületlen is. Azt hiszem, igazad van abban, hogy ez nem valami ősrégi darab, de azért az is biztos, hogy nem 10-20 éves… ami alapjában tényleg mindegy, ha az ember szívének kedves lesz az első pillanatban. Ami meg a férfiaktól szokatlan kézimunkát illeti, tőlem kiérdemeltél érte egy dicséretet ! 
süti beállítások módosítása