Szombaton a Károly körúton jártam. Az egyik ház homlokzatán a mai napig hirdeti a ház eredeti funkcióját: RÖSER-BAZÁR. Manapság egy üzletre nem szívesen mondjuk, hogy BAZÁR, az ma pejoratív jelző. Száz évvel ezelőtt pedig az emberek szívesen vásároltak az olcsó bazárokban.

Ez a téma most azért jutott eszembe, mert a Kacat böngészde blogjának készítésébe besegítettem. Én csak Kacatboltnak emlegettem a blogon, és mindenféle felhang nélkül merem ajánlani, hogy térjenek be vásárolni. A tulajdonosok tapasztalata mégis más, az emberek úgy látszik nem fogadják el a magyaros üzletnév adást. A kacatot kidobandó, értéktelen, filléres, tárgyaknak gondolják, melyhez még nyúlni sem szeretnek.
A tulajdonosokra „ötletrohamot indítottak, és megszületett az új név, meg a blogjuk. Az új RETRO STORE. Ez most szándékaik szerint egy nemzetközileg is felvállalható név, és nem vált ki bizalmatlanságot.
Kíváncsi vagyok bejön-e nekik az új név. Az üzletről bővebben a blogjukon olvashatnak:

 

Szerző: MULTMENTO  2011.11.20. 09:01 7 komment

Címkék: épület emléktábla

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr173397452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szilvi.g 2011.11.20. 11:34:39

A nevet nem tudom, de a pöttyös háttér úgy tűnik bejött, elindította a hozzászólásokat :) Örülök neki, mert a hátteret én csináltam, igaz, hogy az ötlet nem az enyém :(

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.11.20. 16:03:45

Nagyon sajnálom, hogy ilyen idétlen (bár megengedem, talán divatos) nevet választottak a régi helyett. Én minden olyan elnevezést, ami nem magyar, vagy nekem idegen - eleve fenntartással fogadok. Míg egy kacatboltba biztos bementem volna, ha arra járok, a retrostore engem cseppet sem csábít.

MULTMENTO 2011.11.20. 18:14:13

@aranyosfodorka: Igazad van. Én sem szeretem az idegen neveket. Ugyanakkor a névváltoztatás óta - a tulajonosok állítása szerint - nőtt a forgalom, és egyre több a külföldi.

futótűz 2011.11.21. 05:57:53

@MULTMENTO: Annak ellenére, hogy nincsenek "adataim",- csak sejtéseim !- mennyi "pénzt hoznak" /költenek a nem Magyarországon élők,ha idelátogatnak,- -épp' olyasmire gondoltam,amit te is írtál. ("külföldiek" - forgalomnövekedés) - bár... lehet,hogy erről a szóról is - lassan - leszokhatnánk ? - bár (nagy hirtelen) magam sem tudnék helyette jobbat ! :-)

futótűz 2011.11.21. 06:59:45

Időm rövidsége miatt (...) én most nem tudok olyan jó képeket "mutatni", mint te.
Amit viszont tudok ( bár családunkban sosem említették így ) Pécsett van a Zsolnay-üzletház(?)! (?) Olvasom : 1895-ben épült (?) stb.
Majd 1930-tól Nick udvar ! (mintha - régebben - magam is így neveztem ?)-
szóval : annak az épületnek a D-i oldalán (Király u. felé) is BAZÁR felírat van. ( ma még)(...) - ismerjem el, valahogy nincs nekem "kedvem" annak az épületnek a "sorsával" sem foglalkozni ! ( Ráérőbbeknek Google)

MULTMENTO 2011.11.21. 08:22:51

Érdekes, a Röser-Bazár irodalmi megjelenése: Molnár Ferenc : Pál utcai fiúk részlet: "Miután Boka János Tábornok tiltakozásunk dacára és erőszakkal lefoglalta az egyleti vagyont (24 kr.), mert hadicélokra mindenkinek oda kellett adni, amije volt, éspedig ebből csak egy trombitát vettek 1 forint 40-ért, pedig a Rőser-bazárban lehet kapni 60-ért és 50-ért, mégis muszájt nekik a drágábbat venni, mert erősebb hangja van, éspedig elfoglaltuk a vörösingesektől az ő harci trombitájukat, és most már van két trombita, pedig már egy se kell, és ha éppen kell, hát elég egy is, hát elhatároztuk, hogy az egylet kérje vissza az egyleti vagyont (24 kr.), és inkább a Tábornok adja el valahol a trombitát, de nekünk a pénzünk kell (24 kr.), amit ő meg is ígért."

MULTMENTO 2011.11.21. 09:38:15

Levélben kaptam ezt a hozzászólást: "Sokminden eszembe jutott. Az egyik: CSODAPINCE. Ez magyar és igaz.Szuterén és van benne mindenféle."
-- Úgy gondoltam, itt a helye ennek a névötletnek is. Több szempontból is csodának érzem azt a pinceüzletet: csoda, hogy mi módon tudnak abba kis pincébe annyi mindent belezsúfolni. Csoda, hogy azon az edugott kis lejáratot a vevők felfedezik és lemennek. Az nem csoda, hogy akik egyszer lementek, azok visszatérnek.
süti beállítások módosítása