Kedvenc régiségkereskedésemben kezdtem az idei év múltmentő vadászatát. Én vadászatnak hívom, amikor régi megfizethető antik tárgyakat keresek, melyekre mindenképpen szükségem van. Ilyen fogadtatásban még nem volt részem, mert most a régiségkereskedésben ajándékot kaptam, méghozzá azt, hogy válogassak a kínálatból, olyan tárgyakat, melyeket nagyon szeretnék megvenni, és azok a tárgyak én karácsonyi ajándékom lesz a bolt tulajdonosaitól. Először azt hittem nem hallok jól, de mégis igaz volt, hogy megkaphattam azokat a kis kincseket, melyekre vágytam.

Az alábbiakban az első választásom mutatom be. Ez nem volt más, mint egy kis kávéscsésze a budapesti Gellért szálló étterméből. Én Zsolnaynak gondoltam, mert szemüveg nélkül úgy tűnt, mintha a Szolnayék zöld pajzspecsétje lett volna a fenekén. Mindenképpen szükség volt rá, hisz a Zsolnay kávéskészletemben 4 csésze, és hozzá 5 db csészealjam volt eddig. Kellett egy csésze, hogy legalább ötszemélyes garnitúrám legyen. Itthon aztán jött a meglepetés, mert a csészéről kiderült, hogy azon Csehszlovák jelzés van. Ez természetesen nem kedvetlenített el, hisz mégis csak olyan helyről származik (Gellért szálló és fürdő), ahol a Zsolnayak nagyon sok kerámiát hagytak az utókorra, így a kávéscsészének mégis csak több évtizedes titkai vannak, melyeket most egy Zsolnay csészealjjal együtt őrizgethet.
A csésze származásának helyéről:  
„Elbogen. Csehország egyik legfontosabb kerámiaközpontja. Jelenleg négy porcelángyár működik itt. A legrégibb az 1815-ben R.E. Haidinger alapította porcelángyár. Itt készítettek először figurális alkotásokat Csehországban, de főleg használati edényeket gyártottak. A készítmények színe szürkés. Az edények kezdetben empire stílusúak, festett tájképekkel. Ma használati porcelánt gyártanak. 1941 óta az Epiag-vállalkozás tagja. Jegye a kardot tartó kar. „  P. BRESTYÁNSZKY ILONA: Ismerjük meg a kerámiát {1976} könyvéből részlet.
 
Az EPIAG jelzéseket itt lehet részletesen megismerni:

Szerző: MULTMENTO  2012.01.13. 14:51 Szólj hozzá!

Címkék: porcelán kgst

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr433542805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása