Amikor az egyik régiségboltban megláttam a fél tucat bagolykerámiát, tudtam én, hogy ezek közül egyet haza kell vinnem. Ajándéknak vettem a feleségemnek a múlt évi házassági évfordulóra. Féltem nagyon, hogy mit fog hozzá szólni, mert ő az ilyen porcelán nippeket giccsesnek tartja. Valójában pedig én mindig is viccesen szoktam használni feleségemre a bölcs bagoly kifejezést, azért mert megismerkedésünk előtt és után is az akadémia könyvtárában olvasott, kutatott sokszor nyitástól zárásig. Jó sokáig válogattam a sok egyformának tűnő bagoly között. Egyformának tűnnek ezek messziről, de valójában mindegyik más. Az ötvenes években volt nagy divatja ezeknek a baglyoknak, és tömegével gyártották őket. Mindegyik porcelángyárnak megvolt a tipikus bagoly formája. Nekem a kedvencem a bodrogkeresztúri bagoly.

nippes4.jpg

nippes5.jpgA gyárról az következőket tudni: „a két világháború között kezdődött el a kerámiagyártás Bodrogkeresztúrban. A községbe költözött Herend környékéről egy család: Ullrich Károly feleségével és két fiával, akinek édesapja Herenden volt üzemvezető. 1930-ban itt vett meg egy tönkrement kisüzemet. Az ő szakmája ugyan már nem a kerámia volt, de ahhoz kezdett feleségével és néhány ügyes kezű asszonnyal. 1952-ben beléptek a tokaji Vegyesipari Szövetkezetbe, ahonnan 1957-ben önálló szövetkezetet alakítottak 27 fő alapító taggal. A szövetkezet dinamikusan fejlődött, termékei világszerte ismertté váltak.A nyolcvanas években tagsága, dolgozói létszáma közelítette, néha meghaladta a 300 főt. Magas kopásállóságú oxidkerámia termékeit a kohó- és gépipar, díszműáru termékeit pedig a háztartások vásárolták nagy mennyiségben. A szövetkezet a rendszerváltást nem élte túl, 1992-ben jogutód nélkül megszűnt, óriási munkanélküliséget hagyva maga mögött. Díszműáru termékeiből, vezető exporttermékét a fonott kerámiát ma egy családi vállalkozás, a Szatmári kerámia hagyományőrzésként megtartotta.” Forrás: http://www.bodrogkeresztur.hu/html/tel_monografia.html

A választott baglyom teljesen egyedi, mert ugyan formára olyan, mint a többi, de a bodrogkeresztúri gyárban nem matricázták rá a mintát, hanem gondos kezek pingálták. A könyvön levő kétoldalnyi szöveget én ugyan nem tudom elolvasni, de sejtem, hogy ezen csak csupa feleségemnek szóló üzenet van.

nippes2.jpg

A könyvespolcon a bagoly külön sarkot, és válogatott társaságot kapott.  

nippes1.jpg

Szerző: MULTMENTO  2013.06.01. 06:28 3 komment

Címkék: könyv óra porcelán

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr835331985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2013.06.01. 08:26:15

Aranyos jószág ! Egy pici nekem is van a könyvespolcomon és határozottan emlékszem, hogy anno, Apu könyvespolcán is volt egy - ámbár hogy hová került az idők folyamán, nem is tudom...
Érdekes, hogy a szöveg "olvashatatlanná" lett...Mi lehet az oka ?

MULTMENTO 2013.06.02. 11:35:23

@aranyosfodorka: A szövegek egyik bagolynál sem olvashatóak, csak "halandzsa" szövegek. Csak akkor olvasható néhány szó, ha konkrét megrendelésre készült, ilyen az "Emlék a Balatonról", vagy hasonlóak, akkor még kép is kerül az egyik oldalra. Vannak azért sejtéseim, hogy mi lehet oda gondolva. Én például ezt írtam volna a dekoráló helyébe: "Ez ma az utolsó bagoly, amit festék. Már nagyon unom, ezt az egyhangú munkát. stb..."
süti beállítások módosítása