Húsvét hétfőn jártam Budán. Sokat fényképeztem, és több fotómat megjelentettem már a blogon, pont az hiányzott, amiről a legtöbb fotót készítettem, a Ybl Miklós által tervezett Várbazár épületegyüttese. Olvastam, hogy Ybl volt az első, aki majolikadíszítésekkel tervezett épületeinek a kivitelezését a Zsolnay gyárra bízta. A pirogránitot mégis a másik nagy építészről nevezték el elsőként. Steindl-masszának nevezték el. Az egyik Steindl levélben Zsolnay Vilmosnak az alábbiakat írja:

Kedves Zsolnay bácsi! Bizony, bizony mondom, zavarban vagyok, hogyan is köszönjem meg a kedves meglepetést, amikor ehhez véletlenül még a megköszönés ideje is ugyancsak lejárt! Hittem és tudtam, hogy keresztfiamból lehet valami, de gondolni sem mertem, hogy ennyire viszi! Örültem neki, mint egy gyerek, nem azért, mert szép, hanem mert olyan szép, amilyennek ez idő szerint nem is álmodtam volna. Valóban nagyon szép, nagyon kedves meglepetés volt, nagyon köszönöm.

Budapest, 1886. január hó 5-én  Steindl Imre „

varbazar1.JPG

varbazar2.JPG

A Várkertbazárhoz gyártott Zsolnay kerámiák kísérleti darabok voltak, mint az egyik Zsolnay. Vilmos fiának írt levélből kiderül: „A Várkertbazár mennyezete remélem jól sikerül, csak az egyik barna festék renitenskedik, nem állja a többekkel azonos égetési fokot.” (Forrás Zsolnay kötet 74.oldal)

varbazar3.JPG

Ennek az épületegyüttesnek az előző századfordulón nemzetközi híre volt. A II. Világháború után aztán megsérült. Felújítás után ifjúsági parkként működött. Én ifiparkként nem ismerhettem, mikorra Budapestre jöttem már bezárt a park. Az én fiatalkoromban a pécsi ifjúsági parkba jártunk koncertekre. Évtizedekig aztán mindkét ifjúsági parkra az elhagyatottság sorsa került. A Budapesti ifjúsági park épületei szerencsére most megújulnak, és remélhetőleg ugyanúgy fognak csillogni a Zsolnay díszei, mint újkorában. 

varbazar5.JPG

varbazar6.JPG

varbazar7.JPG

varbazar8.JPG

varbazar9.JPG

varbazar10.JPG

Szerző: MULTMENTO  2013.06.15. 06:31 1 komment

Címkék: épület zsolnay épületkerámia

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr885361842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2013.06.15. 08:37:13

Nos, ha ezt az épületet felújítják, akkor valóban egy szépséges pontja lesz Bp-nek. Én csak azon gondolkodom el az ilyen esetek láttán, miért kellett hagyni, hogy ennyire tönkremenjen ? Nekem mindig gyanús, ha valamihez sokáig nem nyúlnak, attól tartok, már van is jelentkező a lebontott épület helyére...Remélem ez esetben nem ez fog történni.
süti beállítások módosítása