A mai posztom akár a véletlen következménye is lehetne, de nem az, mert véletlenek nincsenek.

Az történt, hogy az egyik régi posztomban levő régi komlói képet tükrözve tettem be. Jolka40 Nick nevű olvasóm ezt megemlítette, és elkezdődött egy levelezés Komló múltjáról, és régi komlói felvételekről. Kaptam tőle több felvételt és dokumentumot, ezekből idézek, és válogatok most. Nem véletlenül éppen ma. Most van a 35 éves gimnáziumi osztálytalálkozóm. 35 évvel ezelőtt érettségiztem le Komlón a Kun Béla gimnáziumban. Valójában az óta nem vagyok állandó komlói lakos, bár a gondolataim azóta is gyakran azon a vidéken járnak.

komlo_kezdet1.JPGA kép sajnos nem színes, pedig eredetileg biztosan színesben, valószínűleg olajfestékkel készült, kb. 1920-ban. Az alkotója, Hipp Alajos a komlói erőmű alkalmazottja volt, valószínűleg a vezetés tagjaként. Hogy mikor és miért váltott a tanításra, nem tudjuk, talán egyszer sikerül kinyomozni. Az biztos, hogy jól tudott festeni, ezért a képért hálásak lehetünk neki. Jól látszik a képen a régi szénosztályozó a vasúti sínek végén, meg az ún. Kezitcsókolom utca. Háttérben pedig az erőmű és Újtelep. A templom még nem létezett.

komlo_kezdet4.JPGVillany bevezetése Új-telepre, 1919. márc. 27

komlo_kezdet2.JPGHáz a Belvárosi Iskolával szemben

A kétszintes házat még Jánosi Engel Gyula építtette 1901-ben, 8 lakásos munkás lakóház volt. Ez volt az első épület, amit Engelék nem Anna-aknán és a mai Ady Endre utcán építettek, hanem itt a vasútállomás közelében. Ekkor már negyedik éve, hogy Komlóig járt a vonat, és Anna-aknáról a szenet szállító ló vontatta bányavasútról itt rakodtak át a normál nyomtávú vasútra. Szükség volt a közelben lakó munkásokra, azért épült ez a ház.

komlo_kezdet3.JPGA 2. világháború után először az Új Komló c. újság szerkesztősége használta, majd MSzMP pártház lett, végül úttörőházként funkcionált a lebontásáig. Amikor 1964-ben idekerültem dolgozni, még megvolt.

komlo_kezdet5.JPGÉpülő Fekete Gyémánt (1952), ma Móricz Zs. utca

A kökönyösi lakótelepet még nem fejezték be, az egykori gimnáziumomat még el sem kezdték. A gimnáziumom helyén még egy nagy fa áll.

komlo_kezdet6.JPGKökönyös-K-i iskola építése

Én ugyan nem ebbe az iskolába jártam, hanem a dávidföldibe. Az én iskolám később épült, de ma már az is helyi műemléki védelmet élvez.  

Szerző: MULTMENTO  2014.04.26. 06:39 4 komment

Címkék: épület sarokház Komló

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr726065719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2014.04.27. 15:25:27

Nem jó helyre képzeltem magam (a tornyot illetően...) így azonban valóban elképzelhető, hogy tán tényleg a mecsekjánosi templom tornya...Bár...
a templommal szemközti dombon a sűrű "egyenházas" beépítés valahogy nekem fura. Mecsekpölöske felől viszont van egy ilyen jobb-kanyar, sőt kicsit feljebb balra egy útelágazás...
Kíváncsi vagyok, hogy be tudod-e majd egyszer azonosítani....
Nagy öröm lenne (számodra) a felfedezés. Én már csak tudom... :-)

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2014.04.27. 15:45:17

hát nem tudom... nézegettem most az általad említett "Szilvást" - de onnan - szerintem nem így látszik Jánosi...
Ha ez Mecsekjánosi, akkor valahonnan Mecsekpölöske felől kéne nézni a helyszínt..
Ó, az ilyenektől nem tudok nyugodni !:-)
Nagyon kíváncsi lennék, ki tudod-e deríteni - és szerintem a templom a döntő pont.
Egyébként nagyon érdekes, de az én fejemben még mindig ahhoz a helyszínhez hasonlít legjobban, amit eredetileg gondoltam. Ült a festő a kökönyösi domboldalban, pl. a kötélpálya alatt ... Maga előtt(alatt) látja a Pécs felől bejövő utat, akkor a bal sarokban álló nagy ház helyére képzeltem a trösztöt, az út Anna akna felé kanyarog, gyakorlatilag a domboldalban többféle egyen-lakótelep is van - és akkor jó helyen van a templomtorony....
Viszont (sajnos) nem tudom, hol volt a szénosztályozó...
Amiről itt egy jó fotó, még az út is kanyarodik mögötte...
www.geocaching.hu/cacheimages/2003-02/367_20030223_124842.jpg
Na, jól feladtad a kérdést....

MULTMENTO 2014.04.27. 19:07:06

@aranyosfodorka: Komló helytörténeti könyveimet átnéztem, de a festményen szereplő irányból egyetlen fotó sincs. Kökönyös felől biztos nem fényképezhette, mert az erőmű mögötti helyen van most Kökönyös, ami a képen még erdős. Újtelep még ma is létezik kicsit kisebb kiterjedésben, mint a festményen. A bal oldalon levő legnagyobb épület helyén állhat most a templom. A jobb oldalon levő templomtorony a Mecsekjánosihoz képest most már úgy érzem túl közel van. Próbálok még érdeklődni komlói ismerősöknél, hogy hátha nekik bejön a hely, ahonnét a kép készülhetett.

Jolka40 2014.04.28. 17:30:30

@MULTMENTO: Valahogyan idetaláltam a blogra, így most válaszolni tudok a kérdésekre.
Hipp Alajos a képet Komlóról, és Komlón festette, a jelenlegi Közösségi Ház (a közelmúltban Úttörőház) mögötti domboldalról, talán ott volt a lakóháza. A kis torony csak harangtorony volt, templom nem tartozott hozzá. Valahol a Főutca azon a részén állt, ahol most a Sportcsarnok és a Buszpályaudvar közötti tízemeletes áll. Az a ház (bocs a magánvéleményért) nagyon nem kellett volna oda, csúfítja a várost.
süti beállítások módosítása