sorettorony1.JPG

Tatára mentünk. A feleségemnek ott volt munkája, én meg leszállítottam az autónkkal. Amíg a feleségem dolgozott, én egyedül kóboroltam a városban. Újabb múltmentő posztokhoz gyűjtöttem élményeket és készítettem képeket. Előbb-utóbb készül majd bővebb élménybeszámoló is, de most csak egy kis Tatai csodáról a Fellner Jakab kilátóról írok. Aki Tatán jár, nem tudja nem észrevenni. Íme, készítettem is róla képet. A kilátó zárva volt, így a tetejéről nem tudtam a panorámában gyönyörködni, de sikerült megtudnom, hogyan is készült egykor a sörét.

sorettorony2.JPG

A sörét golyó alakú, 1,5-15,5 mm átmérőjű, ólomötvözetből vagy acélból készült lövedék, melyekből egyszerre többet kézi vadászfegyverből lőnek ki. A sörétet sok más célra is használják: például nyers vas és acélöntvényeket a revétől és a rátapadt homoktól sörétszórással is tisztítják. A sörétet hagyományosan söréttoronyban készítik: a középen üres többemeletes torony felső szintjén lévő tégelyből a megolvasztott ólomötvözetet csepegtetik, a cseppek lehullva a felületi feszültségtől gömb alakot vesznek fel majd kihűlve megszilárdulnak. Ilyen söréttornyok láthatók Magyarországon Tatán és Tolna megyében, a Kölesdhez tartozó Borjádon. Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6r%C3%A9t

sorettorony3.JPG

Szerző: MULTMENTO  2016.07.02. 07:13 1 komment

Címkék: épület emléktábla

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr928853038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2016.07.03. 14:38:43

Életemben erről nem hallottam... Sörét-torony....
Hogy miket lehet itt nálad néha megtudni... :-)
süti beállítások módosítása