Miki barátom újabb fényképeket küldött mechanikus számológépekről. Működésképtelenek voltak, de szerencsére barátomnak újabban annyi szabadideje van, hogy utána tud olvasni, járni a gépek javításának. Ajánlom, olvassátok, hogyan lett a barátomból mechanikus számológép gyűjtő és felújító.

A jelenlegi munkám mellett az átlagosnál több a szabadidőm és évek óta vásárolok 50-100 éves tárgyakat, az olcsóbb kategóriából. Minden relatív, olcsó: átlag pár ezer forint. Szeretem a régi mechanikus szerkezeteket (játék, mérleg, számológép stb.) és ezek közül is inkább olyanokat keresek, amelyek sérültek, hiányosak,nem működnek. Jó szórakozásnak tartom a javításukat és ilyen állapotban viszonylag fillérekbe kerülnek.5-6 bolhapiacra, pár régiségboltba járok rendszeresen és figyelem az internetet. Többnyire jól mérem fel a várható munkát,10-ből 8-9 sikeres. Ezeknek a javításával már csak nagyon kevesek foglalkoznak, de ők igen drágán.

tekeros1.jpg

Megtetszett egy kurblis kukoricamorzsoló. Vas öntvény 8-10 kiló. Sok dolgom nem volt vele és hamar kiderült, nem tudom hová rakni. A kisszobában nemrég szereltem fel egy sok méter hosszú polcrendszert, de már a padlóra is pakoltam. Elcseréltem egy szintén tekerős számológépre. Calcorex típusú, Irodatechnika Vállalat által a '60-as évek elején gyártott darab. A net szerint magyar-jugoszláv kooperáció. 

tekeros2.jpg

A boltos már rég lemondott róla, az üzlet egyik távoli sarkában volt a földön. Garantáltan nem mozdult rajta semmi, pedig egy ilyenben több száz apró mozgó alkatrész van, amik többsége egyszerre kellene, hogy mozogjon. Négy alapműveletet tudna, ha működne. Itthon leszedtem a burkolatát, ez nem volt nehéz és láttam a benne lévő 50 éves beszáradt zsírba tapadt szöszöket, koszokat, meg sok rozsdát. Kiszedtem, amit tudtam és befújtam rozsdaoldóval többször is.

tekeros2.jpg

tekeros3.jpg

Pár nap próbálkozás után sem mozdult semmi. Találtam egy hirdetést, hogy régi irodagépeket is javítanak. Elvittem. Összeget nem akart előre mondani, de tisztáztam, ha nem kérem a javítást, akkor nincs fizetni valóm. Több hét múlva hívott egy tízezres ajánlattal, amit én nem kértem. Vissza is kaptam, de darabokban. Szerintem magában mosolygott a szerelő. Elég sokáig nézegettem itthon, végül sok mindenre rájöttem és a neten találtam szétszedett állapotáról képeket. Szerencsére nem volt nagyon apróra boncolva, de mivel még addig sosem láttam ilyet, pár napom elment vele.

tekeros4.jpg

tekeros5.jpg

Sikerült összeraknom az eredeti működésképtelen állapotát, de már ennek is örültem. Egy öreg ismerősöm adta az ötletet, aki az '50-es években műszerész volt, hogy pár napra tegyem bele az egészet egy vödör benzinbe és időnként óvatosan próbáljam mozgatni a rengeteg skálát, tengelyeket, karokat. Nem volt egyszerű, mert dohányzom, lakótelepi erkélyes lakásban lakom és a szomszédok is dohányoznak. Vigyáztam, minden baj nélkül sikerült, még a szagát sem érezték meg. Próbából érdeklődtem az egyik szomszédnál a liftben, hogy én mostanában olyan benzinszagot érzek, de megnyugtatott, ő nem. Így lett egy tökéletesen működő öreg számológépem. Közben kitapasztaltam a használatát is. Elsőre tűnik nagyon bonyolultnak, telefonban, vagy írásban nehéz lenne elmagyarázni, élőben egyszerű, gyorsan megérthető. Utoljára a '60-as években gyerekként játszottam ilyennel egy irodában, ahol a mamám dolgozott, de csak akkor, ha senki nem volt bent. Nekem tetszett, hogy zörög, csattog, néha még csönget is. Persze nem tudtam vele számolni, talán még iskolába sem jártam.

tekeros6.jpg

tekeros7.jpg

Ezen felbuzdulva már tudatosan kerestem hasonlót. Kiszúrtam a neten egy sokkal régebbinek látszót. Az eladója egyre lejjebb ment az árával, amikor úgy éreztem, ettől már csak az ajándék kategória lehet olcsóbb, felhívtam. Szerintem, csodálkozott. Tudomásom szerint ez egy Facit T modell, svéd gyártmány és 1932-36 között készült. Az interneten nézelődve sok információ található róla, nem mindegyik egyforma. Lehet egy múzeum oldala, vagy magánhirdetés, külföldi, vagy itthoni. Próbáltam kiválogatni az ellentmondásokat, nekem ez jött ki. Szintén nem mozdult semmi. Leszedtem a burkolatát, olyan volt belül, mint az előző, de ebben még inggomb és aprópénz is volt. Következett a fürdő, majd pótoltam egy csomó hiányzó csavart, összeraktam pár szétesett dolgot. Olyanokat, ami különösebb ismeret nélkül is egyértelmű volt. Pl.: egymás mellett két kar, az egyiken lyuk, a másikon egy abba passzoló tengelycsonk stb.. Össze is állt, elkezdtem vele számolni.

tekeros8.jpg

tekeros9.jpg

Ment egy darabig szépen, majd művelet közben megakadt. Abban biztos voltam, hogy nem az a megoldás, ha valami nagy pajszerral feszegetem. Sokáig nézegettem, nem jöttem rá. Közben több hirdetésben láttam nagyon hasonló darabokat. Kinyomoztam, az '50-es években, ennek az addigra már rég nem gyártott svéd számológépnek készült szovjet változata. Elég sokáig, a'70-es évekig gyártották, VK 1 néven. Kikerestem a legolcsóbbat és megvettem. Ez a darab talán az utolsóak közül való, a ráragasztott címke szerint 1975-ben az Irodagéptechnika Vállalat még javította. Szerencsém volt, hibátlan darab egészen kis tisztítás után tökéletesen működött.

tekeros13.jpg

Burkolatát leszedve a svéd mellé tettem, hogy összehasonlítsam. Nem ikrek, de testvérek az biztos. Tekergettem, hogy lássam a működését, aztán ez is elakadt. Beugrott egy gyári piros hibajelző, ami biztos, hogy a svéden is megjelent volna, de arról ezt valaki már rég leszedte. Lett két gépem, egyformán elakadva. Nem örültem, de nem adtam fel. Találtam egy harmadik műszerészt, aki már telefonban mondta, nyugodtan hozzam, tudja miről van szó. Ingyen segített, megmutatta hol van egy pici kar, amivel fel lehet oldani ezt a zárat. Az egészet én okoztam mind a kettőnél, amikor számolás közben megváltoztattam a tekerés irányát. Ilyenkor a károsodás elkerülése végett lezár a szerkezet és kapsz egy piros hibaüzenetet. Régen is gondoltak rá, hogy vannak hülyék is. Amúgy lehet és kell is visszafele tekerni, csak a teljes fordulat befejezése után. Még beszélgettünk egy kicsit a gépekről, gratulált a benzines fürdőhöz és a testvér géppel való hasonlításhoz. Ő is így csinálja,ha olyat hoznak,amiből van neki is működő.

tekeros10.jpg

tekeros11.jpg

tekeros12.jpg

Most számológépből van három darabom: magyar-jugoszláv, svéd és szovjet. Egészen addig, amíg el nem cserélem valami érdekesebbre. Az összéletkoruk 170-190 év és legalább 20 kiló.

tekeros14.jpg

A következő kettő videón valós szorzás látható, 253x124.

Szerző: MULTMENTO  2017.05.24. 06:07 komment

Címkék: barkács fém szorzás kgst régiségpiac

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr8512526483

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2017.05.26. 08:57:09

Pompás lebeszélés - nagy élvezettel olvastam. Hasonló gépeken még én is dolgoztam, és igenis szerettük a tekerős kis gépeket. Egy ősrégi "karlehúzós" (nem tudom másképp mondani) is volt még az irodánkban amikor oda kerültem, (1964)de Stefi néni (aki használta) halálával leselejtezték. Mindent és mindenkit - sajnos - leselejteznek - aki/ami első ránézésre már túl öreg. :-(

kyOrsi 2017.05.31. 09:52:56

ohhh, az első képen az a kukorica morzsoló!!! :) jajjjjj, gyerek/lánykoromban mennyit, de mennyit kellett nekem azzal morzsolnom :) most mégis olyan jó ránézni, visszaemlékezni.

Láttam már olyan számológépet is, amit mutattál, de mint érdekességet néztem. Számolni már nem tudtam vele :D csúcs egy szerkentyűk voltak azok!

MULTMENTO 2017.06.05. 12:52:04

@kyOrsi: Egy tekerős számológépet én is kaptam kölcsön, még általános iskolásként. A számolási házi feladatok megkönnyítése volt a cél. Hiába magyarázták el, hogyan kell vele számolni, mégis gyorsabban ment írásban. Így aztán mégsem lett könnyebb a házi feladat elkészítése.
süti beállítások módosítása