csengos_mozdony1.jpg

Ilyenem nem volt gyerekkoromban, de ismerős. Cél nélkül nézelődve láttam meg egy bolhapiacon, zárás előtt, alkalmi árusnál.

Újkorában azt tudta, hogy a masiniszta rázta a csengőt, a kazánt ütemesen rázva kattogó zakatoló hangot adott és "bolygókeréken" kacsázva elindult valamerre, akadályba ütközve előbb-utóbb kikerülte. Ezt a három dolgot nem egyszerre, hanem felváltva. (A bolygókerék nem ez, de mindenki így hívja!) Siralmasan nézett ki, hiányos volt és semmit nem tudott. Annyira szakadt volt, hogy az árus a szokásos szöveget sem kockáztatta meg: Csak elem kell bele! Amúgy kell bele, 4.5 V-os lapos elem, de hamar kivégzi. Vágtam a savanyú pofát, aztán örömmel megvettem.

csengos_szetszuedve.jpg

csengos_mozdony2.jpg

Itthon darabokra szedtem. Ezek nem csavarosak, hanem lemezfülekkel vannak összehajtogatva. Nagyon kell vigyázni, de így is lutri, mert a vas rozsdás és esetleg már az évtizedek alatt sokszor hajtogatták ki-be. Bent volt csak igazán rozsdás, sőt még pókhálós is volt. Minden mozgó alkatrész egyberohadt. Apróra szedtem, kipucoltam, átforrasztottam az elektromos csatlakozásokat és elindult. Persze nem az egész játék, de kezdetnek bíztató volt. Hiányzott a "bolygókerék", a csengő, a hátsó kerekekről a tolórúd stb.. Csengőt vettem egy dekorációs boltban. Éreztem, hogy kicsi, de filléres tétel volt és kezdetnek megfelelt. A bolygókereket egy másik piacon láttam egy erősen hiányos holdjárón. Ugyan az a gyár, méret. 1960-as évek közepe, vége, magyar termék. Tolórúd most sincs, azt valószínűleg meg fogom csinálni vékony lemezből. A működéséhez nem kell, de látványos, ahogy mozog. Továbbá hiányzik egy lámpa a mozdony orráról és a sapka a masinisztáról. A sapka volt az első, ami elveszhetett mindjárt az elején, vagy ötven éve. Megfelelő méretű csengőt sokat kerestem, végül-szintén piacon-vettem egy majdnem mai, műanyag teherautó játékot, mert azon volt a jó méret.

csengos_mozdony3.jpg

Így most maradt egy kibelezett holdjáróm, meg egy pici csöngős teherautóm. Az elsőnek vett csengőt átraktam erre. A második videón még nincs rajta a bolygókerék. A bal oldaláról elfelejtettem képet készíteni. Teljesen kifakultak a gyári színek. Szerintem évtizedekig állhatott egy ablakban mozdulatlanul és csak ezt az oldalát érte a nap.

 

Szerző: MULTMENTO  2017.08.26. 07:02 2 komment

Címkék: játék fém Szünidei Matiné

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr512773026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Holdgyöngy 2017.08.28. 18:29:28

Le a kalappal a türelmed és kitartásod előtt. Kirakatban állhatott valahol, hozzám került így porcelánbaba. Tényleg, hol is van az a baba? A ruhája fakultságán lehett látni.

MULTMENTO 2017.08.30. 08:01:51

@Holdgyöngy: Ezek a régi játékok. Én is mindig elképzelem az állapotuk, használtságuk, fakultságuk, kopottságuk, stb. alapján, hogy mi is történhetett velük. Előbb-utóbb még ezek alapján meg is írhatjuk a tárgyak életrajzi regényét.
süti beállítások módosítása