ehrenfeld_kovacs1.png

Ebből a magyarországi német ABC-s könyvből már három példányunk van, de amikor a bolhapiacon belelapoztam mégsem tudtam otthagyni. Hasonló, de mégis más. A belső címlapon az egykori tulajdonos neve, és belenyomva az eladó neve, és címe. Még azt is lehet tudni, hogy 1942 JANUÁR 27-én nyomták bele az eladói pecsétet. Aztán, hogy mikor kezdte el használni ezt a könyvet a tulajdonosa Kovács Dénes I. o. tanuló csak sejtjük. Sejtjük azt is, hogy a Szív utca másik oldalán levő elemi iskolába járhatott. Az iskola még most is működik. Az iskolának két bejárata is van, most éppen csak a bal oldalin tudnánk bejutni. Dénesünk akkor feltehetően a jobb oldali kapun ment az iskolába, mert a fiúknak azon az oldalon kellett bejutni.

ehrenfeld_kovacs3.png

ehrenfeld_kovacs2.png

Látjátok mi mindent árul el, a kis könyvecske egyetlen lapja, mely alapján már tovább tudunk menni. A Szív utca 4-es számáról már régebben írtam. Akkor még csak a botlókő hívta fel rá a figyelmem. Most már tudom, hogy ebben a házban működött Ehrenfeld Miksa nyomdája 1918-tól 1948-ig. Nem kellett sokat keresnem, hogy megtudjam azt, hogy Ehrenfeld Miksa 1883-ban született, és a nyomdája bezárását két évvel élte túl.

ehrenfeld_kovacs5.png

Mi mindent lehet még megtudni, csak bele kell lapozni Dénes könyvébe. Eleinte nem sokat írt bele, de aztán megjött a kedve, és a képek mellé oda írta a tanult nevüket is. A későbbi oldalakon aztán – gondolom unatkozhatott az órán -, már ki is színezte a tárgyak képét.

ehrenfeld_kovacs6.png

ehrenfeld_kovacs7.png

ehrenfeld_kovacs8.png

Én meg egy szép napos novemberi délután fogtam magam, és a Szív utcában lefényképeztem Dénes egykori iskoláját, és Miksa nyomdájának, és kereskedésének házát. Miksa háza felújítva, az első emeleti erkélyen rengeteg virág. Egykor Miksa is ott levegőzhetett.

ehrenfeld_kovacs9.png

ehrenfeld_kovacs10.png

Mára csak ennyit hoztam. Egy ici-pici helytörténet. Nekem érdekes, talán igaz se volt.

Szerző: MULTMENTO  2017.11.08. 06:17 2 komment

Címkék: könyv emléktábla régiségpiac

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr6413162622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2017.11.08. 19:03:55

De jó kis történetet kerekítettél a könyv köré. Én örülök, hogy nekem már nem azokat a régimódi betűket kellett az iskolában tanulnom.
hu.wikipedia.org/wiki/Frakt%C3%BAr

MULTMENTO 2017.11.09. 07:57:40

@aranyosfodorka: Én igyekezetem ezt a régimódi írást elsajátítani, mert nagyon tetszett, ahogy Nagyapám írt. Ez is érdekes, hogy a beírások már jellemzően nem gótbetűsek. Valószínű, hogy a magyart az akkor a Luttor-féle zsinórírással oktatták.
süti beállítások módosítása