lisztenberg_botloko5.jpgBudapesten a Szív utca 4 előtt Lisztenberg Éva botlóköve előtt megállok. Elgondolkodom, azon, hogy mindössze 17 éves volt, amikor Ravensbrüchenben megölték. A botlókőre írt rövid életrajzi adaton kívül a neten sem találtam érdemi információt. Ajánlott irodalom: https://hu.wikipedia.org/wiki/Botlat%C3%B3k%C3%B6vek_Budapesten

lisztenberg_botloko1.jpgA házról, amiből Évát internálták sem találtam leírást, holott a historizáló stílusban épült házat elnézve nem cselédháznak épült. Az utca már a XIX. században is létezett, és szerencsére a nevét is csak egyszer módosították, akkor sem lényegesen.

lisztenberg_botloko2.jpg

1873-tól a fővárosi hatóságok megpróbáltak rendet tenni az utcanevek között. Csökkentették az azonos nevű utcák számát, a német neveket magyarították, az utcanevekben szereplő számneveket eltörölték. Mindez persze mesterséges átkeresztelésekkel járt. A több Templom utca, Fő utca közül nem egy új nevet kapott, ekkortól kezdtek terjedni a személyneves elnevezések. A Három Dob utca ekkortájt lett Dob utca, a Két Szív utca pedig csak Szív utca. Forrás: http://mnytud.arts.unideb.hu/nevtan/informaciok/pisa/tsm-m.pdf

lisztenberg_botloko3.jpg

lisztenberg_botloko4.jpg

Szerző: MULTMENTO  2016.03.30. 07:11 6 komment

Címkék: épület emléktábla

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr18527432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MULTMENTO 2016.03.30. 08:45:30

@aranyosfodorka: Én is olvastam a debreceni esetről. Később aztán mégis megengedték ott is a botlókövek állítását:

444.hu/2016/03/09/debrecen-megis-engedelyezi-botlatokovek-lerakasat

kyOrsi 2016.03.30. 09:39:30

@aranyosfodorka: bizony, erről cikkeztek a helyi újságban is, olvastam is róla.

Régebben volt egy emlékmű, egy kicsike, a volt gettó határát jelképező helyen, nem messze a zsinagógától, no ne tudd meg milyen gyalázatosan megrongálták állandóan, úgyhogy el is bontották onnan.

kyOrsi 2016.03.30. 09:42:31

Múltmentő, nem tudom lesz e belőle valami, az egy dolog, hogy hozzájárult a polgármester, de aztán szerintem szép lassan a süllyesztőbe kerül a téma...sajnos.

Holdgyöngy 2016.04.01. 20:47:57

Én a cselédház témára figyeltem fel. Én cselédszobákról és hátsó lépcsőházakról tudtam eddig. A múltkor a Füvészkert utcában jártam egy lakásban, mesélték a 36 négyzetméteres lakás eredetileg cselédlakás volt. Mutatták a szinten a háziúr többszobás lakását is. Arra is rácsodálkoztam, most akadt egy téma ami után kereshetek.

MULTMENTO 2016.04.02. 14:11:25

@Holdgyöngy: Dédszüleim háza egy cselédházzal volt határos a faluban, onnét ismertem a cselédlakásokat. Az a ház nyolc kis egyszobás lakásra volt felosztva. Érdekes téma, szerencsés keresést, kutatást.
süti beállítások módosítása