Az Új Évhez új naptár dukál, karácsonyra kaptam is egyet, nem is akármilyet. A lányom egy plakátok anno falinaptárral kedveskedett az új évre. Dolgozó szobám falára ki is tettem a januárral. Nem akármilyen plakáttal kezdik ám az Új Évet!

Rögtön az első egy érdekesség a Januárhoz illően rögtön pezsgő reklámmal kezd. A pezsgő az akkor még szőlőkultúrájáról híres Kőbányán készült. A Kőbányai szőlőkből sajnos ma már csak a csősztorony maradt meg, lásd itt: http://www.kobanya.hu/tart/farticle/21/389/1 . A reklámról a pezsgőspohár sem ismerős, ilyenből már az 1920-as évek óta nem nagyon isznak, csak a talpasból. Az internet szerint a pedig a plakáton szereplő pezsgőspohár fajtának Franci a gyökerei vannak (olvastam itt: http://www.hrglobe.hu/index.php?p=news&act=show&cid=4318)
 
Női kebel ihlette a pezsgőspohár formáját
 
A pezsgő mellett nem feledkezhetünk meg a pezsgőspohárról sem. Ennek is egy külön története van. Feljegyzések szerint XV. Lajos francia király a szeretője - Madame Pompadour - kebleiről mintáztatta a pezsgőspohár formáját: az alja kihegyesített, a kelyhe hosszú, keskeny, a pohár szája befelé hajló. Ennek a különleges formának köszönhető, hogy a pezsgő illata a pohár belsejében marad. Mára azonban már csak ritkán találkozhatunk ehhez hasonló pezsgősformával.
 
Én mégis találkoztam ezzel a kedves régi pezsgőspohár fajtával, méghozzá éppen ma hazafele jövet a kedvenc „retro” boltomban a Kacatboltban az Ó utcában. Egyetlen darab volt ebből a finom vékonyfalú pezsgőspohárból. Még nyomokban látszik rajta a gravírozás, hogy ezt Törley pezsgőkhöz készítették, talán éppen a „Madame Pompadour pezsgőt szolgálták fel benne. Remélem a Kacatbolt tulajdonosának is szerencsét hoz, hiszen a boltban én voltam az idei év első vevője, nekem meg ez volt az idei év első vásárlása.
 
Képek: A Gourmand pezsgő egykori plakátjának fényképe. Törley pezsgőspohár kb. 100 éves.

 

Szerző: MULTMENTO  2011.01.03. 20:30 3 komment

Címkék: üveg papír

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr722558295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@X 2011.01.04. 04:52:59

Mint lokálpatrióta csak-csak kiegészíteném a történetet a pécsi (volt) Littke Pezsgőgyárral ! - melyről a rövid történetet itt olvashatja az,ki nem ismerné. vakbarat.pecs.hu/pokos/epitmeny/pezsgo/html [ Bizonyára lenne ennél jobb/részletesebb weboldal is,- de nekem nincs most több időm. ] Persze, érdemes elolvasni a magyar pezsgőgyártás történetét is. (Pl. az első magyar pezsgő)- nem tudtam, hogy Széchenyi "adta" a nevet- stb. Nem feledni : pezsgőt nem érdemes sokáig tárolni! Nem olyan mint a palackozott bor! - (stb.)

@X 2011.01.04. 04:58:26

Sajnos sikerült elrontanom. (pedig ma még nem is ittam!)
vakbarat.pecs.hu/pokos/epitmeny/pezsgo.html
A témához (még) : pl. hogy' keletkezett/ mi a története a női cipőből való pezsgőivásnak (?) ill. az üres pohár tükörbe vágásának ?- talán máskor.

MULTMENTO 2011.01.04. 07:15:18

@@X: Köszönöm a kiegészítést. A magyar pezsgők választéka, sokkal színesebb volt, mint manapság. A nemesi családok közül nemcsak a Széchenyiek foglalkoztak a múltban pezsgőkészítéssel, hanem pl. az Esterházy-ak is, sőt még Kismartonban most is.
süti beállítások módosítása