Hétvégi házam présháznak épült kétszáz évvel ezelőtt. A pince mélyén még hordók sorakoztak, amikor megvettem a présházat. Aztán az élet úgy hozta, hogy a szőlőt kivágattam, hisz mind potyogós nowa volt. A pince most már hordók nélkül várja, hogy hasznosítsuk. Nekem hiányzik, hogy az egykori présházban nem sok nyoma van az ott korábban folyó tevékenységnek. Elhatároztam, hogy a régi eszközökből néhány darabot megmentek, és a berendezésben felhasználom. Boroshordó alkatrészekből készült az alábbi fényképeken bemutatott polcocska. A polcocskának elég hosszú előélete van, sok mindenről tudna mesélni, most én életének csak egy iciri-piciri szakaszáról mesélek.

A múlt év nyarán sógorommal apósom présházát takarítottuk, mert a tetőt kellett javítani, ezért a padlást kiürítettük. A padláson találtunk egy komplett hordót darabokban. Sógorom szerint a hordó faanyagát fel kellett volna aprítani és téli tüzelőként hasznosítani. Én megláttam, hogy a hordódarabok között az egyiken még apósom hordójelölése (szívben EF monogram) is visszaköszön. Apósom a hordójelölésre még a 80-as években készített egy bélyegzőt, mellyel a hordóiba beleégette a jelölést. Apósomnak áldott jó szíve volt, és ezt sokan ki is használták. Volt amikor kölcsönkérték a hordóját, és elfelejtették visszaadni. Apósom ezért gyártott hordóbélyegzőt, mellyel a saját hordóit megjelölte. Egy ilyen jelölt darabot és egy hordódongát mentettem meg a tűzhaláltól. Egy éve, hogy őrizgetem ezt a két fadarabot a kocsim csomagtartójában, több ezer kilométert utaztak már. A kocsim javításához a csomagtartót is kipakoltam, és kikerült belőle az egy éve ott szállított két hordódarab is.

Időm is volt, szerszámom is hozzá, így nekiláttam és megalkottam a most már nélkülözhetetlen mécsestartó polcocskát.
Aranyat is alkalmaztam – elsőre talán meglepő – és apósom beégetett jelölését kiemeltem vele.
 
Tárgykészítés leírása: A hordóalkatrészeket letisztítottam. A hátlaphoz használt hordó homloklap jelölését vékony ecsettel arany színnel átfestettem (csak a beégetett barázdát!).A hordó dongájából a polcocskát és a ferde támasztót rókafarkú fűrésszel kiszabtam. A polc elemeket facsavarokkal erősítettem össze, úgy, hogy előtte a facsavaroknak előfúrtam 1,5mm átmérőjű fúróval. A kész polcot favédővel alaposan átkentem. Az utolsó képen láthatóan falra erősítve használható, úgy, hogy a polc alatti üregbe helyezhetőek a gyertyák és gyufa, a polcocskára pedig a gyertyatartó a gyertyával. Jelen esetben egy kávéscsészének álcázott kávés illatgyertya van rajta, de a jövőben egy stílszerű sétálós gyertyatartóval fogom használni.

 

Szerző: MULTMENTO  2011.07.17. 15:37 Szólj hozzá!

Címkék: fa épület bútor kerámia

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr133074556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása