Tortaszeletelő és kiszedő egyben a két világháború közötti Budapestről. – Jutott eszembe ez a hosszú alcím, amikor elkezdtem erről a gyönyörűségről írni. Mostanában egyre inkább érdekel a porcelán mellett a fémművesség. Gondolom az újabb mániámhoz hozzájárul, hogy az utóbbi években többször beszélgettem ötvös barátommal a témáról. Már szeptemberben is kapott tőlem a feleségem fémműves tárgyat ajándékba. Akkor azért volt benne egy kicsiny porcelán is, azaz egy delfti mintás porcelán fogantyú tartozott a vízkiöntőhöz.

Az ünnepekhez torta kell. A tortát szeletekre kell vágni és utána tortalapáttal kiszedni. Ez a tortalapát használható a felvágásra és a kiszedésre is. Amikor megláttam a régiségboltban nem tudtam otthagyni, hisz pont ez kell nekünk a nemrég javított tortalapátunk mellé. Így hazahoztam, és most már tisztítva, fényesítve várja, hogy átadhassam a mai névnapi ünnepi vacsorakor.
A fényképen látható ajándékcsomag sok helyről származik. A becsomagolt könyv, a Hamburgi eredetű szakácskönyv, a tortalapát pedig Arthur Krupp Berndorfi gyárából származik a jelölés szerint. Valószínűleg az Első Világháború után készült, mert az A, mint Ausztria ország jelzés is rajta van.
Nekem olyan érzésem volt, amikor a kezembe vettem, hogy valamikor ez egy budapesti kávéházban szolgálhatott. Ez persze, csak megérzés, de nem kizárható lehetőség.
A kávéházi eszközökről itt olvashatunk:
„S ismételjük, Bécs és Budapest kávéházai részei voltak csupán egy Monarchia-szerte egységes formanyelvnek, elég utalnunk e tekintetben utoljára a kisebb használati tárgyak, a korszakunkban már szinte kizárólag alpakkából készült tálcák, kávés- és tejszínes kannák, cukor- és hamutartók oly egységes világára. Az Artur Krupp-féle, 1843-ban Berndorfban alapított fémárugyár cikkei éppúgy megtalálhatóak voltak a pesti kávéházakban, mint a soproni származású Hacker Mór – aki bécsi gyárát Moritz Hacker néven 1914-ben nyitotta meg – termékei a Monarchia volt területének bármely kávéházában még a két világháború között is.”
A fémjelek azonosításához ez az oldal ajánlott:
Szerző: MULTMENTO  2011.12.08. 10:51 3 komment

Címkék: könyv fém

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr333447620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.12.08. 18:21:55

Nagyon szép ajándékot találtál, az lenne az igazi, ha még egy tortát is sütnél hozzá :-)

(Nincs valami tipped, miért kell minden egyes alkalommal, amikor kommentelni akarok mostanában külön belépni a blog.hu-ba ?)

MULTMENTO 2011.12.09. 06:55:42

@aranyosfodorka: Most a tortasütés elmaradt, de szoktam azt is sütni :-)
A blog.hu mostanában többször "rendetlenkedett" nálam is. Az előző bejegyzést egy napig csak bejelentkezve mutatta, pedig kint volt a blogon. Szerintem továbbfejlesztettek, és vannak nem egyértelműen működő részletkódok. Ez persze, csak kivülálló feltételezés.

mammka2 2011.12.11. 20:17:48

Csodaszép ez a tortalapát!!!!!!Én is odavagyok értük!!!
süti beállítások módosítása